vill panda Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg synes det er rart at Titanic har fått så mye oppmerksomhet, i forhold til mange andre båter som har forlist. Under 2 verdenskrig så var det mange slike forlis med veldig mange omkomne, bare få av disse er blitt nevnt for ettertiden. Noe annet jeg synes er rart er at det finnes båter som kolliderer med isfjell den dag i dag, uten at det har skjedd noe alvorlig. Skaden som Titanic fikk minner om slike skader en båt pådrar seg ved kollisjon med brygger og skjær. Var det et skjær båten gikk på? Disse såkalte overlevende fra denne båten, var de som sto fram som vitner, eller var det noen andre som fikk beskjed om hva som skulle sies. Jeg synes hele historien om denne båten minner om en type helgen dyrking. Hva synes dere? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg synes dette var et veldig uinnterresant innlegg. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Hadde du sett på TV istedet for å skrive forumposter nå, så hadde du fått med deg et program om alle de uheldige omstendigheter og skjebnesvangre valg som bidro til at dette ble en tragedie. Hva er det du mener at skiller et isfjell fra et skjær? Har du eksempler på store skip som treffer isfjell idag uten skader? Geir 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 [...]Noe annet jeg synes er rart er at det finnes båter som kolliderer med isfjell den dag i dag, uten at det har skjedd noe alvorlig.[...] Akkurat det her kan jeg litt om (skrev masteroppgaven min om skip i islagt farvann) og det du sier er rett og slett piss. Kollisjon med selv små isfjell fører så godt som alltid til alvorlige skader. F.eks denne: Traff en såkalt "growler" (ett isfjell sånn omtrent på størrelse med en buss) som resulterte i ett hull sånn omtrent på størrelse med en ølkasse. Resultatet ser du over. Eller dette: Er også resultatet av skip mot is. Her finner en oversikt over de aller fleste registrerte skipskollisjoner med isfjell for siste 100 år. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Årsaken til at Titanic er så mye omtalt er ikke selve forliset i seg selv, men hele "pakken". Titanic var et symbol på rikdom, overlegen teknologi, velstand, moderne industri, drømmer og nye muligheter. Kombinert med hovmod med at skipet ikke kan synke, så har man oppskriften på et mediesirkus som virkelig selger. Spesielt i 1912. Og dette har over tid akkumulert historier, spørsmål, spekulasjoner, skjebner og teorier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå