Toxo_Philite Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Jeg har en oppgave der jeg trenger litt hjelp for å forstå hvordan jeg skal gå frem for å løse. Oppgaven er som følger: It is reported that 34 percent of American households use a cell phone exclusively for their telephone service. In a sample of fourteen households, find the probability that: Spørsmål a) None use a cell phone as their exclusive service. Den er grei er bare å sette opp med formelen og regne ut, svaret er 0.0029 b) At least one uses the cell exclusively. Den er også grei, 0.9785 men så kommer det til spørsmål c) som jeg ikke klarer. c)At least nine use the cell phone. Er det noen her som kan hjelpe meg med å forstå hvordan jeg må tenke for å løse denne? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 For det første: Enten a) eller b) er feil. For å regne ut c) kan du enten regne ut sannsynligheten for 9, 10, ,,, 14 hver for seg eller bruke den kumulative fordelingsfunksjonen. Lenke til kommentar
Toxo_Philite Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Ja, så klart, svaret på b) er 0.9971 kopierte inn feil tall. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 It is reported that 34 percent of American households use a cell phone exclusively for their telephone service. In a sample of fourteen households, find the probability that: Spørsmål a) None use a cell phone as their exclusive service. (1-0.34)^14 = 2.9*10^-3 = 0.0029 b) At least one uses the cell exclusively. Den er også grei, 0.9785 Her kan vi vel bruke komplementet, og derav; P(X>=1): 1-P(X<1) -> 1-P(X=0) = 1-0.0029 = 0.9971 c)At least nine use the cell phone. Bruker formel for Bionomisk sannsynlighet. Er dessverre ikke så god på formelskriving her, men det bør være: P(X>=9)=(n!/(n-k)! k!)*p^x*(1-p)^n-x P(X>=9) = (14!/(5! * 9!))*0.34^9(1-0.34)^5 = 0.0152 Suller med sannsynlighet selv, så skal ikke si jeg er helt stødig på det enda. Men dette bør være helt grei Binonomisk sannsynlighetsfordeling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå