Bjarnemann Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Hei. Da løper snart tiden for å søke høyere utdannelse ut. Jeg finner det veldig vanskelig å bestemme meg for hva jeg ønsker å studere, og gjøre med livet mitt. Kanskje det er noen her inne som har tips til valg av utdannelse? Jeg er 20 år (1991-modell), og brennende interessert i samfunnsfag og politikk (på grensen til galskap, leser flere aviser om dagen, kaster meg over alle debatter som er å oppdrive, nørder på politikkforumet her, diskuterer stadig med familie, venner og fremmede, osv). Har vurdert Statsvitenskap, men kastet det fra meg siden jeg har hørt at dette er en utdannelse du omtrent ikke får jobb på. Heller isteden litt mot Sammenlignende politikk i Bergen, da dette angivelig skal være en litt mer spesialisert utdannelse som det er lette å få jobb til. På den annen side jobber jeg som selger, og er veldig interessert i kommunikasjon mellom mennesker. Har lest flere bøker om kroppspråk og retorikk, så dette er også et emne jeg finner veldig interessant. Studerte et halvt år på Markedshøyskolen (Markedsføring og salgsledelse), men hoppet av da interessene mine er kommunikasjon på et litt "lavere plan". Gruppepsykologi, kommunikasjon mellom mennesker og hvorfor vi handler og tenker som vi gjør er stikkord. Foreløbig har jeg søkt til følgende utdannelser: Eiendomsmegling, HIT Sammenlignende politikk, UIB Politisk økonomi, UIB Europastudier, UIB. Lønnsnivå i en fremtidig jobb driter jeg i grunn langt i, det er utelukkende trivsel som er viktig. Det er også ønskelig med en variert jobb, gjerne med muligheten til å gjøre en forskjell. Har vurdert Purkeskolen, og også læreryrket. En 20-åring som ikke vet hva han vil med livet sitt, ønsker å følge interessene sine, og om mulig også gjøre en forskjell. Stort nærmere en klisje kommer man vel ikke. Men er det noen her inne som har noen råd? Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Er førstegangssøker og har selv vurdert statsvitenskap. Det virket spennende så jeg har det på søkerlisten, men har du noen kilder på at det ikke er en ettertraktet utdanning? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Det er en særdeles ettertraktet utdannelse. Det ser du på det høye snittet som kreves for opptak. Men; Det skal være veldig vanskelig å få seg en jobb, med en slik utdannelse. Dette siden det er så mange som studerer Statsvitenskap, og fordi man egentlig ikke blir noe som helst av en slik utdannelse. Du kan nesten si at det blir som å tre nye år på studiespess. Alle kildene mine på dette er muntlige, så jeg har dessverre ikke noe å referere til. Det er dog så mange som har sagt akkurat dette at det nesten må være noe i det. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) EDIT: Stryk det første avsnittet. Hadde misforstått en god del. Ahh, er ikke lett dette! Er skummelt å tenke på at dette valget jeg tar ikveld er noe som mest sannsynlig følger hva jeg gjør de neste 40 årene! Mulig jeg tipper over på IT-støttet bedriftsutvikling ved HIST. Endret 15. april 2012 av vetle666 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 EDIT: Stryk det første avsnittet. Hadde misforstått en god del. Ahh, er ikke lett dette! Er skummelt å tenke på at dette valget jeg tar ikveld er noe som mest sannsynlig følger hva jeg gjør de neste 40 årene! Mulig jeg tipper over på IT-støttet bedriftsutvikling ved HIST. Jepp, er litt frustrerende dette egentlig. Kan forresten tipse om at fristen er utsatt til i morgen, pga trøbbel med nettsidene deres Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Foreløbig har jeg søkt til følgende utdannelser: Eiendomsmegling, HIT Sammenlignende politikk, UIB Politisk økonomi, UIB Europastudier, UIB. Lønnsnivå i en fremtidig jobb driter jeg i grunn langt i, det er utelukkende trivsel som er viktig. Det er også ønskelig med en variert jobb, gjerne med muligheten til å gjøre en forskjell. Har vurdert Purkeskolen, og også læreryrket. En 20-åring som ikke vet hva han vil med livet sitt, ønsker å følge interessene sine, og om mulig også gjøre en forskjell. Stort nærmere en klisje kommer man vel ikke. Men er det noen her inne som har noen råd? Jeg hadde litt av samme interessene da jeg valgte studier. Jeg er ganske interessert i politikk, samfunn, geografi og historie, og vurderte da en form for områdestudier (Afrika, Asia, Europa, USA) for å kombinere flere av disse fagområdene (endte dog opp med siv.ing studier da jeg også er god i realfag og dette er langt sikrere jobbmessig). Europastudier ved UiB høres da ut som en grei start. Uansett er vel en bachelorgrad innen denne retningen for knapt til å være spesielt attraktiv i jobbmarkedet. Det kreves minimum en master. Jeg ville også foreslått at denne er i en litt annen retning enn bacheloren og at man ikke fortsetter i akkurat samme spor. Litt bredde i utdanningen er ikke dumt. Et annet tips er å supplere med litt andre fag når man tar utdanninger innenfor samfunnsvitenskapelig retning. Språk er vel et godt tips dersom man tar en form for områdestudier. Samfunnsøkonomi og ledelse kan også være relativt smart. Jeg anbefaler iallefall ikke 5 år innenfor akkurat samme retning med kun fag fra ett område når man studerer samunnsvitenskapelige og humanistiske fag. Det gjør en mer begrenset på arbeidsmarkedet i ettertid. Endret 16. april 2012 av OlavEH Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Takk for svar Om det er noen flere som har noe å by på så er det 58 min igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå