Gå til innhold

Gir full gass, tokter i sneglefart!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en relativt ny Mercury Viking motor som har vært lit rar noen ganger.

Et par ganger så har det vært slik hvis jeg slipper gassen, og deretter gir gass (gjerne full), så kommer den på en måte ikke opp i den farten som den pleier å gjøre på det gasstaket. Den tokter så å si på samme hastighet på full gass som på 1/3 gass. Men dette har oftest løst seg ved at jeg begynner meg rolig opp på gassen, og pleier å bygge seg opp i hastighet etterhvert når jeg har på full gass.

Men idag, når jeg var utpå, så ville den ikke komme opp i hastigheten på full gass uansett hva jeg gjorde. Hadde full gass men toktet rundt i sneglefart. Den ville ikke gå opp i hastighet uansett hvor lenge jeg ventet eller hvor mye jeg prøvde.

Var jævli irriterende for si det mildt. Nå har den virkelig begynt å f***e seg opp.

Hva kan være gale? :hrm:

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turtallet er høyere enn på f.eks 1/3 gass for å si det slik, men er ikke like høyt som det egentlig pleier å være på full gass.

Dårlig justert gasser? Pleier ikke disse motorene å være finjustert fra fabrikk? Ingen som har fiklet med denne her i ettertid heller :/

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Er det fysisk kabel fra gasshåndtaket til gassspjeld på motor eller elektronisk styrt? Spør fordi jeg har vært borti (på annen type motor) at kabelen (wiren) 'sluret' mellom håndtak og spjeld, skrue løsnet for wirefestet ved gasspjeld. Skrudde fast kabelen igjen og da fungerte ting som de skulle. En liten overhaling kan nok være lurt, uansett.

Lenke til kommentar

Jeg synes det tyder på at gummien i propellen er dårlig, sett motoren i gear og vri på propellen klarer du og vri den rundt begge veier må du bytte propell.

PS. husk at motoren skal være frakoblet med mannoverbord-bryteren så du ikke får en ufrivillig start under testen.

Lenke til kommentar

vil gummien nede ved propellen påvike turtallet?

Nei, man får turtall men ikke fart siden den slurer.

Forrige innlegg var basert på dette sitatet fra TS.

Men idag, når jeg var utpå, så ville den ikke komme opp i hastigheten på full gass uansett hva jeg gjorde.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

vil gummien nede ved propellen påvike turtallet?

Hvis propellen slurer på gummien så vil motoren normalt ruse, omtrent på samme måten som hvis du spinner med en bil, mye turtall men lite fremdrift.

altså motsatt av faktisk hendelse. dermed tviler jeg på at det er tingen.

Lenke til kommentar

Okay folkens!

Skjekket bensinfilteret, så veldig reint ut men var litt vann så jeg.. men tviler på at det kan være årsaken.

Tennpluggene derimot, var utrolig rustne, og gapet på dem var veldig stort. Var vel sånn en halv cm. Så jeg kommer nok til å kjøpe meg nye tennplugger da problemet ikke er borti.

Men et problem som jeg kuket lenge med var at etter vi hadde skjekket kabelen fra gassen til motoren, og ga gass ved å dytte på spaken i motoren, så var det slik når jeg satt fart fremover så sto den helt stille men turtallet gikk opp slik som den pleier. Ga full gass og da kom det sånn lite nøkk framover, men jeg sto forsatt stille selv på full gass. Vet ikke om det var giret eller hva. Den gikk forresten bakover. Men fikset dette, hvordan aner jeg ikke :p

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Tennpluggene derimot, var utrolig rustne, og gapet på dem var veldig stort. Var vel sånn en halv cm. Så jeg kommer nok til å kjøpe meg nye tennplugger da problemet ikke er borti.

Men et problem som jeg kuket lenge med var at etter vi hadde skjekket kabelen fra gassen til motoren, og ga gass ved å dytte på spaken i motoren, så var det slik når jeg satt fart fremover så sto den helt stille men turtallet gikk opp slik som den pleier. Ga full gass og da kom det sånn lite nøkk framover, men jeg sto forsatt stille selv på full gass. Vet ikke om det var giret eller hva. Den gikk forresten bakover. Men fikset dette, hvordan aner jeg ikke :p

Takker for svar!

Tennplugger - Gapet er spesifikt for din motor, godt mulig at det skal være så stort, sjekk med manual/produsent/selger

Hadde en motor tidligere hvor flottøren i flottørkammeret hang seg opp, fikk ikke motoren opp i turtall. Tok av og renset forgasseren og kammeret, da løste det seg.

Edit: Har du sjekket luftfilteret (hvis den har, ikke alle båtmotorer som har)?

Endret av NoBo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror ikke det er no luftfilter sist jeg skjekka :)

Men litt rar, som jeg prøvde igår.. Med fattern oppi så var det ingen problemer! Men med en gang han gikk ut av båten og jeg stoppet og ga gass, så var problemet tilbake. Hoppet han oppi igjen og stoppet og ga gass, så var det helt fint!

Utrolig merkelig! Sier dette dere noe?

Lenke til kommentar

Stemmer.

Når det er to personer oppi, og jeg stopper båten og så gir gass igjen så kommer båten fint opp i fart. Hvis det er en person oppi og jeg stopper og skal gi gass igjen så kommer jeg ikke opp i farten som jeg ellers får på full fart og båten il ikke plane så jeg kjører rundt slik: / på full gass.

Det å få båten opp i plan, ja hva med det?

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Da er "feilen" relativ enkel å fikse, du får ved og være alene i båten feil vektbalanse og båten blir baktung og Graver seg ned i vannet så båten ikke klarer og komme opp i plan.

Du må fordele vekten ombord annerledes, det kan du gjøre på noen måter, flytte bensintanken så langt forover som mulig, legge vekt i baugen "kanskje en full 20L kanne", eller når du gir full gass prøve og lene deg så langt forover som mulig helt til båten planer ut.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...