Dr. Brodsky Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Jeg vurderer som sagt å bytte ut speilrefleksen min med et speilløst systemkamera, men er ikke veldig oppdaatert på hva som er på markedet for tiden. Det jeg er på utkikk etter er: * Rask og presis autofokus - blir lite sport eller fugler i flukt, men barn i fart må det takle * Video - her er jeg veldig blank, men alt kan vel læres. Jeg skal i hvert fall bruke det til en del filming, så jeg trenger et kamera som er egnet til slikt * Liten av størrelse * Mulighet for ekstern blits som kan vippes både vertikalt og horisontalt * Fornuftig plassering av knapper og instillinger - jeg fotograferer 90% av tiden i A, og trenger da enkel tilgang til å endre blender og ISO med én hånd uten å ta øynene vekk fra søker/motivet * Et utvalg av objektiver som passer meg - jeg ønsker: Vidvinkelzoom, fast 50mm og fast 100++mm (gjerne makro), alle med størst mulig blenderåpning, 50mm bør være f/1,4, sylskarp og med fin bokeh. Brennviddene er oppgitt tilsvarende FF. * Billig, både hus, objektiver og blits (umulig?) Tror det var det viktigste. Jeg har ikke bestemt meg helt ennå om jeg vil bytte, så det er ikke noe som haster. Takker for svar... Endret 15. april 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Umulig... Ta f.eks. MicroFourThirds (Olympys/Panasonic) Nyeste kamerahus fra Olympus, E-M5. Pris: 8700kr. for huset. (kommer snart i butikk) evt. Panasonic GH2. Pris 6500kr. Panasonic Leica 25mm f/1.4 Pris: 5000kr. Olympus 45mm f/1.8 Pris: 2500kr. evt. Panasonic 45mm f/2.8 makro. Pris: 6300kr. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 (endret) GH2 med PL 25mm så jo ikke dumt ut. Har ikke fått lest så mye om kameraet, men hvordan er det med den touchskjermen? Er fysiske knapper erstattet eller er det bare en ekstra valgmulighet? Dumt det er uten bildestabilisator, også så det litt stort ut...? Endret 15. april 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 * Billig, både hus, objektiver og blits (umulig?) Jeg ville nok beholdt speilrefleksen en stund til. Selv med ubegrenset med penger vil du slite med å finne det du vil ha, og billig blir det ikke. Det er tynt med F1.4-optikk, men både Olympus/Panasonic og Samsung begynner å nærme seg hvis du kan tilpasse kravane om brennvidde/lysstyrke tild et de faktisk lager. Sonys SLT-modeller er også et alternativ og der kan du bruke all Sony Alpha-optikk. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Brennviddene jeg ønsker meg er bare ønsker. Det viktigste er et lyssterkt og godt normalobjektiv. Om det ikke finnes et kamera som gir meg det jeg vil ha, venter jeg med kjøp. Jeg klarer meg egentlig fint med speilrefleksen. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) GH2 med PL 25mm så jo ikke dumt ut. Har ikke fått lest så mye om kameraet, men hvordan er det med den touchskjermen? Er fysiske knapper erstattet eller er det bare en ekstra valgmulighet? Dumt det er uten bildestabilisator, også så det litt stort ut...? Allt kan styres fra knappene så touchskjermen er bare enda en mulighet man har. Og så må du huske på at GH-2 har cropfaktor 2 når du vurderer objektiver. Nikon har cropfaktor 1,5 til sammenligning. GH-2 har ikke innebygget bildestabilisator, men panasonic objektivene har innebygd stabilisator slik Nikon/Canon objektiver har. Endret 16. april 2012 av Døgnvill Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jeg gikk nylig fra D300 med 17-55 og 80-200 da dette ble stjålet, til E-PL2 med 17 mm og 14-42. Jeg savner selvsagt masse kontrollmuligheter, men etter litt øving, begynner jeg å få teken på kontrollene. EVF gjør saken veldig grei. Du får ikke en DSLR i miniformat, men det duger for bildene jeg tar. Jeg vurderte også GH2, men fant ut at det bare var en liten DSLR, og ikke kompakt nok. Jeg fikk E-PL2, 17 mm, 14-42, søker, ekstra batteri og UV-filter for 3500,- brukt. Da var det en enkel avgjørelse. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Vil også anbefale Panasonic GH2. Jeg har dette selv, sammen med 3stk tripods, 1stk 14-42mm F3.5-5.6, 1stk 45mm F1.8 og 1stk 100-300mm F4-5.6. Utrolig kompakt og flott, med alle knappene på rett plass (etter min mening) og det er utrolig enkelt og raskt å betjene i manuell modus. Jeg bruker personlig ikke noe annet enn manuell modus selv, til og med i situasjoner der alt må skje kjemperaskt. Til stillbilder fungerer det veldig bra, men til video er det helt ekstremt. Til video kan det hamle opp med eller likestilles med følgende kameraer hva angår videoKVALITET: - Canon 5D Mark II - Red Scarlet (15.000 dollar) Og dermed mange andre kameraer også. Akkurat eksempelet med Red Scarlet til 15000 dollar, så gjelder min påstand kun om man sammenligner footage uten at det er gjort noe med det i post. I post vil selvsagt Scarlet sine filer kunne redigeres (feks grading) svært mye før man får tap av kvalitet. Men sammenlignet med at GH2 koster under 10 lapper og Red scarlet koster over 100 lapper i norge, så er det meget imponerende hva GH2 får til. Med hacken vil jeg påstå GH2 er bedre enn 5D, men så er det også et mye nyere kamera enn 5D mark II. Dette er forutsatt at du installerer hacken som gir mulighet for høye bitrates. Jeg bruker selv 88mbps bitrate og det er kanskje det som gir best resultat uten å fylle opp minnekortet altfor raskt. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 * Rask og presis autofokus - blir lite sport eller fugler i flukt, men barn i fart må det takle Alt det andre på lista di finnes det flere speilløse som klarer, men kontrastbasert autofokus som klarer å følge bevegelige objekter er en umulighet med den teknologien som er tilgjengelig i dag. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Det ser jo egentlig ut til at jeg bør beholde speilrefleksen en stund til, så da gjør jeg det. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå