proaudio Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Hei! Sakens kjerne: Jeg jobber med utskiftning av utstyr offshore og trenger kamera for å dokumentere gamle installasjoner. Vanligvis blir det benyttet et cannon kompakt kamera som ikke gir gode nok bilder. Sjefen er nå overtalt til å kjøpe et kamera. For å rydde i oppgavene: Kamera blir benyttet i overtrykksrom så det er ikke behov for EX kamera. Kamera må kunne ta bilder av små merkeskilt med serie nummer. Det skal ta bilder uten bruk av blitz da dette vil utløse flamme sensorer. Heavy duty koffert for helikoptertur med lemping i dårlig vær. Selv om jeg har peiling på seiling, tauverk og kveiling, er det dårlig stelt med kamera kunnskaper. Klarer noen å komme med forslag til problemet til under 10.000 kr? Takker for hjelpen Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Er størrelse viktig? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Uansett hvilken kamera man kjøper så må det en viss opplæring til for å få utnyttet potensialet i spesifikke kameraet, et kamera til 10.000.- vil ikke gi bedre bilder en et til 3000.- sålenge man ikke kan behandle kameraet korrekt. Til den type bruk som du skisserer tror jeg du vil klare deg lenge med et entusiast-kompaktkamera, de har mye større bildebrikke som tåler med iso og mye bedre lysfølsom objektiv, fordelen er at du ikke behøver større opplæring for å få brukbare resultater ved bruk av jpg-format og kameraet algoritmer til dette. Selv har jeg en Pentax LX3 som jeg bruker til dokumentasjon og blir hele tiden overrasket over hvor mørk det kan være og får gode resultater. Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Uansett hvilken kamera man kjøper så må det en viss opplæring til for å få utnyttet potensialet i spesifikke kameraet, et kamera til 10.000.- vil ikke gi bedre bilder en et til 3000.- sålenge man ikke kan behandle kameraet korrekt. Yess! Og det er litt derfor jeg skrev inn her =) Det blir et godt kamera for dummies =) Størrelse er ikke veldig viktig. Pentax LX3? ikke dumt. Hva med Sony NEX serien? Den reklamerer hvertfall for å være knall god hvor det dårlig med lys. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Du må finne en mellomting, vanskelighetsgraden og bildekvalitet. Et entusiast kompaktkamera innehar de riktige preferanser til din type bruk, et dslr eller nex for den saks skyll har en relativ stor bildebrikke som tar imot mye lys så du kan bruke det i litt mørkere omgivelse, men da får du andre problemer bla. veldig liten dybdeskarpet som igjen fordrer endel opplæring samt dedikerte objektiver. Edit: hvis du vil ha et kamerasystem med utskiftbare objektiver ville jeg nok heller sett på et system med mindre bildebrikke en Nex. Endret 15. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Selv har jeg en Pentax LX3 som jeg bruker til dokumentasjon og blir hele tiden overrasket over hvor mørk det kan være og får gode resultater. ...sikker på at det er Pentax som har laget det kameraet? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) ...sikker på at det er Pentax som har laget det kameraet? Var det Panasonic kanskje ?, de begynner med P begge to da Endret 16. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Oki, Takker og bukker for svar. Da får vi se hva det ender med =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå