Gå til innhold

Trenger tips til profesjonell fotoskriver - makspris 5000,-

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en profesjonell fotoskriver slik at jeg kan tilby mine kunder å fremkalle hos meg.

Jeg har ingen erfaring med slike skrivere fra før, men har (etter å ha lest en del) kommet frem til at Epson Stylus R2880 skal være en meget god skriver.

Denne koster nå 4000,- ny (satt ned fordi den blir erstattet av R3000) og passer budsjettet fint. Jeg hadde tenkt til å bruke maks 5000,- på dette, men kan godt kjøpe brukt.

En ting jeg liker godt med denne skriveren, er at den skriver direkte på cd/dvd`er. Ellers vet jeg at den har meget god kvalitet på bildene den skriver ut (spesielt sort/hvitt pga tre forskjellige varianter av sort blekk) og at den er en del rimeligere i drift enn tilsvarende Canon-modeller hvor man må bytte blekk mye oftere.

Noen som har erfaringer med denne eller har noen andre modeller å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(EDIT: svarte på feil modell i mitt første svar).

Jeg har ikke prøvd denne modellen, men jeg har "budsjettmodellen" til EPSON når det gjelder A3+ skrivere, Photo 1400.

Jeg er strålende fornøyd med det som EPSON leverer av utskrifter og kan ikke se noen grunn til at ditt valg ikke skulle levere et enda bedre resultat.

Når det gjelder utskrift på CD/DVD, så er det egentlig så viktig? Slike medier er vel nesten på vei ut idag :closedeyes:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg har også kikket en del på 1400 som du har, men etter hva jeg fikk opplyst hos FotoVideo (og har lest meg til) er dette en "entusiast"-skriver som leverer gode utskrifter, men som ikke er heeelt der man burde være for å levere holdbare utskrifter av meget høy kvalitet, aka "profesjonelle utskrifter".

Jeg gir kundene mine alltid valget om å få en dvd eller bare en link hvor de kan laste ned alle bildene, men 90% av de vil ha det på dvd, og da er det jo en bonus at skriveren kan fikse det også. :)

Lenke til kommentar

Jeg har også kikket en del på 1400 som du har, men etter hva jeg fikk opplyst hos FotoVideo (og har lest meg til) er dette en "entusiast"-skriver som leverer gode utskrifter, men som ikke er heeelt der man burde være for å levere holdbare utskrifter av meget høy kvalitet, aka "profesjonelle utskrifter".

Jeg gir kundene mine alltid valget om å få en dvd eller bare en link hvor de kan laste ned alle bildene, men 90% av de vil ha det på dvd, og da er det jo en bonus at skriveren kan fikse det også. :)

Slik du vil bruke skriveren så ville jeg absolutt ha "oppgradert" til R2880, spesielt siden den bl.a. har flere sort-farger. At min 1400-skriver ikke er der helt når det gjelder å levere holdbare utskrifter av meget høy kvalitet, stiller jeg meg litt "uforstående" til. Men jeg er klar over at jeg ikke har så altfor mye å sammenligne med.

Selv om jeg ikke "selger" bilder, så har jeg skrevet ut en del bilder til familie, venner og kollegaer. Mye er "gamle" bilder som er scannet, "restaurert" (både farge og sv/hv) og så skrevet ut i forskjellige størrelser på "skikkelig" papir. Jeg har også sammenlignet mine utskrifter med bilder fra foto-lab og ble gledelig overrasket over hva min "middelmådige" skriver faktisk klarer å levere.

Så til DVD-utskrift, så kan jeg se behovet til din bruk. Men jeg ble litt usikker p.g.a. av din formulering "men 90% av de vil ha det på dvd, og da er det jo en bonus at skriveren kan fikse det også".

Jeg er kanskje litt "frekk" nå, men du er klar over at det er "labelen" den kan skrive, den fungerer ikke som en CD/DVD-brenner.

Men med DVD-er der merkesida har et hvitt grunnlag, så vil du kunne levere ett flott produkt når du leverer fra deg DVD'er med bilder.

Personlig så er jeg faktisk ikke helt fremmed for å gjøre en liknende oppgradering selv. Ideelt sett så ville jeg gjerne gått for en A2-skriver, men her blir prisene litt i øverste laget for undertegnede.

PS!! Prisen som Fotovideo opererer med ser svært interessant ut, og ligger nesten tusenlappen under andre leverandører, det er bare å håpe at de får den inn. Slike ubekreftede leveringsdatoer har av og til en stygg vane med å flyte langt ut i tid (uavhengig av butikk)

Lenke til kommentar

Slik du vil bruke skriveren så ville jeg absolutt ha "oppgradert" til R2880, spesielt siden den bl.a. har flere sort-farger. At min 1400-skriver ikke er der helt når det gjelder å levere holdbare utskrifter av meget høy kvalitet, stiller jeg meg litt "uforstående" til. Men jeg er klar over at jeg ikke har så altfor mye å sammenligne med.

Jeg har heller ikke noe å sammenligne med, men etter hva jeg leser er R2880 noen hakk bedre på "alt", spesielt sort/hvitt utskrift. Jeg har ihvertfall fått anbefalt å gå for en slik printer istedet for 1400 siden jeg tross alt skal selge dette til mine kunder og ikke "bare" ha det til eget bruk.

Så 1400 er nok absolutt en god skriver, men jeg velger å heller bruke litt mer penger og få en skriver som er et hakk bedre.

Så til DVD-utskrift, så kan jeg se behovet til din bruk. Men jeg ble litt usikker p.g.a. av din formulering "men 90% av de vil ha det på dvd, og da er det jo en bonus at skriveren kan fikse det også".

Jeg er kanskje litt "frekk" nå, men du er klar over at det er "labelen" den kan skrive, den fungerer ikke som en CD/DVD-brenner.

Men med DVD-er der merkesida har et hvitt grunnlag, så vil du kunne levere ett flott produkt når du leverer fra deg DVD'er med bilder.

Ikke frekt i det hele tatt og jeg er fullstendig klar over at den ikke brenner selve disken, men at jeg "kun" kan printe direkte på den. ;)

Men slik jeg gjør det i dag, printer jeg ut på et papir med cd-form og må klippe dette ut og lime på disken. Det ser for det første ikke kjempebra ut med en fargelaser-skriver til 1500,- og det er mye jobb å få det pent. Så derfor syntes jeg det er en stor fordel at jeg kan leverer fotoutskrift også på selve disken. :)

Når også coveret til dvd`en blir i fotoutskrift i stedet for "billig laserskriver-kvalitet" vil det etter min mening heve totalintrykket en god del.

Jeg har sjekket prisen hos maaange leverandører og det er, så vidt jeg kan se, ingen som matcher Fotovideo på denne. Jeg ringte de tidligere i dag og fikk inn 3 skrivere i starten av Mai. Siden de allerede hadde to forhåndsbestillinger inne, la jeg også inn en bestilling slik at jeg er sikker på å få den til denne prisen.

Netshop oppga at de betalte over 4000,- i innpris for denne, og kunne derfor ikke matche prisen til Fotovideo og var sikre på at Fotovideo måtte ha fått til en egen avtale med Epson Norge for å få en såpass god pris.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Jeg har selv nylig kjøpt en Epson A3+-fotoskriver.

Den store fordelen med R3000 over R2880 er større blekkpatroner. I hvert fall for en som har planer om å skrive ut mye. De er faktisk over dobbelt så store. 25,9 vs 11,4ml. R3000 har jo også Wifi, som kan være kjekt for noen.

Du bør også se på R2000. Den har mye av det R3000 har. Av forskjellene er; mangel på LCD-skjerm, mindre blekkpatroner (men større enn R2880), samt litt annen sammensetning av blekkpatroner.

R3000 har hele 4 patroner med svart, i forskjellige nyanser. R2000 har kun 2. Til gjengjeld har sistnevnte en dedikert patron til oransje. R3000 er nok derfor bedre på sort/hvitt-utskrifter, mens R2000 kanskje kan få frem mer fargedybde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...