Gå til innhold

Ny gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter å kjøpe meg en ny gaming PC etter hvert da den gamle begynner å bli litt sliten, og med noen nye spill i sikte så trenger jeg snart noe nytt.

Har satt opp en handleliste på komplett for å vise litt hva jeg har i tankene Men jeg vil gjerne forhøre meg litt før jeg kjøper noe, da jeg ikke har satt sammen for mange pc'er og er litt usikker på hvor godt delene passer sammen og slikt.

Her er listen min så langt:

http://www.komplett....34-944AD310AD88

Det eneste jeg er sikker på er egentlig at toweret er bestemt, så ingen grunn til å diskutere dette :)

Men så kommer det en del andre spørsmål:

HK: Her er jeg svært uvitende og har kun satt opp et kort som eksempel. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg bør se etter når det kommer til HK. Jeg har ingen bruk for mange spesielle utganger og mest sannsynlig ikke alt for mye utbygging fra delene jeg setter opp her.

Jeg har et ønske om å kjøpe disse minnebrikkene: http://www.multicom.no/Quad-Channel-Kit-16GB-For-Intel-X79-platform-Intel-XMP-1e3-Ready-GeSKILL/cat-p/c101290/p10611661 men må da selvfølgelig ha et kort som støtter dette.

Så langt så ser det ut som om jeg vil gå for socket LGA-2011 pga valg av prosessor.

Skjermkort: Her er jeg også i tvil, hvilket merke bør jeg gå for? Bør jeg kjøper et med bedre kjøling? Bør jeg vente for 690\695 evt 700 serien? Vil gjerne høre hva folk mener om valg av skjermkort.

CPU: Ser ikke noe grunn til å kjøpe six-core, så tror dette er greit. Skulle noen derimot ha gode argumenter for å bytte så kom gjerne med innspill :)

Jeg har PSU og HDD liggende, derfor er ikke dette med i oppsettet mitt.

Dette er så langt jeg har kommet, så håper noen har noen gode inspill til oppsettet mitt. Takk på forhånd for all hjelp :)

Endret av Archon89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svaret, og ser ut som en grei liste (mangler HK).

Ser du bytter ut i-7 CPU'en mot en i-5. Mener du at det vil være bedre? :)

Vil vurdere å endre noe i forhold til oppsettet, men lurer fremdeles angående HK og GPU.

Edit: Har en 1000W PSU liggende, så har mer enn nok strøm.

Endret av Archon89
Lenke til kommentar

gå for mickis oppsett, fortsett fra CPU, kjøleren, da går du heller for Corsair H100, eller H80 hvis H100 ikke passer (husker ikke om H100 passer i Level 10 akkurat nå...)

anbefaler Asus P8Z77-V Pro som hovedkort, får ikke opp linken med minne som du har lagt opp, men de sier lite

Edit: H100 burde passe

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Skal sjekke litt mer opp om CPU kjøleren ja, men H100 skal jo være bra, så kanskje gå for den.

Men siden dere anbefaler i-5 CPU'en, hvorfor den ovenfor i-7 og er det ingen forskjell på 1155 og 2011? (Mer cache på CPU bl.a?)

Og tilbake til førsteposten min, hva bør jeg se etter i et hovedkort?

Linken til minnebrikkene skal være fikset nå :)

Lenke til kommentar

for det første er 16GB minne unødvendig med mindre du driver med redigering, rendering eller tallknusing.

for det andre, gjør det virkelig så mye hvordan minnebrikkene ser ut? de som er satt opp av Micki ser gode nok ut og er like gode.

det du bør se etter i ett hovedkort er tilkoblingsmuligheter og kvalitet, det som er nevnt av både meg og micki er ett veldig godt ett med tanke på begge de tingene

forskjellen på i5 og i7 er at i7 har mer cache og hyperthreading, begge de tingene har samme bruksområder som 16GB minne. det gjør det helt bortkastet å kjøpe i7 til gaming

forskjellen på 1155 og 2011 er at 2011 har mulighet for dobbelt så mye RAM, og mulighet for seks kjerner prosessorer, minuset med 2011 er at man ikke kan bruke IGP

når det er sagt er i7 3820 en dårligere CPU enn i7 2700K

• Liker 1
Lenke til kommentar

for det første er 16GB minne unødvendig med mindre du driver med redigering, rendering eller tallknusing.

for det andre, gjør det virkelig så mye hvordan minnebrikkene ser ut? de som er satt opp av Micki ser gode nok ut og er like gode.

det du bør se etter i ett hovedkort er tilkoblingsmuligheter og kvalitet, det som er nevnt av både meg og micki er ett veldig godt ett med tanke på begge de tingene

forskjellen på i5 og i7 er at i7 har mer cache og hyperthreading, begge de tingene har samme bruksområder som 16GB minne. det gjør det helt bortkastet å kjøpe i7 til gaming

forskjellen på 1155 og 2011 er at 2011 har mulighet for dobbelt så mye RAM, og mulighet for seks kjerner prosessorer, minuset med 2011 er at man ikke kan bruke IGP

når det er sagt er i7 3820 en dårligere CPU enn i7 2700K

Takk, det hjalp en del :)

Grunnen til at jeg har satt opp akkurat disse minnebrikkene er ikke fordi det er 16GB, noe jeg vet er unødvendig mye (egentlig for mye, da det øker loading tiden) til gaming, men pga høyere MHz og brikker av en bedre kvalitet.

Informasjonen om i5\i7 hjalp en del. Ser poenget med å gå for i5 hvis ikke spillene krever mer enn det i5 leverer uansett, samme med 1155\2011.

Har dere noen mening angående skjermkort? Er dette et greit kort å gå for, eller bør jeg vente på et annet kort? Og hvilket av 680 kortene bør jeg evt gå for?

Lenke til kommentar

"Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg bør se etter når det kommer til HK."

Spenningsreguleringen og antall faser.

Tilkoblingsmuligheter.

Layout.

MHz kan verken være høy eller lav og er en benevnelse for FREKVENS. MHz (mega) vil alltid være én million svingninger per sekund.

Det virker mot sin hensikt å overdimensjonere minnet i en PC med mindre man går for feilkorrigerende minne. Mer minne øker sjansen for antall bitfeil per døgn. Bitfeil fører til korrupte data og systemkrasj. Med 16 GiB minne har man 4 ganger større sjanse for én bitfeil per døgn enn med 4 GiB.

LGA 1155 med 2x 4 GiB minne skal være tilstrekkelig til spilling.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

MHz kan verken være høy eller lav og er en benevnelse for FREKVENS. MHz (mega) vil alltid være én million svingninger per sekund.

Det virker mot sin hensikt å overdimmensjonere minnet i en PC med mindre man går for feilkorrigerende minne. Mer minne øker sjansen for antall bitfeil per døgn. Bitfeil fører til korrupte data og systemkrasj. Ved havoverflaten er det ca 96% sjanse for 1 bitfeil per døgn per 4 GiB minne.

Så 2133 MHz er ikke mer enn 1600 MHz?

Lenke til kommentar

Frekvensen er høyere og Hz står for svingninger per sekund. Jeg poengterte ikke dette for å være vanskelig.

"Hertz er en avledet SI-enhet for måling av frekvens. Symbolet for hertz er Hz.

Enheten har fått sitt navn etter den tyske fysikeren Heinrich Rudolf Hertz, som ga viktige bidrag til vitenskapen om elektromagnetisme.

En hertz er definert som «en svingning (eller hendelse) per sekund». Tilsvarende er 100 Hz «hundre svingninger (hendelser) per sekund», og så videre.

Enheten kan anvendes for enhver periodisk hendelse. Man kan for eksempel si at en klokke tikker med frekvensen 1 Hz.

Den inverse størrelsen av frekvens er tid (periode), så en frekvens på 1 Hz svarer til en periode på ett sekund. En frekvens på 1 MHz svarer til en periode på ett mikrosekund."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Frekvensen er høyere og Hz står for svingninger per sekund. Jeg poengterte ikke dette for å være vanskelig.

"Hertz er en avledet SI-enhet for måling av frekvens. Symbolet for hertz er Hz.

Enheten har fått sitt navn etter den tyske fysikeren Heinrich Rudolf Hertz, som ga viktige bidrag til vitenskapen om elektromagnetisme.

En hertz er definert som «en svingning (eller hendelse) per sekund». Tilsvarende er 100 Hz «hundre svingninger (hendelser) per sekund», og så videre.

Enheten kan anvendes for enhver periodisk hendelse. Man kan for eksempel si at en klokke tikker med frekvensen 1 Hz.

Den inverse størrelsen av frekvens er tid (periode), så en frekvens på 1 Hz svarer til en periode på ett sekund. En frekvens på 1 MHz svarer til en periode på ett mikrosekund."

Takk, jeg vet også hva hertz er :) men nå var det ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet er om 2133 MHz vil gi merkbar mer ytelse enn 1600 MHz og om det vil være verdt pengene? :)

Forresten bør du lese det du skrev en gang til, du motbeviste nettopp din egen påstand ;)

Du sier at vi måler frekvens med benevnelsen hz, likevel sier du at frekvensen er høyere, men ikke hz? Ganske selvmotsigende er det ikke? ^^,

Frekvens måles i hz (eller Mhz, Ghz, Thz osv.osv.osv..) derfor betyr høyere frekvens det samme som at antall hz er høyere.

Lenke til kommentar

Takk, jeg vet også hva hertz er :) men nå var det ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet er om 2133 MHz vil gi merkbar mer ytelse enn 1600 MHz og om det vil være verdt pengene? :)

Forresten bør du lese det du skrev en gang til, du motbeviste nettopp din egen påstand ;)

Du sier at vi måler frekvens med benevnelsen hz, likevel sier du at frekvensen er høyere, men ikke hz? Ganske selvmotsigende er det ikke? ^^,

Ikke i det hele tatt merkbart, og i hvert fall ikke verdt prisen.

Badcat skrev ikke noe feil i påstanden sin, du leste derimot feil.

Lenke til kommentar

1333 MHz er tilstrekkelig og å gå lenger gir stort sett bare diminishing returns. Jeg kjører mine DDR3 1600 MHz på 1280 MHz for økt stabilitet og potensielt mindre sjanse for bitfeil. Fikk ikke noe særlig bedre ytelse ved å ha de høyere. så da så jeg ikke noe mening i det. Kan være at ytelsen skalerer litt høyere på Sandy Bridge og Ivy Bridge enn de gjør på min Gulftown-prosessor.

Archhon89: Antallet hertz kan selvsagt øke. Man kan selvsagt kjøpe felere melkekartonger også, men én kartong vil fremdeles være en liter. Tror vi stopper der. Jeg får minner om da læreren min rev av seg halvparten av håret og tegnet en "Hz" som sank ned i en sjø den gangen en elev hadde besvart en oppgave med "Hertzen synker."

Jeg skjønner godt hva du mener, jeg prøvde å oppfordre til å bruke korrekt data-/elektronikkfagspråk på dataforumet. La oss fokusere på topic.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...