Gå til innhold

Tanker om slutten i Mass Effect 3 - Diskusjon [Advarsel: Spoilers!]


Anbefalte innlegg

1871888-334233_10150272377026645_85811091644_7851681_7919822_o.jpg

 

mass-effect-3banner.jpg

 

Slutten

Dette er det jeg er ute etter diskusjon rundt, ettersom jeg syntes det er uhyre interessant å høre hva folk mener. Etter å ha lest en del på online forum og sett noen videoer på youtube har jeg fått dypere innsikt i hva folk missliker med slutten. Mange hadde en helt annet opplevelse enn meg, en helt annen måte å takle det på. Jeg har en fantastisk evne til å si "fuck logic", mens andre ser ting jeg ikke oppdager så lett.

 

Spoilers: For å forklare hvorfor jeg kanskje ikke hadde en like negativ slutt som mange andre vil jeg først få noen ting på det rene. For det første kunne jeg ikke la være å legge merke til en del nyheter som sirkulerte rundt saken, og fan rages på nesten samtlige kilder for Mass Effect stoff. Derfor var jeg mentalt forberedt på at noe helt merkelig kom til å hende. Dermed var det ikke like stor overraskelse (dog ble jeg litt satt ut) da "the god child" dukket opp på tampen.

 

Mange har reagert på hvorfor han er akkurat det barnet, men jeg tenkte tilbake på Legion og geth serveren på Rannoch. Det logiske å anta var at han var en projeksjon fra minnet mitt, en kobling til katalysatoren som jeg kunne forstå.

 

Da jeg snakket med han forstod jeg dog ikke så mye. Jeg følte ikke det ga noen tilfredstillende forklaring på hvorfor reaperene kommer hvert 50.000 år. Og det å slenge på en konflikt mellom organiske og syntetiske (maskiner) på tampen av historien var passe drøyt. Det blir for dumt når du endrer den sentrale konflikten de siste 3 minuttene av en spillserie på rundt 300 timer.

 

Så viser han meg et lite filmklipp av Illusive Man som forsøker å ta kontroll over de slemme insektene. Han forklarer at Illusive Man misslykkes, men at jeg kan klare det. Jeg kan kontrollere dem. Så jeg tenker, jaja. Får gjøre det da. Jeg forstod aldri at jeg hadde noe valg. Jeg forstod ikke at jeg kunne velge A B eller C. Jeg gikk bare bort til kontrollen og det var det. Så kom den vanlige cutscene slutten.

 

Her var det ting begynte å rakne litt for meg. For det første, hvorfor i all verden må alle mass relayene eksplodere? Det gis ingen forklaring på det. Men sånt kan jeg leve med. Det er når det hoper seg opp med spørsmål at det blir problematisk.

 

Hvorfor i all verden flykter Joker fra kampens hete? Hva i alle dager gjør han på vei gjennom en relay?

Når en relay eksploderer, sprenger ikke da hele stjernesystemet rundt den?

Hva skjer med reaperne?

Hvorfor overlever Normandy, og kræsjlander mot alle odds på en planet med et miljø som kan opprettholde liv? Hva er oddsen for det?

 

Så slutter det hele med at luftslusen åpnes, og kutt til rulletekst. I de to foregående spillene så jeg hele rulleteksten, fordi de hadde en epic slutt, og en epic sang. Denne gangen satt jeg igjen med en del spørsmål, og sangen var ikke nevneverdig kul heller. Derfor hoppet jeg over rulleteksten.

 

Boom! Ny cutsene. En vakker blå planet, hvor jeg kan se to skikkelser. Et barn, og en gamme mann.

 

Barn: - Did that all really happen?

Bestefar: - Yes, but some of the details have been lost in time. It all happened so very long ago.

Barn: - When can I go to the stars?

Bestefar: - One day my sweet.

Barn: - What will be there?

Bestefar: - Anything you can imagine. Our galaxy has billions of stars, each of those stars could have many worlds. Every world could be home to a different form for life. And every life is a special story of it's own.

Barn: - Tell me another story about the shephard.

Bestefar: - It's getting late, but okay. One more story.

 

Kall meg gjerne gal, men jeg likte det! Jeg vet ikke hvorfor, men det var noe tiltalende med hele scenen. Bakgrunnslydene, den flytende musikken. Og en slags konklusjon. Ish.

 

Desverre ødelegger følgende det hele:

mass-effect-dlc-message-21.jpg

Virkelig BioWare? Jeg blir kvalm... :nei:

 

Oppsummering:

Tok jeg meg nær av at ingen av mine tidligere valg hadde noe å si for slutten? Nei.

Brydde jeg meg om alle de totalt idiotiske plot hullene? Ja.

Brydde jeg meg om at det kun var tre nærmest identiske slutter? Ja og nei. Jeg visste ikke på det tidspunktet at det var slik, men nå er jeg litt sur. Hadde vært kult med flere.

Tok jeg meg nær av at ingen av mine war assets ble vist i cutscenes? At ingenting av det jeg hadde kjempet for å få tak i gjennom hele spillet så ut til å ha noe å si? JA!

Brydde jeg meg om at jeg ikke fikk noen forklaring på reaperne? JA!

 

Men, det kommer en DLC til sommeren som vistnok skal ordne opp i plot hullene. Og forhåpentligvis legger inn noen cutscenes med mine war assets, og oppklarer hvorfor alle reapere ser like ut, mens de liksom skal se ut som rasen de er laget av (menneskereaper ME2). Har de andre reaperne basert på andre raser dratt til andre galakser? Her er mye som kan utforskes.

 

Så jeg holder motet oppe inntil videre.

-

http://www.youtube.com/watch?v=6M0Cf864P7E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=7MlatxLP-xs&feature=relmfu

Endret av sosser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i alle punktene, spesielt det med war assets. Mass Effect 2 viste at det kunne gjøres, hvis du ikke hadde gjort noen oppgraderinger på skipet ditt eller loyalty mission så påvirket det cutscenene.

 

I Mass Effect 3 alle sammen får samme cutscenes på slutten. Pluss at jeg savnet at du kunne "assigne" squadmates til taktiske angrep som du gjorde på slutten av toern. Følte at vi gikk tilbake i gameplay enn forover.

Lenke til kommentar

Stemmer, men jeg fant ikke en tråd som omhandlet slutten og var full av spoilers ;)

 

Da foreslår jeg du redigerer tråden slik at det blir en «generell diskusjon rundt slutten av spillet», og ikke en «generell diskusjon rundt spillet, inkludert slutten». :)

 

Henvis gjerne til den eksisterende tråden.

Lenke til kommentar

Jeg måtte ta meg en pause fra spillet etter at jeg hørte at slutten sugde. Da jeg tok mot til meg og spilte det ferdig, ble jeg ikke så veldig skuffet. Helt til jeg tok heisen (hvor kom den fra?) opp og møtte spøkelsesbarnet. Jeg antok at det var en slags projeksjon av en slags intelligens som styrte reaperene, og bestemte meg for ikke å stole på han.

 

Problem #1 - Du får ingen reelle valg når du snakker med han. Du får ikke muligheten til å si "Bite me, jeg tror ikke på deg. Jeg velger å la armadaen min krige mot reaperne for å se om vi vinner!" Uansett hva du velger, så dør Sheperd, alle Mass Relays blir ødelagt (som gjør at de fleste dør), Normandy styrter på en planet.

 

Problem #2 - På grunn av at jeg ventet på at han skulle bli ferdig med å prate om et plot jeg aldri hadde hørt om før, fikk jeg ikke helt med meg hva tullevalgene jeg faktisk fikk gikk ut på. Hæ!? Reaperne utrydder alle avanserte arter slik at... de ikke skal bli utryddet av syntetiske arter? Jeg vil bare drepe reaperne. Jeg har allerede skapt fred mellom Quarian og Geth, så det er HELT tydelig at du bare snakker tull, lyger og prøver å lure meg til å gjøre noe. Jeg hadde ingen grunn til å stole på denne projeksjonen av et barn. Men når han var ferdig å prate, fikk jeg tre valg jeg ikke skjønte mye av. Jeg valgte den blå helt til høyre, uten å huske hva det var. Jeg var fortsatt ikke sikker på hva jeg valgte før sjekket på YouTube. Men det spilte ingen rolle - ingen av valgene var jo noe jeg var interessert i.

 

Problem #3 - Etter at jeg fikk tid til å tenke gjennom saken, og leste kommentarer på YouTube etc. gikk det opp for meg at slutten var jo full av plot holes. Det gjorde, i ettertid, til at jeg ga opp hele slutten og kastet meg på "Indoctrination theory"-forklaringen som det eneste som ga mening. Kanskje den ikke er en nøyaktig forklaring, men det MÅ være noe i samme bane.

 

Så for å ta din oppsummering (litt redigert):

 

-Hvor mye betydde det at ingen av dine tidligere valg hadde noe å si for slutten?

Stor betydning. Konsekvenser av valg er jo det som skiller RPGs fra andre spill. Min personlige definisjon av rollespill er noe slikt som: Et spill der du får mange valg, og konsekvensene av dine valg former spillforløpet betydelig.

 

-Hvor stor betydning hadde det at slutten var full av plot hull?

Stor betydning. Dette er noe av det som irriterer meg mest når det kommer til bøker, film og spill. Red Letter Media ødela totalt de nye Star Wars filmene for meg når alle plot-hullene ble blottlagt (hvis du ikke har sett det, google Red Letter Media star wars review).

 

-Hvor stor betydning hadde det at alle tre sluttene var nærmest identisk?

Stor betydning. Jeg var ikke klar over dette før jeg fikk se de andre versjonene av slutten.

 

-Hvor skuffende var det at du ikke fikk se noen av dine war assets på slutten?

Veldig skuffende. Jeg kunne like godt ha hoppet over hele spillet uten å skaffe hjelp, og det ville ikke ha påvirket slutten.

 

-Hvor viktig var det å få en ordentlig forklaring på Reapers?

Ikke så viktig. Det viktigste var å få slutt på de. "The Reapers kill and harvest other species to make sure no one can threaten their existence" hadde vært en MYE mer tilfredsstillende forklaring enn "The Reapers wipe out the most advanced species so the most advanced species won't be wiped out by the synthetics they create." WTF!?

 

Hvis DLC'n skal gjøre meg fornøyd, må det være the mother of all DLCs som gjør kål på ALLE plot holes. Det tviler jeg på skjer. Og jeg beklager hvis denne posten var veldig negativ, og jeg er stort sett positiv til spillet i det store og det hele. Det er bare slutten som blir mer og mer skuffende jo mer jeg leser om den.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Etter samtalen med sovereign i 1'ern har jeg alltid lurt på hva som har vært motivasjonen for reaperne. Han sier at det er "beyond your comprehension", men dette holdt ikke for meg. Tenkte meg alltid at dette ville avsløres i 3'ern, men den gang ei. ("Reaperne utrydder alle avanserte arter slik at... de ikke skal bli utryddet av andre syntetiske arter" er ikke godkjent nei ;)). Hadde tenkt meg at det var en eller annen enorm konspirasjon som innebar flere galakser eller noe.

 

Forøvrig har MrBtongue et poeng når han sier keiseren i star wars var mye av det samme. Han trengte ikke noen forklaring, han kjempet bare om mer makt. Som han allerede hadde. Han er en "skurk skurk", som ikke gir mening når du analyserer, men fungerer veldig bra i filmen.

Endret av sosser
Lenke til kommentar

Som nevnt her så får jeg ingen reelle valg når jeg snakker med barnet eller hva det nå er. Jeg får ikke muligheten til å velge Renegade eller Paragon opplegg og samme hvilket valg jeg tar, er slutten den samme, Sheperd stryker med, alle Mass Relay blir ødelagt, Normandy styrter på en planet og noen av de team medlemmene som var sammen med meg på jorden under slutt kampen, kommer ut av Normandy. Hæææ??? Hvordan i svarte kom de seg ombord i Normandy?

De tre valgene er egentlih like. Samme hvilet valg jeg velger, skjer det samme. Det er ingen logikk i denne slutten i det hele tatt. Og hva skjer med de tusener av romskip som er samlet rundt jorden? Sulter folkene ombord ihjel eller hva? De kan jo ikke komme seg tilbake til det solsystemet de kom fra da alle Mass Relay er ødelagt, og jorden har jo ikke plass til alle de fokene, ei heller finnes det mat til alle.

En liten oppsummering (Kopierer litt fra posten til Orwandel)

-Hvor mye betydde det at ingen av mine tidligere valg hadde noe å si for slutten?

Veldig stor betydning fordi jeg har spilt alle Mass Effect spillene, og så har alle valgene jeg gjorde tidligere ingen betydning. Konsekvenser av valg skal ha innvirking på RPG spill. Enig med Orwandel: «Min personlige definisjon av rollespill er noe slikt som: Et spill der du får mange valg, og konsekvensene av dine valg former spillforløpet betydelig.»

Mener å huske at i Mass effect 2 ble det vist i en tekst som hopper opp mens du laster et lagret spill at «De valgene du gjør i Mass effect 2 vil ha fryktelige konsekvenser i Mass Effect 3», kunne ikke se noe av dette i sluttene.

-Hvor stor betydning hadde det at alle tre sluttene var nærmest identisk?

Stor betydning. Ødelegger faktisk mye av den gleden jeg hadde å spille Mass Effect 3. Hadde forventet meg at sluttene var forskjellige, noe de ikke er.

-Hvor skuffende var det at du ikke fikk se noen av dine war assets på slutten?

Som Orwandel sier så var det jo egentlig bortkastet å skaffe all den hjelpen, gjorde ikke en dritt fra eller til.

-Hvor viktig var det å få en ordentlig forklaring på Reapers?

Hadde jo vært kjekt å få vite hvor de kommer fra og hvem som egentlig skapte dem. Dette tullet med at "The Reapers wipe out the most advanced species so the most advanced species won't be wiped out by the synthetics they create." Henger ikke på greip i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Slutten er helt meningsløs. Bioware må ha gått tomme for ideer eller gjennomgått en kreativitetskrise.

 

Hvor ble det av oppgjøret med Harbinger? Hvorfor tok ikke Harbinger kontroll over Illusive Man slik Sovereign gjorde med Saren?

 

Et av alternative burde ha vært å sende Reaperene tilbake til dark space, for godt.

Lenke til kommentar

Slutten er helt meningsløs. Bioware må ha gått tomme for ideer eller gjennomgått en kreativitetskrise.

 

Hvor ble det av oppgjøret med Harbinger? Hvorfor tok ikke Harbinger kontroll over Illusive Man slik Sovereign gjorde med Saren?

 

Et av alternative burde ha vært å sende Reaperene tilbake til dark space, for godt.

 

Der sier du noe! Tenk deg at The Illusive Man (TIM) har laget en jævlig bra plan, og alt ser ut som det skal lykkes for han, og ikke for Commander Shephard. Men rett før TIM skal trykke på WIN-knappen, høres en familiær frase: "I am assuming direct control". Og du får et par sekunder før TIM har mister kontrollen til å komme deg i dekning, og det blir en episk kamp mellom Shephard og TIM kontrollert av Harbinger. Eller noe slikt

 

http://www.youtube.com/watch?v=p3h8ZnXLsRg

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Finnes mange redigerte klipp på youtube.

 

http://www.youtube.com/watch?v=PoVnvJ4OxRg

 

Som man ser i dette klippet løses overraskende mange problemer med at man simpelthen fjerner hele sekvensen med god-child og skjebnesvalgene. Finnes også versjoner ute som fokuserer litt på Liara og Tali, og hvordan de sørger over deg. Synes de fungerer overraskende godt de også.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7zagpVInvjA

http://www.youtube.com/watch?v=fykfVUD23jA

 

 

EDIT: En spennende og velskreven blogpost om Mass Effect 3 generelt, og slutten

http://adulthoodpending.wordpress.com/2012/03/15/this-is-it-isnt-it/

Endret av sosser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...