Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av moped.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal snart konfirmere meg, og kommer trolig nok til å kjøpe moped med engang siden jeg kan både kjøre gir moped og bor på en nokså "øde plass", det er rundt 20 min til sentrum. Da lurer jeg på hvilken moped jeg burde kjøre meg?

 

Jeg vil ha "liggemoped", hvis det er det de kaller det:)

Hva jeg har sett på er:

 

Yamaha Tzr

Derbi GPR

Aprilia RS

 

Det jeg lurer på er:

 

Hvilken årsmodell burde jeg se vekk ifra?

Hvor lite skal den være kjørt?

Hvilken av desse tre merkene, evt noen andre burde jeg kjøpe?

 

Har hørt Derbi har en annerledes motor enn Aprilia og Yahama mopedene. (En bedre motor)

 

Jeg vil ikke ha scooter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med Aprilia (merk: ikke alle har AM6 motor) og Yamaha er at det er veldig lett å skaffe reservedeler! Ekstremt mange mopeder bruker AM6 motoren, kontra Derbimotoren.

Når jeg skulle velge ble jeg frarådet Aprilia, da de har et rykte på å fort bli skjært, men ikke vet jeg.

 

Vil i allefall anbefale en med am6 motor.

 

MERK: Trimming er kun lovlig til banebruk

Skal du trimme den så har jeg hørt at man kan få mer kraft ut av derbi-motoren.

Lenke til kommentar

skal du trimme? btw. flere trimmdeler til am6. vet ikke med krefter men det kommer heller til stykket med penger og mot. før det stopper med satans veivesen.

hvis ikke er det ikke lurt og kjøpe liggesykkel, du blir sliten av og sitte på liggesykkler i lengden uten nok luftmotstand (ikke mine ord, men en som kjører Rx og en annen som kjører Tzr mener det)

 

av de tre er Tzr'en den som jeg ville gått for, men apriliaen er også et godt valg.

aprilia er ikke værre til og skjære seg, det kommer ann på innkjøringa.

Lenke til kommentar

skal du trimme? btw. flere trimmdeler til am6. vet ikke med krefter men det kommer heller til stykket med penger og mot. før det stopper med satans veivesen.

hvis ikke er det ikke lurt og kjøpe liggesykkel, du blir sliten av og sitte på liggesykkler i lengden uten nok luftmotstand (ikke mine ord, men en som kjører Rx og en annen som kjører Tzr mener det)

 

av de tre er Tzr'en den som jeg ville gått for, men apriliaen er også et godt valg.

aprilia er ikke værre til og skjære seg, det kommer ann på innkjøringa.

 

Okei takk! :) Blir jeg lei så selger jeg den bare og kjøper en scooter elns. Men jeg er ikke akkuratt personen som blir for lei/griner over å måtte ligge/slappe av i lengden.

 

Btw hva mener folk med "skjært"? Har sett ordet ofte men vet liksom ikke hva som har skjedd.

Endret av terje k.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyere Aprilia har Derbimotor og ikke am6.

Ville også heller valgt en moped med derbimotor, siden den har sterkere veiv og clutch + bedre girkasse imo.

 

Eller så er det vel smak og behag om du vil ha R-sykkel eller ikke, men om du er ganske lang er det ikke å anbefale siden den kan bli ganske ubehagelig å sitte på.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte det Desu sier :)

 

Veldig lett deletilgang til rs også. Har selv en 125, og å få tak i deler har aldri vært noe problem. Kjenner også et par som har 50cc. Ta en tur på apriliaforum.no om det er det du bestemmer deg for. Burde finnes tilsvarende forum for de andre merkene.

Lenke til kommentar

skjært er om syllinder og stempelet.

enkelt forklart så blir de ødelakt.

 

 

Det skjedde med min Peugeot Speedfight. Det var min egen feil.

Jeg hadde nøye demontert og overhalt motoren, men da jeg skrudde den sammen igjen, hadde jeg slakk i vaieren til oljepumpa.

Motoren fikk ikke nok smøring, og skar seg.

 

Det som skjer, er at stempelet og sylinderen blir så varme at de delvis smelter sammen. Da bråstopper motoren.

Det vil sjelden lønne seg å fikse slikt.

 

 

Heldigvis, i mitt tilfelle kunne jeg banke ut stempelet med slegge.

Leverte stempel og sylinder på spesialverksted til "honing", en slags finsliping der de gjør veggene på sylinderen glatte igjen.

 

Den samme motoren sviver fremdeles, 5 år senere.

Sånn flaks er det ikke alle som har.

Lenke til kommentar

skjært er om syllinder og stempelet.

enkelt forklart så blir de ødelakt.

 

 

Det skjedde med min Peugeot Speedfight. Det var min egen feil.

Jeg hadde nøye demontert og overhalt motoren, men da jeg skrudde den sammen igjen, hadde jeg slakk i vaieren til oljepumpa.

Motoren fikk ikke nok smøring, og skar seg.

 

Det som skjer, er at stempelet og sylinderen blir så varme at de delvis smelter sammen. Da bråstopper motoren.

Det vil sjelden lønne seg å fikse slikt.

 

 

Heldigvis, i mitt tilfelle kunne jeg banke ut stempelet med slegge.

Leverte stempel og sylinder på spesialverksted til "honing", en slags finsliping der de gjør veggene på sylinderen glatte igjen.

 

Den samme motoren sviver fremdeles, 5 år senere.

Sånn flaks er det ikke alle som har.

 

I see. :) Kommer ikke til å kjøpe en skjært moped uansett, har brødre som sikkert kan med det men gidder ikke å ta risken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville nok spurt selger om hva slags motor som satt i den først, selv om det er 2006 mod. Kan godt være at det feks er en 2005mod som har blitt solgt i 06 og derfor også har blitt registrert som 06 mod.

 

Frakt blir vel på noen tusen ettersom hvem som frakter og hvor den skal. Men siden det ikke er noe "supertilbud" på mopeden er det nok billigere å vente til du finner noe nærmere deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...