Gå til innhold

Meninger om oppsett

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve meg på å bygge min første PC, og tenkte jeg kunne få noen meninger på diverse deler jeg har funnet meg frem til.

Dette skal være en spill-PC, som jeg skal prøve å overklokke litt, så jeg har lett etter deler som kan passe til dette.

Chassis:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Dette chassis liker jeg veldig godt utseende på, og det var ikke ille dyrt. Noen som har noen formening om hvordan kjøling er på denne?

Hovedkort:

Ikke stor peiling på hovedkort, så jeg valgte frem ett som har 1155 socket, som vil passe prosessor som jeg skal ha. Også har det innebygd lydkort/nettverkskort etter det jeg kunne skjønne, så det er vel bra (vet ikke om det er normalt nå om dagen).

Prosessor:

Her er jeg ikke sikker. I følge det jeg har lest er 2500K "spill prosessoren", så lurer på hva som er forskjellen på den og 2550K, bortsett fra 0.1 ghz.

Er det også lette å overklokke? Tenker jeg skal prøve på det også når jeg først er inni alt dette.

PSU:

Funnet frem denne, ettersom den hadde 750W, noe som jeg kommer til å trenge ved OC av pros. og slik?

CPU kjøler:

Ettersom jeg hadde tenkt å OC CPU, er det vel greit med litt kjøling, og vann er vel det beste valget. Er denne bra, eller finnes det bedre løsninger, eller bedre vannkjølere?

SSD/HDD:

To harddisker jeg fant som så greie ut til en grei nok pris. Tanker om disse?

RAM:

Regner med at det ikke er stor forskjell på de fleste her, så bare valgte oen som var blå. :p

GPU: Til sist var det GPU. nVidia er merket jeg holder meg til, ettersom det er det jeg har hatt mest med å gjøre. Jeg sikler litt på GTX680, som alle andre, men føler den kan bli litt dyr. Så derfor styrer jeg meg litt mer mot 660/670 og slik når de kommer. Noen som vet det? Hørte i mai, men ikke sikker. Men ang. de kortene, hva er forskjellen på vanlige og Ti versjoner av dem?

Vil alt sammen passe sammen? Vil jeg få noen problemer her eller der?

Nå har jeg aldri bygget en selv før, og heller ikke overklokket noe, så jeg tar imot alle meninger om dette med ett åpent sinn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet du har valgt er både relativt kjølig og relativt lett å bygge i. Er personlig ikke særlig fan av NZXT, men det er helt greit for prisen.

Hovedkortet er bra det, integrert lyd og nettverkskort er vanlig og har også rimelig akseptabel kvalitet i dag.

2550K og 2500K er samme prosessor, forskjellen er at i 2550K er den integrerte grafikkprosessoren svidd av brikka. De vil yte og overklokke like bra, så velg 2500k som er billigst :)

Bytt kjøler med en H2O 620 for å spare penger for lik kjøling, eller til en NH-D14 om du er mer opptatt av lavt (les: levelig) støynivå og enda bedre overklokking.

Her er en større og betydelig raskere HDD: link, årsaken til raskere hastighet er plater med større diameter og høyere lagringstetthet. Dette gir lavere søketider og høyere lesehastigheter :)

Vil veldig sterkt anbefale å legge på en 60GB SSD for å installere Windows på, forskjellen på SSD og HDD er gigantisk. Intel 520 series 60GB er billig og veldig rask

RAM er det fint liten forskjell på, om du bestemmer deg for å gå for NH-D14 må du bytte dine utvalgte med brikker som ikke har 3 cm høye kjøleribber. Kjøleribber er i dag totalt bortkastet, DDR3 RAM bruker ikke 5W engang og blir dermed ikke varme. Disse er 10 kr billigere og like gode uten kjøleribber.

GTX 670 og 660 kommer når de kommer. Ti-utgavene hadde bedre ytelse forrige generasjon, men Nvidia kan lett gjøre navngivningen sin denne generasjonen enda mer uforståelig. Du må dog belage deg på å vente en stund, 28nm har lav produksjonskapasitet og er grisedyrt, Nvidia har derfor liten grunn til å lansere flere produkter når TSMC ikke har kapasitet nok til å lage nok brikker for GTX 680.

Alt vil passe sammen, virker som du har gjort en god mengde research her :)

Du trenger på ingen måte å overklokke fra dag 1.

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kabinettet du har valgt er både relativt kjølig og relativt lett å bygge i. Er personlig ikke særlig fan av NZXT, men det er helt greit for prisen.

Hovedkortet er bra det, integrert lyd og nettverkskort er vanlig og har også rimelig akseptabel kvalitet i dag.

2550K og 2500K er samme prosessor, forskjellen er at i 2550K er den integrerte grafikkprosessoren svidd av brikka. De vil yte og overklokke like bra, så velg 2500k som er billigst :)

Bytt kjøler med en H2O 620 for å spare penger for lik kjøling, eller til en NH-D14 om du er mer opptatt av lavt (les: levelig) støynivå og enda bedre overklokking.

Her er en større og betydelig raskere HDD: link, årsaken til raskere hastighet er plater med større diameter og høyere lagringstetthet. Dette gir lavere søketider og høyere lesehastigheter :)

Vil veldig sterkt anbefale å legge på en 60GB SSD for å installere Windows på, forskjellen på SSD og HDD er gigantisk. Intel 520 series 60GB er billig og veldig rask

RAM er det fint liten forskjell på, om du bestemmer deg for å gå for NH-D14 må du bytte dine utvalgte med brikker som ikke har 3 cm høye kjøleribber. Kjøleribber er i dag totalt bortkastet, DDR3 RAM bruker ikke 5W engang og blir dermed ikke varme. Disse er 10 kr billigere og like gode uten kjøleribber.

GTX 670 og 660 kommer når de kommer. Ti-utgavene hadde bedre ytelse forrige generasjon, men Nvidia kan lett gjøre navngivningen sin denne generasjonen enda mer uforståelig. Du må dog belage deg på å vente en stund, 28nm har lav produksjonskapasitet og er grisedyrt, Nvidia har derfor liten grunn til å lansere flere produkter når TSMC ikke har kapasitet nok til å lage nok brikker for GTX 680.

Alt vil passe sammen, virker som du har gjort en god mengde research her :)

Du trenger på ingen måte å overklokke fra dag 1.

Takker og bukker for veldig konstruktivt svar! :)

Ja, jeg prøvde å gjøre litt research, så de som svarte skulle slippe å bryne seg altfor mye. :p

Prosessor blir da 2500K, og HDD byttes til den du linket til.

Men den intel SSD du viste, tenkte du da å bytte ut den jeg allerede hadde funnet, eller ha en til hvor jeg bare har Windows installert? (Ikke helt sikker på hvor stort Windows egentlig er).

Om kjøleribber ikke er noe vits så går det å bytte dem også. :p

Planen var igrunn ikke å kjøpe alt samtidig og bygge den med en gang, men å kjøpe litt og litt av gangen, grunnet det med å finansiere det. :p

Altså over 2-3 mnd eller noe slikt.

Så det å vente litt med å kjøpe ett grafikkort er ikke noe problem. Mulig det kommer mer info om de modellene senere i mai uansett, så det klarer jeg nok å vente på. Og hvis det klør altfor mye, klarer jeg nok å gripe tak i en 680 også. :wee:

Lenke til kommentar

Du har ikke linket til noen SSD, derfor tok jeg bare den beste serien på markedet: Intel 520.

Kjøp alt når du har nok penger, planen din vil ikke lønne seg på noen måte siden: 1. Verdien på deler faller jevnt og trutt, 2. du får renter i banken., 3. det er ingenting med mindre du finner et grisebra tilbud.

Lenke til kommentar

Vet ikke akkurat hvordan OCZs stabilitet er nå, men Agility/Vertex 3-diskene deres har vært noe plaget siden lansering med dårlig stabilitet (bluescreens, datatap og annet rart.) Intels SSDer bruker også bedre NAND-minne som gir bedre random ytelse, sekvensielle hastigheter (markedsførte tall er sekvensielle hastigheter i best-case scenarier) er generelt uinteressant for SSDer med mindre du skal ta opp spill gjennom FRAPS i quadHD med 60 fps.

Anbefaler heller å betale litt ekstra per GB for en SSD fra Intel eller Samsung.

Lenke til kommentar

Forskjeller på hovedkort av samme brikkesett fra samme produsent til forskjellig pris består som regel i:

-Flere/færre USB 3.0 porter

-Flere/færre SATA & Gb/s porter

-Flere/færre PCI-e 16x spor (samt mulighet for SLI/CrossFireX)

-Andre ting (mer eller mindre fiffige ting og tang)

-Kvalitet på komponenter

For en gjennomsnittelig bruker trenger du kun å ta stilling til om hovedkortene gir deg mange nok USB 2.0/3.0 og SATA 3 Gb/s og SATA 6 Gb/s porter som du trenger.

-Deluze

Edit: Men mellom ulike brikkesett hos samme produsent vil det være andre/større forskjeller som Arni90 påpeker.

Nå som lanseringen av Ivy Bridge er rett rundt hjørnet kommer også hovedkort med nye brikkesett (eks. Z77).

Endret av Deluze
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er grei! Mulig jeg går for den da Arni, ettersom du anbefaler den.

Lekte litt med å stramme inn på budsjettet om det var mulig noen steder, men det så dårlig ut. :p

Men ikke noe problem om det er bra komponenter man kjøper i grunn. ^_^

Lenke til kommentar

Da har jeg kikket enda mer rundt, for å prøve å finne ut helt sikkert hva jeg har lyst til å kjøpe.

Har da kommet med ett nytt oppsett, basert på AMD. Kribler litt etter å prøve noe jeg aldri har eid før. :p

post-261639-0-12349300-1335278514_thumb.jpg

Som dere ser har jeg ikke lagt til GPU enda. Om jeg skal gå denne veien, blir det ett 7970 kort, men trenger muligens hjelp til å velge.

http://www.gs.no/produkt.php?id=53793

Dette var ett rimelig "billig" 7970 kort syns jeg, og lurer på om de andre er noe bedre? (Og om noen vet hva gs.no tar i frakt, så jeg kan finne ut om det faktisk blir billigere å bestille det ved siden.)

HK og prosessor har jeg ikke stor peiling på når det gjelder AMD, men tok det som så greiest ut. Men er det noen stor forskjell mellom de prosessorene og kjernene deres? 8 core er vel bedre enn 6 og slik, men hvor mye gjelder det når det kommer til gaming?

Edit: Glemte å legge til at jeg muligens vil prøve ut OC på denne CPU også, er det vanskelig? Og kjøler til dette, hva fungerer bra innenfor rimelighetens grenser? (Tenker da under 5-600kr)

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Det er såpass ja. Da kan det nok hende jeg holder meg til originalt oppsett.

Største greia var egentlig GPU, da 680 ikke er å finne i det hele tatt, så da tenkte jeg 7970 kortet var nesten like godt kjøp.

Lenke til kommentar

Det er såpass ja. Da kan det nok hende jeg holder meg til originalt oppsett.

Største greia var egentlig GPU, da 680 ikke er å finne i det hele tatt, så da tenkte jeg 7970 kortet var nesten like godt kjøp.

7970 ligger ca 10% bak 680, men det lar seg overklokke lengre (gapet ender opp på under 5%), unntatt i BF3 der 680 ligger 30-40% foran avhengig av forskjellige faktorer.

Du kan fint kjøre et AMD 7970 og Intel 2600k sammen.

Lenke til kommentar

Hadde vært 2500k sammen med 7970 om jeg hadde gått for det, i7er ikke noe vits.

7970 hadde vært en mulighet da, men jeg stusser litt. rundt 500kr billigere, og da bittelitt bak 680.

Klokking hadde jo vært greit det, for å få opp ytelsen, men da må det vel til kjøling og styr der også.

Så det spørs. Vanskelig å velge seg noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...