Benkern Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Heisann. Jeg skal kjøpe noen covere til min Nexus. Alt jeg skal kjøpe har en pris på under 200kr med frakt. Er det slik da at tollen ikke kan belaste meg? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Det er korrekt. Koster produktet under 200 kroner vil du ikke måtte betale MVA eller andre tollavgifter. 1 Lenke til kommentar
Benkern Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Så jeg trenger altså ikke å sende som gave heller? Nice. Men alle produktene er fra samme selger, og når jeg legger alt i handlevognen så sender han alt sammen? Må jeg betale frakt for hvert enkelt produkt? Endret 15. april 2012 av Benkern Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Det er den samlede prisen, så hvis selgeren sender alt i samme pakke, må du betale MVA. Sender han alt for seg, så må du jo betale frakt på hvert eneste produkt, og ikke alle samlet. Så hvis du har en USB-minnepenn til hundre kroner, også legger du en USB-minnepenn til 200 kroner i kurven din, så må du betale MVA. Så fremt alt sender i en forsamling. Det lureste er at du får selgeren til å sette ned prisen. Koster alt sammen 600 kroner, så spør om han kan sette ned til 180 kroner, og merke som gave. Det burde være logisk gjennomført da. Delvis at du ikke kjøper et kamera til en verdi av 10 000 kroner, også får du selger til å sette verdi på 180 kroner. Endret 15. april 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
Benkern Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Og hva vil Mvaen egentlig si? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=778894 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 "Merverdiavgift". Denne er på 25%. Så hvis du kjøper et kamera til 350 kroner, må du betale 25% av 350 i MVA. Altså 87 kroner, så prisen blir da 437 kroner. Hva er det du skal kjøpe? Det er også en tollavgift på noen produkte. Den er på 10,7%. Lenke til kommentar
Benkern Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Jeg skal kjøpe covere til min mobil.disse koster rundt 40kr per stykk med frakt. Men uansett, kjøper jeg for 200 kr, alt i en forsendelse (som jeg regner med det blir når jeg putter alt oppi handlevognen) = 250kr med mva? Latterlig billig isåfall. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Du kan da kjøpe 4 covere uten å måtte bekymre deg for MVA. Alt blir da sendt i en forsendelse, om det er fra samme selger. Frakten er nok relativt billig. Frakten utgjør ikke noe på om du får MVA eller ikke, det er produktene du kjøper. Så om du kjøper for 180, men frakten er på 600, så skal det ikke ha noe å si. Endret 15. april 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
Benkern Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Bra! Selgeren påstår at han bruker royal 1st mail. Selgeren er fra uk, hvor lang tid vil det ta å få det til Norge? Frakten er på latterlige 14kr. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Å få selger til å sette en mye lavere vareverdi på pakken, kan være ganske risky. Spesielt hvis det er verdifulle ting. Du er kun forsikret for den vareverdien som står skrevet på pakken. Så blir den borte, får du kun refundert verdien beskrevet på pakken. Og det hender at pakker med vareverdi under 200 kroner blir sjekket i tollen, og de har et ganske godt begrep over hva ting er verdt. Ser de noe de mener er verdt mer enn påskrevet vareverdi, så må du fremlegge bevis for verdien før de sender pakken videre. I verste fall blir den konfiskert. Jeg har hatt flere pakker med faktisk vareverdi på under 200 kroner hvor jeg har måttet fremlegge bevis før de har sendt den videre. "Gave" fungerer heller ikke fra firma. Dette kan kun benyttes fra privatperson til privatperson, og kun opp til 1000 kroner. Når det gjelder frakt, så skal som sagt ikke denne telle med i beregningen på om du må betale mva eller ikke. Men hvis vareverdien er over 200 kroner, blir du ilagt mva på fraktkostnadene også. Og hvis du må betale mva på 25%, så blir du i tillegg ilagt et gebyr for fortolling/innkreving av mva. Denne er vel på en 150-200 kroner eller noe sånt. Så en vare som koster f.eks 300 kroner med frakt på 50 kroner ender totalt opp på ca. 600 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå