S8_Sven Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Ok, jeg kjøpte meg en Packard Bell "easy note" idag hos Elkjøp. Den har en Mobile Athlon XP 2500+ prosessor og 512MB RAM, ganske lett maskin også og med 40GB harddisk. Men når jeg fikk min maskin hjem og testet den ut og tok en liten System sjekk viste deg seg at det stod 480Mb RAM og prossoren hastigheten lå på rundt 1,5 Ghz, det må jo være noe feil? Det skal jo vise 512Mb RAM og korrekt meg vis jeg har feil, men en Athlon XP 2500+ prosessor burde vel yte mer enn 1,5 Ghz? Fant også ut at vifta som slår seg på nå og da bråker ganske mye! Noen råd? Er det andre laptoper jeg kan velge hos Elkjøp i 14 000KR klassen som kan være bedre?? Jeg skal bruke maskinen til videoredigering og DVD mest. TUSEN TAKK for all hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
chessguy Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Når det gjelder prosessorhastighet for AMD Athlon, så oppgir AMD den hastigheten i Mhz som tilsvarer en Intel P4 prosessor, de oppgir altså ikke faktisk Ghz, men hva en P4 vil måtte ha for å yte tilsvarende. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 I følge AMD da er det ikke MHZ tilsvarene P4 heller tidligere Athlon Thunderbird som var første Athlon med full speed L2 cache. Også angåene system ram da er det sikkert delt med VGA så derfor er det litt mindre igjen til systemet. Dvs at skjermkortet låner system ram for seg sjølf. God labtop.. tro meg.. !! Lenke til kommentar
Templar Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Glemte at si.. angåene MHz.. glem det.. Centrino har Banias CPUen som er fra 1.3GHz til 1.7Ghz og den er meget raskere en P4 per Mhz akkurat som Athlon.. LOL var litt sånn en liten kald dusj på Intel da dem skjønte at Mobile CPUene deres var junk og de måtte komme med noet nytt. Måte var at sette MHz lavere og øke yttelse pr. MHz.. AKA Athlon og Banias eller P4 M Centrino. Jeg sjølf provde at få AMD system men fant ingen med Radeon 9000 skjermkort eller bedre.. er litt AMD fan sjølf ... Lykke til Simon Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 Ah ok, så prossesoren min tilsvarer det samme som 2,2 Ghz på en Intel P4? Tror jeg har skjønt det! Sjekket den nettopp nå på pc'en og prossesoren hastigheten min viste seg å være 1,86Ghz nå. RAM viser fortsatt 480MB som jeg vil gjøre noe med. Skal snart oppgradere RAM uansett, men jeg vil at datan skal bruke alt og ikke at noe skal gå til skjermen, eller er det nødvending? har aldri sett noe lignende på andre bærbare. Men kan dere anbefalle noen bærbare i 14 000kr klassen som kanskje kunne vært bedre? Setter stor pris på all hjelp. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 SAT 2450201 er et langt bedre kjøp. Bedre grafikk og MYE stillere. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 En mobilprosessor kjører ikke på samme hastighet hele tiden, men endrer multiplier etter hvor mye den har å gjøre. I tillegg har strømstyringsprogrammene en innvirkning. Kjører du på innstillingen "maks batteri" vil du sjelden se at cpu kommer opp i 1,86. Kjører du derimot på "alltid på" el. så vil maskinen stort sett operere på max hastighet. Grunnen til at du har 480mb minne er at 32mb er satt av til skjermkortet. Begge disse tingene er vanlige på en bærbar, så hvis du bytter til en annen maskin så vil du nok oppleve det samme med den. Edit: En xp2500mobile skal tilsvare en xp2500. AMD diffrensierer ikke på effeken av mhz'ene slik som pentium-mobile (centrino) vs P4. K Lenke til kommentar
Goonah Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Husk at du har angrerett. Elkjøp pleier ikke være vanskelige på det området etter min erfaring. Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 Ok, takk for alt. Da tar jeg det rolig med Ram'en. enemigo: hvprdan setter jeg på "alltid på", hva er dette?Jeg vil gjerne sette på dette så jeg vet at maskinen opererer med maks ytelse! Please forklar hvordan og hvor på maskinen! overLoad: Du sier at SAT 2450201 er et langt ebdre kjøp, har de den maksinen på Elkjøp og hvilke pris ligger den på? Ville elsket å få vite noe specs! har fremdeles 29 dagers retur/bytte rett:) Takk for all hjelp så langt! Vil bare så gjerne få en bra pc! Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Nede til høyre på skjermen skal du få opp et batteri-ikon når maskina kjører på batteri. Klikk på det så får du opp alle windows-strømstyringsprogram. Hvis du ikke finner ikonet så kan du gå på kontrollpanel og finne "strømalternativer" (ligger muligens under "Ytelse & vedlikehold", hvis du kjørern den view'en). Her kan du selv stille inn alternativer for når skjerm og hd skal skrus av, osv. K Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 Ah ok, takk for det! Tok nettopp en titt på SAT 2450201 modellen til Toshiba på elkjøp siden og den var faktisk billigere enn den jeg har nå så det skal ikke være no problem og bytte, men er den virkelig bedre? jeg så at grafikk-kortet vertfall var mye bedre(Geforce4). men er det smart av meg og bytte til denne? Vil gjerne ha noen flere meninger og grunner. Den har jo 10GB mindre HD som er et stor minus for meg siden jeg driver veldig mye med videoredigering som tar plass! Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Det er ingen vits å tvinge maskinen til å kjøre maks hastighet hele tiden, det gjør den varmere enn den trenger å være. La den stå på bærbar/laptotp under strømstyringen. Da velger den selv etter belastning. Hvis du skal bruke maskinen til videoredigering så ville jeg ikke valgt en bærbar med bare 40GB hardisk, ihvertfall ikke 30. Du bør også vurdere DVD brenner. Skjermkortet er også svært dårlig på elkjøp maskinen, ikke velg en bærbar med integrert skjermkort som stjeler minne fra rammen din. Men alt dette kommer jo også an på lommeboken din. Selv har jeg Inspiron 8200 med 40GB hardisk og har begynt med videoredigering. Derfor har jeg bestilt en ekstra hardisk på 60GB som jeg bytter ut med diskettstasjonen i maskinen. Dermed har jeg 100GB. 40GB holder ikke hvis du holder på med en del videoredigering. Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 ja, men harddisken er faktisk ikke det største problemet heller. Jeg ahr tilgang til veldig mye lagrindplass å andre maskiner og så hadde jeg tenkt og kjøpe en external HD på rundt 80GB. Tenker nå mest på hvilken maskin som vil funke best avhengi av minne og hastighet og grafikk. Lenke til kommentar
chessguy Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 40 GB HD på bærbar er ok selv til videoredigering. Man bør vel da uansett kjøpe en ekstern Hd på for eksempel 250 GB. 10 GB fra eller til gjør liksom ikke det helt store utslaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå