Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på hvilken fag som kommer til å gjelde når jeg søker på universitet fra Vgs. Jeg går på studiespesialiserende og jeg har hatt matte i Vg1, Vg2 og Vg3. Betyr det at matten fra Vg1 gjelder fortsatt på snittet mitt?

Dette er hvert fall de fagene jeg har fått informasjon om at jeg skal ha på vitnemålet og som gjelder for snittet mitt. Jeg har fritak i sidemål så den skal ikke inngå. Tok Vg1 i Island og så Vg2 og Vg3 i Norge. Er det bare disse fagene som gjelder på vitnemålet og snittet eller er det flere?

Historie

Islandsk

Kroppsøving

Markedsføring og ledelse 2

S Matematikk

Norsk Skriftlig

Norsk Muntlig

Religion og etikk

Samfunnsøkonomi 2

Økonomistyring

Geologi(Var ikke tilbudt geografi i Island)

Naturfag

Samfunnsfag

Engelsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyskoler og universiteter ser som regel på hvor mange studiepoeng du har. Det er den store avgjørende faktoren. Det skal være ganske konkurrerende før karakterene begynner å utgjøre den helt store forskjellen.

Jeg har sett folk med utrolig dårlige karakterer komme inn på ganske fag-tunge linjer fordi de har fått stå-karakterer og derfor får full uttelling når det kommer til studiepoeng.

Men når det kommer til selve prosessen så vet jeg ikke helt hvordan de gjør det.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Høyskoler og universiteter ser som regel på hvor mange studiepoeng du har. Det er den store avgjørende faktoren. Det skal være ganske konkurrerende før karakterene begynner å utgjøre den helt store forskjellen.

Jeg har sett folk med utrolig dårlige karakterer komme inn på ganske fag-tunge linjer fordi de har fått stå-karakterer og derfor får full uttelling når det kommer til studiepoeng.

Men når det kommer til selve prosessen så vet jeg ikke helt hvordan de gjør det.

Jeg har litt vanskelig med å forstå om programfag fra vg2 skal stå på vitnemålet men hvordan finner jeg ut hvor mange studiepoeng jeg har? Hvis jeg tar alle avsluttende fag og og legger karakteren jeg har fått i de fagene så får jeg ut 83. Men jeg tviler på at jeg har 83 studiepoeng, det virker ulogisk. Hvordan regner jeg ut studiepoeng?

Lenke til kommentar

Konkurransepoeng (det du søker med) = (snittkarakter x 10) + eventuelle realfags- og/eller språkpoeng + eventuelt poeng for tidligere høyere utdanning, militærtjeneste og alder.

Når det gjelder fagene dine, så skal du ha alle programfag fra andreåret på vitnemålet. Har du hatt samfunnsøkonomi 1, markedsføring og ledelse 1 så skal disse også på vitnemålet i tillegg til de fra vg3. Matematikk 1P/1T, S1 og S2 skal også på vitnemålet.

Hovedregelen er at fellesfag skal bare på vitnemålet det året de er avsluttende. Programfag skal føres opp for hvert år (for eksempel er det bare norsk og historie fra vg3 som skal på vitnemålet).

Ikke forveksle konkurransepoeng med studiepoeng.

Studiepoeng er noe man får for "fag" (kalt emner i høyere utdanning) og er en slags form for måling av omfang. Vanligvis gir ett år høyere utdannelse 60 studiepoeng, med mindre du selv velger å ta flere eller færre emner enn dette.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...