Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det ikke deilig når verkstedet gir seg?

xibriz

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden hadde jeg bilen på verksted. Jeg ba de da å "bytte all olje på bilen". Noe de gjorde.

Nå, 6 uker senere, fikk jeg en merkelig ulyd i bilen. Etter litt undersøking viste det seg, til min store overraskelse, at fordelingskassen (har 4x4) var helt tom for olje.

Etter litt om å men inrømmet verkstedet som hadde gjort jobben at de hadde gjort en feil, men prøvde seg på en spansk en. De hadde fylt på olje å prøvekjørt så alt var i orden.

Jeg visste at dette ikke kunne være tilfelle, da min fordelingskasse har ett kjede som forteler kraften fram og bak. Uten olje har denne kjeden strekt seg pga. varmgang slik at den raper over tannhjulene. Dette var ulyden jeg fikk og ingen olje i verden kunne fikse dette.

Jeg krevde full overhaling av fordelingskassen, og det endte opp med at de bestillte en ny å bytter denne. På deres regning såklart.

Dette er ingen billig del (22K) og mye arbeid, så jeg er glad verkstedet tok ansvar :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en lignende opplevelse med russebilen i 2010. Verkstedet ordnet alt som behøvdes for EU-kontrollen, inkludert tetting av en noe lekk oljeslange til girkassen. Dagen etter løsnet hele slangen midt på veien, bilen ble låst i 2. gir og det var girolje over hele veien. Dette skjedde i 7-tiden om morgenen 1. Mai, heldigvis bare et par hundre meter unna verkstedet og der mekanikeren bor. Bilen ble kjørt dit etter beste evne, og vi banket på døra til de åpnet. De ordnet feilen med en gang, gratis :) Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar

Ja, det skulle bare mangle. Men slik er det uheldigvis ikke alltid.

Jeg hadde flaks å har kjørt over 120 mil (der 100 mil var med tilhenger) i forbindelse med påskeferie. Hadde jeg ikke gjort dette ville feilen kommet fram 6 mnd, ikke 6 uker etter verkstedtimen. Da hadde det vært mye lettere for verkstedet å påstå at fordelingskassen hadde blitt tom for olje pga. en lekasje eller noe annet fremfor en feil gjort av de.

Som du ser prøvde de seg på en spansk en, men da hadde de allerede innrømmet feilen så da kjørte jeg knallhardt på de. Det var ingen bønn :)

Edit: Nå har jeg jo ikke fått bilen tilbake enda, så jeg vet ikke hvor lang tid det tar. Men det er jo egentlig ikke greit at jeg blir uten bil i flere uke pga. en amatørfeil selv om de ordner opp i saken.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...