Gå til innhold

stasjonær eller konsoll til gaming?

Anbefalte innlegg

Bare 839:1? Eller mener du 839000:1? De fleste TVer i prisklassen 15000kr-20000kr har en kontrast på 10000000:1 (10mill) eller 12000000:1 (12mill). Tror ikke det er så dårlig.

839:1 statisk kontrast for et TN- eller IPS-panel er meget respektabelt. Dynamisk kontrast og pikselresponstid er rene markedsføringstall som ikke sier en møkk om hvordan TVen er.

Hvordan kalkulerer man statisk kontrast?

Mål lysstyrken man får med en hvit skjerm og lysstyrken man får med en svart skjerm, hvit/svart = kontrast.

Hmm.. Mange TVer krever en del tweaking får man oppnår et godt resultat. For eksempel så skrudde jeg bak.belysning på 0, belysning 45, kontrast på 100 og HDMI black level: Low. Dette utgjorde en enorm forskjell og svartnivået ble helt fantastisk, mye bedre i motsetning til den monitoren jeg nevnte tidligere.

Hva er egentlig forskjellen mellom dynamisk og statisk kontrast? Statisk = konsistent, Dynamisk = variabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare 839:1? Eller mener du 839000:1? De fleste TVer i prisklassen 15000kr-20000kr har en kontrast på 10000000:1 (10mill) eller 12000000:1 (12mill). Tror ikke det er så dårlig.

839:1 statisk kontrast for et TN- eller IPS-panel er meget respektabelt. Dynamisk kontrast og pikselresponstid er rene markedsføringstall som ikke sier en møkk om hvordan TVen er.

Hvordan kalkulerer man statisk kontrast?

Mål lysstyrken man får med en hvit skjerm og lysstyrken man får med en svart skjerm, hvit/svart = kontrast.

Hmm.. Mange TVer krever en del tweaking får man oppnår et godt resultat. For eksempel så skrudde jeg bak.belysning på 0, belysning 45, kontrast på 100 og HDMI black level: Low. Dette utgjorde en enorm forskjell og svartnivået ble helt fantastisk, mye bedre i motsetning til den monitoren jeg nevnte tidligere.

Hva er egentlig forskjellen mellom dynamisk og statisk kontrast? Statisk = konsistent, Dynamisk = variabel?

Arni sin påstand er ikke helt rikitg, fordi det man i praksis gjør når man måler på den måten er å måle dynamisk kontrast med default innstillinger på skjermen. Grunnen er at TVer som defualt gjerne er stilt inn sånn at de skrur ned baklyset når bildet er mørkt, derfor får man veldig stor forskjell på bildet når det er helt svart og helt hvitt. I realiteten synes de fleste at denne funksjonen gjør emr skade enn gavn (man kan blant annet ganske tydelig se at lysstyrken endres), statisk kontrast er forskjellen mellom svart og hvitt på ett og samme skjermbilde, og gir ett bedre bildet av hvordan ting faktisk oppfattes.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

spiller egentle ikke så mye multiplayer :) men på singleplayer, er det da bare smak og behag, eller er det MYYYYE bedre på pc

Vil si at nesten alt unntatt sportsspill og bilspill er bedre på PC.

Hvorfor er sportsspill og bilspill ikke bedre på PC?

Du kan bruke gamepad (slik som f,eks Logitech F710).

Du kan bruke TV-en.

+ Mye bedre grafikk.

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

spillte selv idag på en venn sin ps3, og jeg kan selv si at grafikken er ikke så dårleg så dere vil ha den til... men viss jeg skal bruke tv( storskjerm) til pc, kommer jeg jo opp i den doble prisen som jeg ville hatt viss jeg skulle hatt ps3...

Den er ikke dårlig fordi du ikke har prøvd på pc enda ;)

Lenke til kommentar

spillte selv idag på en venn sin ps3, og jeg kan selv si at grafikken er ikke så dårleg så dere vil ha den til... men viss jeg skal bruke tv( storskjerm) til pc, kommer jeg jo opp i den doble prisen som jeg ville hatt viss jeg skulle hatt ps3...

Doble prisen? De fleste har en TV uansett.. Dersom du kalkulerer prisen det koster for PS3 + de ekstremt dyre spillene for konsoller (nesten alltid 5XX kr) mot 299-3XX kr for digitale kopier på PC så kan du faktisk spare penger over tid ved bruken av PC-only (dersom du kjøper mange spill - digitalt).

Lenke til kommentar

Venter man en uke med å kjøpe spill får man de til under tohundrelappen, både til konsoll og PC, så prisen på spill har ikke mye å si for min del.

Det skjer ikke med nye spill og gjelder kun for brukte spill til konsoller. Det tar mange måneder før man vanligvis reduserer prisen på konsoll-spill. Med tanke på det faktum at mye tyder på at den neste generasjonen av konsoller ikke tillater brukte-spill så er det noe man kanskje burde tenke på.

Lenke til kommentar

Utenlandske nettsjapper vett. Jeg har en PC, en PS3, og en Wii som jeg bruker relativt ofte, og en 360 som har vært avskrudd et års tid. BF3 og Dead Island er vel de to eneste spillene jeg har brukt over 200 spenn på.

Spill som ikke selger konsistent blir billig. COD er alltid dyrt.

Lenke til kommentar

Utenlandske nettsjapper vett. Jeg har en PC, en PS3, og en Wii som jeg bruker relativt ofte, og en 360 som har vært avskrudd et års tid. BF3 og Dead Island er vel de to eneste spillene jeg har brukt over 200 spenn på.

Uansett hvordan man snut og vender på det, så er PC-spill billigere, også når de er eldre. (untatt i helt spesielle tilfeller)

AtW

Lenke til kommentar
PC gaming er dyrere. Du sparer ikke nok inn per spill for å endre på dette.
Helt nye spill:

Konsoll spill 599kr

Digitale kopier for PC 399Kr

Det er 200kr forskjell

200*50 = 10000kr....

Med andre ord så kan man spare mye penger dersom man kjøper mange spill på PC.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...