Gå til innhold

Heving av kjøp, krav på pengene tilbake eller tilgodelapp?

Heidi

Anbefalte innlegg

En venn skal heve kjøpet av en mobiltelefon hos Expert etter tre feil på den. Jeg leverte den inn for han nå sist, og snakket med selgeren. Denne sa da at når feilen var bekreftet ville ny telefon bli sendt fra produsenten (Huawei). Selger godtok at kunden ville heve kjøpet, og skrev det også i returmeldingen til produsenten.

Kunden kunne da få ny telefon (som han ikke ønsker) eller tilgodelapp (ved at butikken "kjøpte" tilbake den nye telefonen fra han). Jeg prøvde å spørre om man ikke fikk pengene tilbake ved heving av kjøp, men det var visstnok ikke mulig hos Expert, og kunden hadde heller ikke krav på dette. Men han kunne få tilgodelapp.

Stemmer virkelig det? Har man ikke krav på pengene tilbake om man hever kjøpet? Av det jeg har lest i forbrukerkjøpsloven mener jeg at heving av kjøp betyr at man nullstiller hele kjøpet. Ergo burde man da få igjen pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk så mye! Daglig leder stod ved siden av og hørte på når vi diskuterte dette uten å bryte inn, men siden jeg ikke kunne lovteksten så sa jeg at vi fikk diskutere det når hevingen var godkjent av produsenten.

Helt utrolig at de prøver seg med dette egentlig.

Edit: Finner jeg dette i loven noe sted? Så jeg kan printe ut og ta med? Tviler på at de vil gi seg bare fordi jeg sier det er slik. ;)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Det står ikke i lovteksten bokstavelig at du skal ha tilbake penger, men det heter heving av kjøp, og med det er det underforstått at begge parter skal være der de var om kjøpet aldri ble gjort. Dvs at selger får varen tilbake og kjøper får pengene sine tilbake.

Om de er så kunnskapsløse at de krangler på dette så klager du til forbrukerrådet. Her vil du uten tvil få medhold.

Lenke til kommentar

Det står ikke i lovteksten bokstavelig at du skal ha tilbake penger, men det heter heving av kjøp, og med det er det underforstått at begge parter skal være der de var om kjøpet aldri ble gjort. Dvs at selger får varen tilbake og kjøper får pengene sine tilbake.

Jo, det står det:

§ 49 Virkninger av heving og omlevering

Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Liten oppdatering: Butikken prøvde å gi kompisen min tilgodelapp. Jeg ble med han tilbake, og stod lenge og diskuterte med selgeren. Han googlet det til slutt, men mente at det ikke kom frem noe der. Sa han skulle ringe sjefen, men det ville han ikke. Til slutt sa han at han skulle fikse en løsning så kompisen min fikk pengene sine, dvs at kompisen min kjøpte telefonen de hadde fått ny av Huawei, og så kunne han angre det kjøpet og dermed få pengene. (!) Service altså! ;)

Jeg avsluttet med å si at dette burde de virkelig sjekke opp, for det går da ikke ann å jobbe i butikk og ikke vite hva det betyr å heve et kjøp.. Og så takket vi for hjelpen og gikk. Så det ordnet seg jo, selv om jeg er rimelig sjokkert over at det skal være så mye frem og tilbake for en godkjent reklamasjonssak. ;)

Lenke til kommentar

Dersom selger har godtatt å heve kjøpet er det irrelevant, strengt tatt. Fkjl. § 31:

Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag.

Så § 32.

Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Tingen er ikke omlevert.

Lenke til kommentar

Det var samme feil tre ganger, og produsenten (og butikken) aksepterte begge heving av kjøp pga reklamasjon. Telefonen var forøvrig over ett år gammel, men det var ingen problemer med å få det godkjent som reklamasjon med rett til heving av kjøp. (Eneste problemet i denne saken var at butikken mente heving av kjøp ikke betydde å gi pengene tilbake.)

Dette gjelder altså en Expert-butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...