Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Glattkjøring hos NAF

Hanske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glattkjøring er til for at man skal lære om hvordan bilen oppfører seg på glatt føre. Du har forstått riktig når du skriver at det er noe teori og praktisk kjøring. Du trenger ikke å lese på noe spesielt før dette.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Vi startet dagen med litt teori før vi kjørte litt rundt på glattkjøringsbanen.

Først så kjørte vi nedover en relativt brei bane hvor vi testet bremselengde, kjente hvordan det var å trekke i brekket, snurre rundt og miste kontroll over bilen.

Så kjørte vi over på en annen bane hvor man testet hvordan ABSen virker. Der skal man styre unna noen objekter som kjørelærer styrer ut i banen.

Og til slutt så skulle man kjøre i en ganske skarp sving, først fikk man bestemme farten selv (gikk dårlig :p ) og gangen etter skulle man lære å kontrollere en understyring.

Lenke til kommentar

Det samme som TMB her. Moelv, TS? Isåfall: kjøre for å få litt fart, svinge unna "personer" samtidig som du bremser (både med og uten abs). Rette opp sladd i sving. Ta i gang på isen i oppoverbakke. Forsøke å stoppe helt på kortest mulig strekning i forskjellige hastigheter (det er mange meter forskjell på få km/t, dette vil du få merke).

Det er en morsom dag. Jeg fikk ihvertfall lov til å sladde og litt utenom også, når vi kjørte på plass dit vi skulle begynne på nytt med øvelsen osv.

Btw, ikke Moelv kanskje. Det er vel ikke mye is på utebana der nå? :p

EDIT: Han Papa sa det mye bedre.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Det er jævlig gøy ja :p Husker jeg skulle svinge unna en plastikkbil som sto der, klarte det nesten men så drar kjørelærern i brekket for å kødde så jeg smeller inn i plastbilen og den fyker opp i lufta og 20 meter bortover og lander inni skauen.

Tror vi hadde latterkrampe i 10 minutter etterpå xD

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Kjørelærerne er ålreite på glattkjøringa ja.

Jeg kom litt dårlig til i en sving, så gasser han til så jeg begynner å gå sidelengs/litt til så hadde det begynt å gå mer på vei helt rundt. "Imponerte" med å styre det til en fet breisladd og fortsatte veien vi skulle. Hehe, gøy for oss nybegynnere det :D

Lenke til kommentar

Nei, ikke Moelv. Vi må nok ned i Hovedstadsområdet :) Nordre Frogn/Nesodden. Det er vel bare vann de spyler ut? Leste noe om olje et sted.

Det var der jeg kjørte, men jeg hadde glattkjøring på vinterstid. Helt grei bane. :)

Tror det er en blanding av vann og olje, bilene ser ikke ut etter en dag på banen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...