Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er gyldig fravær i videregående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at ved kronisk sykdom (f.eks. migrene) kan man få fysisk fjernet opp til 14 dager av sitt sykefravær. Da vil det på papiret se akkurat ut som at du har vært der i disse timene.

 

For å få vurderingsgrunnlag i timen er det viktig å få levert oppgaver/innleveringer selv om man er borte. Lærerne MÅ ha noe å vurdere deg utifra, uansett hvor mye man måtte være syk.

Lenke til kommentar

Har fått varselbrev fra norsk og historie, og jeg skulle ha en fremføring i historie en av dagene jeg var syk. Håper å ta den denne uken, men vet ikke om det går. Får se. Så langt jeg vet har det ikke vært noen prøver eller innleveringer i norsk.

 

Men hvis jeg får ikke vurdert, må jeg ta hele faget på nytt da, eller?

Lenke til kommentar

Er nok bare slik det er: du må ha et bestemt antall godkjente timer. Om du har en spesiell grunn, bør du gå til administrasjonen på skolen og skaffe deg informasjon om hvordan du kan få fjernet noen av de timene du har vært borte. Det er sant at læreren ikke kan gjøre noe med dette. Og ja, fagene må tas opp som privatist om du ikke består, og med ubeståtte fag får du ikke vitnemål. Fagene norsk og historie kan derimot tas opp gnaske enkelt om du får behov for dette, fordi de ikke krever noe spesielt utstyr (slik som gym og fag som har labforsøk) - du trenger bare sitte hjemme og lese; evenuelt finnes det steder du kan få undervisning.

 

Som jeg ser det, har du fortsatt en sjangse om å få fagene godkjent da, så du bør virkelig prøve å bli frisk og komme deg på skolen eller ordne med det å fjerne timer du har vært borte - det er ikke morsomt å ta opp fag. Ei vennine av meg hadde noen få fag hun ikke var fornøyd med, og nå er det det fjerde halvåret hun driver og jobber med å forbedre dem - det er ikke motiverende å sitte og lese skolebøker uten undervisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...