Gå til innhold

[Løst] Robotikk - Hvor? (+ utlandsspørsmål)

Klaga

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å studere for å ende opp med utvikling innenfor robotikk e.l.

Interessefeltet ligger i sensorer, software og AI.

Er det teknisk kybernetikk ved NTNU som er den retteste linjen for dette her i Norge?

Jeg har også lyst til å dra utlands for studier.

Hvordan gjør man dette? Gjør man dette selv, søker til studiestedet og ordner stipend osv. Eller snakker man med noen her i Norge?

Kanskje lurest å vente til man er inne i studiet noen år før man drar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har gode karakterer så kan det være lurt å sjekke ut skoler utenom de Across the Pond samarbeider med.

Det er mye flere universiteter i UK som kan sies å være hakket vassere enn hva ATP prøver å prakke på deg. Og om du skulle bruke hjelpen ATP tilbyr, så husk at det fortsatt er lov å søke på andre skoler enn deres samarbeidsskoler ...

Ellers kan det være lurt å sjekke ut universitetene i Touluse - der er det et godt opplegg for nordmenn. Du behøver ikke å kunne fransk fra før av heller.

Til sist vil jeg nevne ETH i Zurich, som er en anerkjent ingeniørskole - og selvsagt de gode mulighetene som finnes i USA.

Uten at jeg kjenner alle disse landene, så vil jeg si at de i general terms vil være mer spesialisert fra tidlig av i UK enn det vil være om studerer i USA.

Du burde undersøke programmene på mange skoler, noen vil være veldig teoretisk rettet, andre mer industrirettet. Det er også store forskjeller i valgfrihet mellom land og skoler.

Lenke til kommentar

Det er mye flere universiteter i UK som kan sies å være hakket vassere enn hva ATP prøver å prakke på deg. Og om du skulle bruke hjelpen ATP tilbyr, så husk at det fortsatt er lov å søke på andre skoler enn deres samarbeidsskoler ...

Hva mener du? Across the Pond tilbyr deg valg mellom nesten alle de store universitetene som er i Storbritannia.

Lenke til kommentar

Om du vil lære mye "hands on" robotikk (altså med fokus på både hardware og software) så bør du se etter universiteter som har kurs delt med/i samarbeid mellom elektronikk/mekanikk og informatikk(Computer science)

Mange utdanninger innen robotikk er ofte veldig fokusert på programmeringen som da tas sammen med alle andre som studerer innen informatikk på den institusjonen og så slenger de på en elektronikk klasse eller to og et par klasser med robotikk.

Nå er jo programvare det som gjør roboter til roboter og er for all del viktig, men som sagt blir da mye teori og lite praksis.

Som oftest så går et bachelor studium med på å lære alt det grunnleggende, ting blir mer spennende på masternivå.

Og her i Norge så har de også noen studier innen robotikk ved Uio.

EDIT: Må legge til at jeg studerer 3. året AI and robotics ved samme universitet som gavekort

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Hva mener du? Across the Pond tilbyr deg valg mellom nesten alle de store universitetene som er i Storbritannia.

Mulig ting har endret seg siden jeg søkte, men tviler på at ATP har blant annet disse:

De tre gode London-universitetene, Oxbridge, Warwick, St. Andrews eller Southampton(blant de beste på engineering).

Lenke til kommentar

Du flisespikker. Først og fremst så vil jeg tro at man kan søke på hvilket universitet man vil, og om man ikke gjør det så betyr ikke det at alle universitetene som blir tilbudt ikke er av den kvaliteten man forventer. Jeg vil ikke påstå at Manchester University eller Oxford Brookes er dårlige universiteter ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...