Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet av LAN party

KingInTheNorth

Anbefalte innlegg

Deltok på et lokalt lan party i begynnelsen av Mars, her fristet de med premier opp i mange tusen med en premiepot på rundt 35 000 kr. Han som arrangerte lanet gjorde så mange feil som å la halve lanet slippe inn gratis for nesten ingen grunn, bare de kjente han. Det kom og ganske få folk, kanskje 110 stk der nesten ingen betalte. Han gikk mange ti-tusen i underskudd. Jeg selv hadde brukt maange timer sammen med en venn på å bygge taj mahal i minecraft og vant minecraft konkuransen og ble lovet 2000 kr. Etter over en måned kom denne meldingen på facebook.

Hei alle i AgderLan.

Etter at jeg har vært i kontakt med Iveland kommune, John, og Sakkyndige, må jeg beklage at dere som vant pengepremier under AgderLAN på Evje i Mars, IKKE får utbetalt pengepremier. Dette er veldig kjedelig for de berørte parter. Jeg vil presisere at arrangementet på Evje, og AgderLan ungdomsorganisasjon ikke har samarbeidet under dette arrangementet, Men at jeg som leder av organisasjonen har valgt å hjelpe John Mathias med å finne en løsning slik at alle berørte parter kommer til ro. Grunnet min taushetsplikt kan jeg ikke si noe mer om årsaken til dette, annet en at det ble gjennomført et dataparty på evje med stort underskudd.Dette har medført et stort press på John Mathias, og dette har medført at det har vært vanskelig å få kontakt med han. Jeg ønsker at alle respekterer denne beskjeden jeg kommer med, og lar saken ligge.

Et lag vant både counter strike source og 1.6 compoen og ble lovet 17k, Lurer på om det er noen regler eller noe sånn om og love ut penger og ikke gi dem? Mener ikke å høre ut som en douche eler noe sånn, men ble lovet penger jeg ikke fikk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig usikker på om det er noe satt reglement rundt det her, men hørtes da veldig behagelig ut å reklamere for et LAN med opptil 35 k i pengepremier, og deretter skrive at: "Nei, det er så synd på han som gikk sånn i underskudd siden han ikke hadde baller til å be alle betale. Folkens, ha litt respekt og la saken ligge! Jeg vet dere er lovet mange tusen kroner, men hey" Hørtes litt rart ut tbh :/

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er rart er hvorfor man har 35 000 kr i premier på et Lan-Party på 110 personer.

Det tilsvarer over 300kr per person om alle betaler.

På de lokale LAN-partyene jeg pleide å være med på i denne skalaen var det kanskje noen headset og musematter i premie, men det var morro for det.

En annen ting er at LAN partyet sansynligvis ikke har lov til å gi ut pengepremier, da man må søke om dette, og det får man gjerne ikke lov til.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Eg kan ikke gå inn på juss-biten her, men sett i forhold til saken så bør dere ta hensyn til at det er her en personlig skjebne involvert. Tenk igjennom hva dere har tenkt å kreve, og hvordan, før dere gjør noe. Er det verdt det?

Om han har gått såpass kraftig med underskudd så tenk over hva vedkommende har risikert for at flere hundre ungdommer skal kunne ha det artig i lag. Og nå har han tapt. Kanskje det nå er på tide at vinnerene av konkurransene viser litt storhet og gir avkall på premiene, både for å vise hensyn og støtte, men også for å vise litt takknemelighet for innsatsen til vedkommende. Selv om dere sikkert har brukt mange timer på konkurransen så kan eg garantere at denne personen har brukt mye lenger tid på arrangementet.

2k i premie fordelt på to personer blir bare tusenlappen pr pers. Ikke akkurat noe å sette av til pensjonstilværelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I utganspunktet så har arrangøren her nok arrangert noke som kan definerast som lotteri med tanke på litt av utfallet vil være tilfeldig og ikkje 100% basert på dyktigheit (gjelder nok i hovedsak konkurransen der ein konkurerer i spel og ikkje nødvendigvis byggekonkurransen så lenge vinnaren ikkje er tilfeldig uttrekt). I så tilfelle er ikkje dette lov etter lotteriloven.

Kor mykje kosta det å delta? Enkel matematikk burde tilseie at at premiane som det blei lokka med nok var for gode til å være sanne samanlikna med kva det kosta å delta på arrangementet.

Lenke til kommentar

Kostet 500 kr pr bilett, varte fra en torsdag til søndag, altså fire dager. Hviss han hadde tatt betalt for alle som kom inn minus 10 stk kanskje i crew osv hadde han tjent inn 50 000 kr. Pluss at han fikk 20 000 av frifond er det 70 000 kr. Plus kiosk tjente de rundt 5000. 10 000 kr på. Altså en samlet sum på over 70 000 kr. Med premier og leie av lokale burde de da ha 10 000 igjen. (lokalet kostet 25 000) Men nesten alle snek seg inn pga for dålig vakt. Jeg betalte ikke, jeg var med å rigga i noen timer. Mange bare slapp inn pga de kjente han osv, også så brukte ha samme bånd på de som betalte 500 kr for å delta og de som betalte 50 kr for å bare komme å se på. Vet ikke jeg, men hadde han tatt betalt av alle osv skjønner ikke jeg hvorfor han gikk i underskudd.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så har arrangøren her nok arrangert noke som kan definerast som lotteri med tanke på litt av utfallet vil være tilfeldig og ikkje 100% basert på dyktigheit (gjelder nok i hovedsak konkurransen der ein konkurerer i spel og ikkje nødvendigvis byggekonkurransen så lenge vinnaren ikkje er tilfeldig uttrekt). I så tilfelle er ikkje dette lov etter lotteriloven.

Kan dette stemme? Spillturneringer med pengepremier er da relativt vanlig, dog kanskje ikke premier av denne størrelsen. Nå vet ikke jeg hvor mye CS du har spilt, men av det jeg har spilt har ikke flaks spesielt mye mer å si der enn i andre konkurranseformer.

Lenke til kommentar

Kan dette stemme? Spillturneringer med pengepremier er da relativt vanlig, dog kanskje ikke premier av denne størrelsen. Nå vet ikke jeg hvor mye CS du har spilt, men av det jeg har spilt har ikke flaks spesielt mye mer å si der enn i andre konkurranseformer.

Lotteriova seier at det er eit lotteri dersom utfallet heilt eller delvis gir tilfeldig utfall, det er dette som er grunnen til at f.eks poker ikkje er lov.

Lenke til kommentar

Lotteriova seier at det er eit lotteri dersom utfallet heilt eller delvis gir tilfeldig utfall, det er dette som er grunnen til at f.eks poker ikkje er lov.

En Counter-Strike- (eller annen FPS-) turnering faller ikke inn under dette. Det er ikke et tilfeldighetsmoment involvert. Situasjonen er derfor en annen enn poker.

Lenke til kommentar

Det som er rart er hvorfor man har 35 000 kr i premier på et Lan-Party på 110 personer.

Det tilsvarer over 300kr per person om alle betaler.

På de lokale LAN-partyene jeg pleide å være med på i denne skalaen var det kanskje noen headset og musematter i premie, men det var morro for det.

En annen ting er at LAN partyet sansynligvis ikke har lov til å gi ut pengepremier, da man må søke om dette, og det får man gjerne ikke lov til.

Som en sidenote:

Jeg var med i crewet på et lanparty i mandal når jeg var 13-15 år gammel. Vi hadde premier til en total verdi langt over 30'000, CS compo'en hadde en PALLE med 1,5L coca cola. 2 3 og fjerplass fikk hver sin kasse. På diverse konkurranser var det mer enn noen musematter, en fikk en 21" skjerm (CRT for dette var 10 år siden :p ). Var noen gamingtastatur, (noe man ikke fikk lett tak på i den tiden). Og det var masse godteripremier til på masse småkonkurranser, så det handler bar eom å ha kontakter som kan skaffe sponsorer ;)

Utfallet er vel ikke akkurat tilfeldig med mindre det er veldig gjevnt mellom alle de påmeldte.

Når du spiller eksempelvis CS er flaks en stor del av det. Faktisk er dette en av grunnene til at slike spill klarer å trekke nye spillere til online spilling fordi en noob kan ta en veteran med litt flaks. så de fleste spill er det en del tilfeldighetsmomenter inni mekanikken og da er det ikke prestasjonsbasert.

Generelt er pengepremier en dum idé, fordi det trekker feil type mennesker, for spiller man ikke for æren, men istede spiller for penger blir det bare de som vinner som opplever det som positivt. Men er seieren noe som ikke har reell verdi, (en palle brus eksempelvis kan ikke byttes i andre ting, den er bare brus som er verdiløst, spesielt siden en person sliter med å drikken en palle med brus før de går ut på dato :p )

...

Du kan ta det opp med forbrukerombudet, det er det eneste. Men som flere har påpekt, hvor nøye er det, hvor mye bitterhet vil du skape for noen lusne lapper? Og bare for å spør åssen har du all dene "insider" infoen ifra, om at halve lanet kom in gratis?

-frank

Lenke til kommentar

Kostet 500 kr pr bilett, varte fra en torsdag til søndag, altså fire dager. Hviss han hadde tatt betalt for alle som kom inn minus 10 stk kanskje i crew osv hadde han tjent inn 50 000 kr. Pluss at han fikk 20 000 av frifond er det 70 000 kr. Plus kiosk tjente de rundt 5000. 10 000 kr på. Altså en samlet sum på over 70 000 kr. Med premier og leie av lokale burde de da ha 10 000 igjen. (lokalet kostet 25 000) Men nesten alle snek seg inn pga for dålig vakt. Jeg betalte ikke, jeg var med å rigga i noen timer. Mange bare slapp inn pga de kjente han osv, også så brukte ha samme bånd på de som betalte 500 kr for å delta og de som betalte 50 kr for å bare komme å se på. Vet ikke jeg, men hadde han tatt betalt av alle osv skjønner ikke jeg hvorfor han gikk i underskudd.

Men du snek deg inn, betalte ikke adgangsavgiften, men skal kaste sten i glasshus og si de svindlet deg? Du har jo vitterlig ikke betalt for adgangen og nærmest sier at; fordi alle andre gjorde det, gjorde jeg det.

Hvis de pengene skulle gå til å betale, men sånne som deg snek seg forbi så har de ikke det overskuddet som de skulle ha hatt, nettopp pga av sånne som deg som ikke vil betale men bare ha...dermed forstår jeg ikke siste setning:

"Vet ikke jeg, men hadde han tatt betalt av alle osv skjønner ikke jeg hvorfor han gikk i underskudd."

Det virker jo en smule åpenbart at du allerede har svaret....folk snek seg inn fordi de gadd ikke betale og svindlet sånn sett arrangøren..dermed ble det ikke noe premie :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager… Etter dette resonnementet forsvinner jo all konkurranseidrett (muligens utenom sjakk) inn under lotterilova, og dermed er enhver turnering med pengepremier ulovlig. Det rimer rett og slett ikke. Dataspill er ikke underlagt hverken mer eller mindre tilfeldigheter enn f.eks. hver eneste friluftsidrett jeg kan klare å komme på i farten.

Esport er en voksende industri i verden utenfor denne forblåste fjellknausen vi sitter på, og pengepremier i dataspillturneringer er slettes ikke uvanlig. Å trekke inn lotteriloven her være skivebom ut i fra min (innrømmeligvis begrensede) forståelse av den, og dersom det ikke er det så mister jeg troen på at det sitter et eneste fornuftig menneske og skriver lover her i landet.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager… Etter dette resonnementet forsvinner jo all konkurranseidrett (muligens utenom sjakk) inn under lotterilova, og dermed er enhver turnering med pengepremier ulovlig. Det rimer rett og slett ikke. Dataspill er ikke underlagt hverken mer eller mindre tilfeldigheter enn f.eks. hver eneste friluftsidrett jeg kan klare å komme på i farten.

Esport er en voksende industri i verden utenfor denne forblåste fjellknausen vi sitter på, og pengepremier i dataspillturneringer er slettes ikke uvanlig. Å trekke inn lotteriloven her være skivebom ut i fra min (innrømmeligvis begrensede) forståelse av den, og dersom det ikke er det så mister jeg troen på at det sitter et eneste fornuftig menneske og skriver lover her i landet.

Eg er ikkje uenig i resoneringa di, men det er altså slik lotterilova definerer lotteri. Men husk at lotterilova berre gjeld dersom du mot innskudd vinner ein premie. Det er lov å holde konkuranser med premie så lenge ein ikkje må betale for å være med.

Kor stor del av tilfeldigheit som kreves for at det skal være eit lotteri må nok gjerast frå tilfelle til tilfelle. Poker har tildligare blitt definert som lotteri, men det er ikkje umogleg at CS blir rekna som eit reint ferdigheitsspel.

Lenke til kommentar

Godt poeng dette kriteriet med å betale for å være med. Det blir vel en vurdering om i hvor stor grad CS kan sies å være tilfeldighetsbasert. Som sagt, jeg vil si at f.eks. skihopp er langt mer tilfeldighetsbasert (vær og vind er jo i høyeste grad ute av arrangørers og deltakeres kontroll), men jeg er ikke jurist og kan slettes ikke argumentere for det tilstrekkelig.

Som e-sport entusiast finner jeg temaet interessant, da jeg jo gjerne vil se denne industrien vokse også i Norge. Det er jo ganske nytt, så det må sikkert "gå seg litt til" i rettssystemet etter hvert. :)

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Counter-Strike-turneringer er ikke lotterier, som jeg skrev ovenfor. For at noe skal være et lotteri må det være et tilfeldighetsmoment, altså et moment som kan føres tilbake til en ekstern og tilfeldig innflytelse. I poker er dette elementet kortstokken.

Pokerspillere argumenterer gjerne for at psykologisk innsikt, taktiske ferdigheter, og matematisk kunnskap samt hukommelse er av avgjørende betydning. Dette er nok sant hvis man ser spillet an over lengre tid, flere runder/turneringer. Men i den naturlige "grunninndelingen" - runden - er fortsatt kortstokken en vesentlig innflytelse.

Den tilsvarende grunninndelingen for CS - brettet - inneholder ingen slik tilfeldighet. Spillere har normalt full anledning til å gjøre seg kjent med kartet, strategier, motpartens styrker og svakheter, etc. Det eneste tilfeldighetsmomentet er de andre spillernes handlinger - og det er ikke et eksternt moment.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...