Nixxy Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Okei, takk for det. Bra du sa ifra før jeg hadde bestemt meg for å prøve. Det er ikke ett annet kort som er i veien. Du ser det på bildet. Det er en plastikkting med en metallting (kjøleribber?). Den tror jeg faktisk står rett over prosessoren, så det er kanskje en kjøler til den? GPU på venste der, og dingsen på toppen. Den går bare litt i veien, men nok til å ikke få plass til det andre kortet. Endret 22. april 2012 av Nixxy Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) En Video som viser Dell CPU heatsink på slutten - den er en hel komplett del i et plastikk hus. http://www.youtube.com/watch?v=IDDZ_Nv2tW8 Grafikk kortets kjølefinner i bak kant butter tydligvis slik jeg forstår det med Dell CPU Heatsink plast retension housing. Klippe i denne kan jo ramponere hele cpu køleren og jeg ville ikke prøvd på det. Grafikk kortet derinot til kun 200 kroner hadde jeg ikke hatt problemer med å "herse" litt med. Tenker da i de baner som å bruke knipetang/baufil e.l for å høvle ned litt av finnene som krasjer med cpu kjøleren til dell. Vær obs dog på at metallspon har ingenting å gjøre på kretskort nivå eller inne i en PC. Så om man går for å modde på grafikk kort kjøleren burde denne demonteres fra grafikk kortets PCB føre man klipper/kutter/filer på den. For deretter å remonteres på PCB med ny kjølepasta/pads. Endret 22. april 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 Ja, tenkte også det at det mulig ville være mulig å "høvle" litt ned på de kjølefinnene på GPUen. Så får se om jeg prøve ut det. Det med kjølepasta, er det veldig nødvendig å ha på ny etter at jeg har hatt av finnene? Eller går det bra om jeg ikke har på? Tenker bare da at jeg må vente noen dager for å få tak i mer pasta. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Du bør egentli ha ny kjølepasta på. Men jeg har nå prøvd med gamle skjermkort å hatt den samme kjølepasta på pga jeg ikke hadde kjølepasta liggende. Det fungerer, men ikke det beste for skjermkortet. Endret 22. april 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 Greit, da får jeg slenge med litt pasta når jeg bestiller deler i neste uke. Takk for svar. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Da har kjøleribber blitt bøyd såpass at GPU fikk plass! Ikke vanskelig, men litt kronglete. Driver som var med oppe å kjører, og PCen fungerer bra. Moro å fikse. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Burde ikke bruker driver som fulgte med, da den mest sannsynlig er utdatert. Last ned nyeste fra produsentens hjemmeside. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Det skal jeg, så snart jeg kommer meg tilbake med den hvor det er jeg har en kabel til nettet. Ikke noe trådløst nettverkskort på denne greia. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Da sitter jeg her og træler litt med å få i gang internett på denne PCen. Kan virke som det ikke er noen installert driver til nettverkskort, noe som ikke hadde vært noe problem hadde jeg hatt CD til det. Men, det kan jeg ikke finne, så da lurer jeg på om det i det hele tatt var med. Har måtte cleane PCen før, av forskjellige grunnet, med da har det gått bra etterpå. Men denne gangen virker det ikke helt som den finner nettverket. Noen tanker på dette? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Merkelige greier. Win 7 du har installert ? Da skal den finne drivere selv nesten. Er det Win XP må du nok finne rett driver selv på nettet :/ Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Det er Win XP på den. Så det er ett problem, ettersom det ikke er mulig å få noe kontakt med internett i det hele tatt. Vil det være best å bare kjøpe nytt nettverkskort muligens? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Prøv å laste ned riktig driver med en annen maskin, og legg dem på en minnepinne/CD/diskett. Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Ikke dumt. Da får jeg orøve å lete Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Du finner som regel alltid drivere på hjemmesiden til hovedkort produsenten. Er det en sammensatt maskin fra HP, ASUS o.l. så finner du dette på hjemme siden deres Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Har funnet noen drivere nå. Laster ned dem as we speak, så skal teste det. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Du må kanskje også laste ned chipset driver viss du har installert Win XP på nytt igjen Fant pcen din her dog hos dell: http://www.dell.com/support/drivers/no/no/nogen1 fant Dell Dimension 5100 og så kom jeg til driversiden til akkurat denne pcen Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Fikk installert Intel driver til det innebygde nettverkskortet, og nå ser det faktisk ut som at det fungerer! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Så bra da Kos deg med pcen videre, alltid kjekt å se folk gi liv til gamle pcer igjen Lenke til kommentar
Nixxy Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Jo takk, ikke jeg som kommer til å kose meg, men min mor. PCen har stått i ett par år ødelagt, og hun har brukt en (veldig) dårlig jobb-laptop opp til nå, så jeg tror hun er fornøyd med en som faktisk skrur seg på innen 5 minutter Lenke til kommentar
JorgenJo Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg har funnet frem en gammel stasjonær PC som har vært ødelagt i ett par år nå som jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse. Om det er mulig i det hele tatt. PCen er en Dell Dimension 5100, som ble kjøpt en gang i 2005 eller noe for å spille WoW på. Da ble den heftig brukt og holdt lenge, men den tok kvelden dessverre. Grunnen er jeg ikke heeeelt sikker på, men jeg har på følelsen av at det var noe harddisk problemer og slik. Lenge siden vi hadde den på verksted for å få den sjekket, så husker ikke helt. Så det jeg tenkte på var, prøve å få tak i noen nye deler og prøve å få den i gang igjen så min mor kan bruke den til basisting, som Internett og slik. Link til PCen på Dell: http://support.dell....n/sm/specs1.htm Så, er det noen som har noe peiling på denne PCen? Eventuelt plass hvor det er deler som man kan kjøpe etc.? Se på finn.no Der finnes det alt av deler du som oftest trenger til sånne maskiner. Hadde en Dell maskin fra 2004 og den tålte det meste. Jeg tipper at harddisken din er gåen og det holder med en gammel 80 gig disk til 100 lappen på finn, Også kjøper du deg ram på komplett. Koster et par hundrelapper. Og husk å bruk funksjonen de har der for å finne rett ram til din maskin Ellers så kan jeg fikse det for deg for en snill pris. Driver med rep av pc på kveldene. Men da må du bo i nærheten av Oslo. http://www.facebook.com/pages/Datahjelperen/259725577421479 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå