Gå til innhold

WD Silicondrive Nx1, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe en SSD, men har blitt litt skeptisk etter å ha lest om krymping av arkitekturen og innvirkningen det har på levetiden. Så ramlet jeg over WDs Silicondrive, som er den eneste SSD'en i mitt prissjikt med SLC-lagring. Har forstått det slik at dette skal være bedre levetid på enn MLC. Disken skal ifølge WD klare 700GB for dag i fem år, vil det bety at den vil vare tilsvarende lengre om jeg ikke skriver så mye? Har noen erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til levetid for ssd så er det ikke nødvendig å kjøpe SLC baserte ssder med mindre du skal ha en server med intensive skriveoppgaver.

Som et eksempel.

En Crucial M4 64 GB kan skrives 170 TiB til før MWI=1% (media wear indicator)

Iht JEDEC standarden så skal en SSD kunne holde på dataen i minimum et år uten å være koblet på strøm så lenge MWI er 1% eller mer.

170 TiB er ca 90 GiB om dagen i 5 år og det er ingen som skriver så mye til en SSD under normal bruk (OS, spill, kontorprogrammer osv)

I tillegg så kan du multiplisere disse tallene etterhvert som kapasiteten øker slik at en 128 GB enhet tåler dobbelt så mye skriv osv...

Min anbefaling er at du kjøper deg en ssd med så mye kapasitet du kan få for budsjettet ditt. Prisene har begynt å komme godt ned nå slik at man kan få både 128 og 256 GB modeller av de beste merkene til en fornuftig penge.

edit: trykkleif

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Skrive syklusene er koblet mot hvor mange ganger alle blokkene i nanden som kan slettes og skrives til på nytt. Denne prosessen sliter på cellene slik at de ikke lengre kan holde på spenningen og dataen blir korrupt og tapt. Det vil si at hver eneste celle i f.eks m4en kan skrives til 3000 ganger før de er så slitt at de ikke kan stoles på lengre. Hvis du sletter og skriver ei ny fil hver dag så vil kontrolleren i ssden sørge for at cellene slites jevn og derfor vil den skrive til nye celler som har færre forbrukte skrivesykluser.

For å forbruke en skrivesyklus på m4 så må jeg altså skrive 64 GB med filer til den, dvs at ved bruk av en ssd som OS drev/programdrev så vil du aldri kunne bruke opp skrivesyklusene. Hvis ssden feiler så skyldes det nok andre ting som defekte deler i ssden eller andre feil i produksjonen.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...