Gå til innhold

IP Adressekonflikt?

Anbefalte innlegg

Hei, det pleier ofte å komme opp en gul trekant hos meg. Det kommer nede i høyre hjørne, og det pleier å stå at det er noe konflikt mellom ip adresse.

Jeg skjønner ikke hva greia er. Det pleier å komme ofte nå i det siste, før dukket det sjeldent opp, og nå kommer det hver gang jeg starter pcen.

Jeg har internett levert fra canal digital og det trådløse modemet er fra lynksis. Jeg har låst internett og jeg får ikke ny ip adresse hele tiden, jeg har fast. Det er to maskiner i huset. En bærbar og en stasjonær. Problemet dukker kun opp i den stasjonære pcen, kan noen vær så snill og hjelpe meg?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er som følger: Laptopen har ikke statisk(låst) IP, og blir tildelt samme IP som den stasjonære. -> duplikat IP -> error.

Løsningen: (Nr. 3 er den beste)

1) Gi laptopen og alle andre maskiner statisk IP

2) Gi den stasjonære og alle andre PC-er dynamisk IP

3) Endre området de dynamiske IP-ene plukkes i. Si at f.eks dynamiske IP-er er fra 192.168.0.110-200, og sett alle statiske IP-er til 100-109.

Lenke til kommentar

På den bærbare pcen får jeg dette:

Koblingslokal IPv6-adresse: fe80::4c32:ee1:cc7b:3d32%13

IP4v-adresse: 192.168.0.105

Nettverkmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.0.1

På den stasjonære får jeg dette:

IP-adresse: 0.0.0.0

Nettverksmaske: 0.0.0.0

Standard gateway:

Det har aldri hendt at det har stått slikt på den stasjonære pcen før, det er første gang jeg opplever dette. Hva skal jeg gjøre nå? Hvordan endrer jeg det?

Lenke til kommentar

Det var ikke sånn før på den stasjonære pcen, det skjedde bare plutselig. Det pleide å komme opp iblant at det er IP-adress konflikt, men det gikk over. Nå er det ikke slik lenger, nå kommer varsel trekanten opp hver gang jeg starter pcen.

Som sagt er jeg ikke noe flink med pcer. Jeg vil bare vite hvordan jeg kan lettest endre ipadressen på begge pcene slik at de ikke skjer en konflikt lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...