Gå til innhold

VPN i disse DLD-tider

Anbefalte innlegg

Datalagringsdirektivet blir sannsynligvis innført om ikke lenge, og selv om jeg ikke har så forbasket mye å skjule byr det meg mot å legge igjen historikk over alt jeg og min familie gjør på nettet. Derfor er det fristende å bruke en VPN-tjeneste slik at det eneste som blir logget er at det har vært en kryptert forbindelse mellom meg og VPN-tjeneren.

Imidlertid har jeg bare en grunnleggende forståelse for hva VPN er, og ikke så veldig mye praktisk kunnskap om hvordan jeg setter det opp. Bruker riktignok Hamachi privat samt en VPN-løsning på jobb, men det hjelper ikke mye.

Dermed har jeg noen spørsmål:

1. Hvilke tjenester er verdt å sjekke ut? Er selvfølgelig forberedt på å betale for kvalitet. Tjener må være plassert et sted hvor trafikken videre ikke blir logget f.eks. som følge av DLD, og ha god båndbredde.

2. Etter at min kjære WRT54GLv1.1 med DD-WRT døde tok jeg i bruk Zyxel P-2602HWT-F3 routermodemet som ble levert sammen med ADSL2-løsningen fra Telenor. Fungerer faktisk greit med nyeste firmware. Her er det egen side for VPN. Betyr det at det er mulig å rute all trafikk fra huset via VPN ver hjelp av rutermodemet? Vil nødig løpe rundt på maskinene i huset og sette opp VPN-klienter hvis det kan unngås. Her er det en blanding av Windows, BSD, Linux og BD-spiller med nett-tilkobling.

3. Hvordan settes dette opp i praksis på Zyxel-enheten, dersom det er mulig?

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...