Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Prøve å fikse gammel Dell PC

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet frem en gammel stasjonær PC som har vært ødelagt i ett par år nå som jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse. Om det er mulig i det hele tatt.

PCen er en Dell Dimension 5100, som ble kjøpt en gang i 2005 eller noe for å spille WoW på. Da ble den heftig brukt og holdt lenge, men den tok kvelden dessverre.

Grunnen er jeg ikke heeeelt sikker på, men jeg har på følelsen av at det var noe harddisk problemer og slik. Lenge siden vi hadde den på verksted for å få den sjekket, så husker ikke helt.

Så det jeg tenkte på var, prøve å få tak i noen nye deler og prøve å få den i gang igjen så min mor kan bruke den til basisting, som Internett og slik.

Link til PCen på Dell: http://support.dell....n/sm/specs1.htm

Så, er det noen som har noe peiling på denne PCen? Eventuelt plass hvor det er deler som man kan kjøpe etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Du kan nok sikkert kjøpe en ny vanlig HDD til denne, viss det denne som er gåen.

Bare hold deg unna green diskene.

Du kan også sikkert kjøpe en SSD da dette vil hjelpe ekstremt på hastigheten.

Du kan sikkert også putte i den noe ekstra ram viss det er for lite i den, anbefaler deg minst 2gb, helst 4.

Ellers er det nok ikke så mye mer å oppgradere på den :)

Så klart du kan kjøpe ny cpu, og ditt og datt, men da blir det dyrt igjen på en så gammel pc.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Skal sjekke ut det Jamesbond, men ikke sikker på hva slags deler som passer til denne.

Sveibuen, det var det jeg tenkte, men var ikke helt sikker om vanlige HDDer vil passe. (er litt noob når det gjelder PC bygging enda :p)

Blir ikke direkte "oppgradering" dette akkurat. Blir mest å prøve å få liv i den igjen. :p

Så om det er bare HDD/minne som er tingen, så trengs nok ikke mer enn det, med mindre det er ganske billig for deler. ^_^

Lenke til kommentar

HDDer:

http://www.dustinhome.no/xgroup/25088/s-ata-3-5-tommer/

Ram:

http://www.dustinhome.no/xgroup/21827/dimm-ddr-ii/

Velg den HDD som passer deg, men hold deg unna green diskene.

Ang Rammen, kjøp det du vil på den lista, men maks 4gb, men sjekk ut hvor mange rambrikker du kan bruke.

2 eller 4 som er vanlig.

Du har jo også ram fra før, men hvor mye ? 1gb eller 2? Kanskje mindre også.

SÅ kanskje like greit å kjøpe 2gb da, men maks 4 gb da hovedkortet ikke støtter noe mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for linkene. Ram er i den allerede, men det er bare 512mb så det hadde nok ikke gjort noe om jeg hadde satt inn 2gb.

Ser du linket til 3,5" HDD, er det de som passer til denne PCen? Dette jeg er mest usikker på for øyeblikket igrunn.

Lenke til kommentar

Viss den documentation linken er rett så stemmer det med HDDene.

Dette er tatt ut fra linken i første posten din:

Drives

Externally accessible:

one 3.5-inch FlexBay (may contain an optional floppy drive or an optional Media Card Reader)

two 5.25-inch drive bays

Available devices

Serial ATA drives (2), floppy drive, USB memory devices, CD drive, CD-RW drive, DVD drive, DVD-RW drive, DVD and CD-RW combo drive, and Media Card Reader

Internally accessible:

two bays for 1-inch high serial ATA hard drives

HDD jeg linker til er 3,5inch.

Å du trenger jo bare å bytte ut med HDD som står i, så skal det passe, enn at Dell har gjort noe fælt med maskinen din og gjort om alle kontakter :p som er liten sjans for at dem gjør :)

Men husk, du må installer OS på nytt. Du må ha en cd plate med xp, vista eller 7 liggende klar :)

Men som du kanskje ser på denne siden her, så søkte jeg på pcen din og hdd, her ser du kontakten er lik som på en vanlig HDD.

http://reviews.cnet....7-31768136.html

Men du kan jo vente litt å se hva de andre sier først :)

Slik at man er på den sikre siden.

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne her bruker helt standard PC-deler, og så vidt jeg vet er det et standard mATX hovedkort med 2 PCI, 1 PCIe x16 og 1 PCIe x1 utvidelsespor. Den har 4 spor for DDR-2 minne - hovedkortet basert på Intel 945G brikkesettet støtter maks 4 GIB (koster ca 550 kr for 4 x 1 GiB).

Den bruker SATA harddisker - 2 kontakter. Dvs man kan bruke SSD og alle nyere harddisker.

Du kan også sette inn et eksternt grafikkort - om den ikke har det alt. Det eneste som ofte er litt ustandard på Dell-maskiner er PSU.

Start med en ny harddisk.

PS! Til og med Apple sin maskiner bygger på standard PC-deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til dere begge. Vil da først trå til med å bytte HDD og RAM for å se om det gjør susen.

Ett billig grafikkkort hadde sikkert ikke gjort noe det heller, ettersom det som sitter der ikke akkurat er det beste i verden. Nå vil PCen bare bli benyttet til Internett og skriving av dokumenter for det meste vil jeg tro, så kraftige saker trengs nok ikke. Fins det noen billige som fungerer greit til den bruken?

Lenke til kommentar

Blir det da det samme om det er nVidia eller AMD? Passer de fleste av de billige skjermkortene sammen med hovedkortet?

Er det og noen forskjell på PCI og PCI-E?

Edit:

Fra linken min:

PCI 2.3

PCI Express x1 and x16

Det betyr vel at begge deler går.

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Gikk for ny ram og HDD, samt en billig GPU.

GPUen passet ikke, da Dell hadde satt inn en diger plastdings med en metallsak inni foran vifta som var i veien. Prøvde å ta den ut, men da skrudde PCen bare seg selv av etter noen sekunder på.

Så da får jeg heller bruke det til noe annet senere. :p

Lenke til kommentar

Heisann.

Det metallet du ser, er kjøleribber til kortet. Dette må du ikke skru av, da smelter kortet ved bruk.

Krasjer kortet i et annet "kort" som står i pcen ?

da kan du kanskje fjerne dette "andre" kortet.

Du kan jo også ta et bilde av pcen, alltså innsiden og laste opp her. Så kan vi jo se om vi kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...