Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hadde hun ikke krav på 10 %?

MrL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste denne saken på DB, 6000 er mye penger det for noe som bare dukker opp i hendene dine, men kan hun ikke kreve 10 %?

"Finnerlønn bør vanligvis ikke utgjøre mer enn 20 % av funnets verdi og ikke mer enn 10 % når verdien overstiger 500 kr."

hjemlet i lov om hittegods av 29. mai 1953 § 9

Nå er dog ikke 500,- i 1953 det samme som i dag, men med 4.6% inflasjon så tilsvarer 500kr pr 1953 ca 6800,- pr dags dato.

Så 5.5% er vell helt greit i forhold til "loven".

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Det er politiet som fastsetter passende finnerlønn, ved vurderingen skal det tas utgangspunkt i godsets art, verdi, hvor det ble funnet, og omstendighetene rundt funnet.

Siden det her er snakk om høyst omsettelige og (antatt) uidentifiserbare betalingsmidler (kontanter), sekssifret verdi, funnet på offentlig område der svært mange har tilgang, og at verdiene må ha fortont seg som tapt for eieren, burde man kanskje vurdert en høyere finnerlønn enn 5,5 %.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker hittegodsloven § 9 så er det 10 % av verdien på en gjenstand som er verdt over 500 kr, og ikke 10 % opp til 500 kr. Altså at hun burde ha krav på 10 % av de 110 000. Riktignok er det som loven sier opp til de to partene å bli enige, men at dersom de ikke blir det så er det politiet som setter finnerlønnen. Det er da § 9 spiller inn, og da 10 % grunnlaget.

Riktignok er det ikke sikkert at hun hadde fått 10 %, her kreves det nok litt mer dypdykk inn i sedvane på finnerlønn ved slike verdier

Lenke til kommentar

Huff, jeg kan bare tenke meg den ekle følelsen når du har mistet såpass mye penger. Bra noen er såpass ærlige.

6000 kroner er jo en grei sum det da, hadde hun tatt pengene selv er det jo i prinsippet stjeling, og jeg hadde ihvertfall ikke ville hatt det på samvittigheten min

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...