Gå til innhold

Klage på standpunkt - Hvordan fungerer det?


Mys1

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på hvordan prosedyrene er hvis en klager på karakteren. Har hørt at de som skal behandle klagen ikke får inn dette før sommerferien, og da har de ferie, slik at det ikke blir behandlet i august. Men man får jo svar på utdanning rundt 20. juli, og hvis man da har en klage som er ubehandlet, som kan ha noe å si for hva du kommer inn på, hvis du får medhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved klage på standpunktkarakter gjelder reglene i opplæringsforskrifta i tillegg til forvaltningslovens generelle regler. Av interesse er:

 

§ 5-12. Klage på standpunktkarakter. Klageinstans og klagebehandling

 

Ved klage på standpunktkarakter eller vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter kan klageinstansen berre vurdere om gjeldande føresegner om karakterfastsetjing er følgde. Med klagen skal det følgje fråsegn frå faglæraren om korleis karakteren er fastsett, eller kvifor det ikkje er sett karakter, og fråsegn frå rektor om saksbehandlinga ved skolen. Klagaren skal få kopi av fråsegna.

 

Klageinstansen i grunnskolen er Fylkesmannen i kvart fylke. Klageinstansen i vidaregåande opplæring er fylkestinget eller den fylkestinget gir mynde.

 

Dersom klagen blir funnen rettkomen, må klageinstansen presisere kva for reglar ein meiner er brotne eller det kan reisast tvil om er brotne, og sende saka tilbake til skolen. Klageinstansen skal informere klagaren om resultatet av klagebehandlinga. Rektor og faglæraren gjennomfører ny vurdering. Rektor set endeleg karakter. Den nye avgjerda kan det ikkje klagast på.

 

Finn klageinstansen at klagaren ikkje kan få medhald, er avgjerda endeleg.

 

Som du ser er hva du kan klage på sterkt begrenset. Du kan effektivt sett bare klage på at reglene for karaktersetting ved skolen ikke er fulgt, du kan ikke klage over det konkrete resultatet. Prosedyren er beskrevet i tredje ledd. (Den eneste karakteren der du kan klage på det konkrete resultatet er skriftlig eksamenskarakter.) Dette, kombinert med den korte klagefristen på 10 dager, medfører at de fleste fylkeskommuner rekker å behandle klagesaker innen midten av juli.

 

Saksbehandlende institusjon behandler saken din slik den står per 1. juli med eventuelle endringer du rekker å sende inn. Blir ikke saken avgjort i tide må du vente til neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...