Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Flerlinjeskjema 2+1 bryter

Anbefalte innlegg

Jeg er privatist i vg2 elenergi og har god kontroll på endel av pensum, trodde jeg.

Fikk tak i noe eksamensoppgaver fra 2010 som dreier seg om flerlinskjema med fargekoder. Oppgave a finner jeg lite ut av ved hjelp av pensumbøkene dessverre.

Det hjelper ikke mye jeg jobber i industrien og har aldri gjort en innstallasjon i et hus ;)

Hvis noen kan vise meg en korrekt utført tegning av dette skjemaet er jeg evig takknemlig. Oppgavene b.c.d.e er jo ganske enkle greier forøvrig.

Har man sett et flerlinjeskjema har man vel god muligihet til å kunne lære seg dette, har man ikke?

Ps, det er trefase!

post-115543-0-81865600-1334403279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgaven så vel litt uklar ut. Av den påbegynte tegningen så kan det se ut som om det dreier seg om å kople opp 2 stk 1 fase kontakter og 2 stk lyspunkter hvorav det ene skal ha enpolig brudd og det annet topolig brudd. Det er håndskrevet noe om "trefase", men det er vel egentlig feil ? Bra hvis installasjonen kunne "forklares" nor bedre.

Tegningen ser ut som en vanlig enfase installasjon med to stikkontakter og to lyspunkter. Å koble opp trefase i en slik sammenheng vil vel være temmelig uvanlig.

Regner med at den teksten som beskriver en trefase installasjon er feil ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Tegningen, eller starten på en tegning, hva man skal kalle det, er jo noe uklar. Hva er den firkanten der det står inntak ?

Hvis det skal forestille en koblingsboks, da blir jo hele installasjonen kanskje litt "uvanlig" og kanskje også "ulovlig". Grunn: Å bruke en trefase automatsikring til å beskytte en enfase eller tofase kurs, det er kanskje ikke helt "etter boka".

Hvis firkanten som er merket inntak skal forestille et lokalt lite fordelingsskap, der man setter inn en trefase og et en/tofase vern, da blir situasjonen en helt annen. Da trekker men en trefase kurs til stikkontakten og en eller tofase kurser til lyspunktene.

Hvilket klassetrinn er dette ? VG2 elektro ? Det kan jo være at noe av oppgaven var å oppdage at man i praksis ikke kan bruke det samme vern for 3 fase og 1/2 fase kursen, slik at det må settes inn nye vern ?

Ellers så behøver man jo også å vite hva slags trefase system det er, om det er et TT, IT eller TN system.

Det står vel angitt 230 V .. Med dette menes vel kanskje 230 V mellom fasene, slika at det dreier seg om et 3 fase IT fordelingsnett ?

Ellers så synes jeg vel at den som har fått oppgaven bør gjøre mest mulig selv, etter at man først har blitt tipset litt i gang.

Her er ellers koblingsskjema for 2+1 bryteren:

http://www.elko.no/e...15/Kobl3415.gif

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Heisann, dette er en eksamensoppgave og ikke en oppgave jeg skal gjøre, men jeg vet at jeg kommer til å få en lignende oppgave tegnet av samme lærer siden jeg vet hvem som lager eksamen på skolen.

Jeg er som nevnt praksiskandidat og har alrdi vært borti å tegne flerslinskjema i den elektrojobben jeg har:)

Det var derfor jeg lurte på om noen kunne vise hvordan et et skjema av denne typen skal se ut.

Har sjekket litt og ut funnet at man kun skal fokusere på å tenge inn ledninger bryter osv her. Ikke tenke på sikringer/vern.

Takker for hjelpen men håper noen elektrikere her med erfaring kanskje kunne tegnet litt.

Skal nok være 230v IT nett ja og den firkantetet boksen er tilførsel

:)

Lenke til kommentar

Jeg trodde at VG3 eksamen for elektrikere var sentralgitt fra Oslos ?

I alle fall noen enkle eksempler på flerlinjeskjema:

http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/42/634000979396621280__elenergipdfkap.pdf

I det konkrete tilfellet så er jeg forholdsvis skeptisk om det skulle være tilstrekkelig med en koblingsboks. Mener at det også behøves minst ett ekstra vern for å gi tilstrekkelig vern for tofasekursen.

Lenke til kommentar

Skal vi se det var altså praksiskandidat som skal opp til eksamen og ikke VG1 eller VG2 elev som ikke gidder å gjøre leksene, he, he .. :)

Uten å ha noen bøker forhånden å kikke i så begynte jeg på en liten kladd, som det forhåpentligvis går an å fortsette på. Det mangler ellers inntegningen av "jordledning" eller PE. Begge stikkontaktene må ha det. Den kan kobles via bryteren via en av de koblingene som er merket B.

Som sagt så mener jeg at denne oppkoblingen der en trefase automat skal beskytte en 2 fase kurs ikke er god nok, fordi at ved en slik "skjev belastning" så tror jeg ikke en automatsikring vil være "garantert" å koble ut. Hvis man bruker en 3 fase automat på 10 A, dvs B10 og ellers dimensjonerer det hele mht brytere og kontakter til 16 A så har man vel litt å gå på.

Andre "ordtlige elektrikere" som har syn på saken ? (Man lærer jo så lenge man lever.)

Edit: Fiikk ikke postet tegningen, men den kommer ..

post-92308-0-76451900-1334778904_thumb.png

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

arne22

Den tegningen ble til uvurderlig hjelp på eksamen faktisk. :)

Hvis dette var et 400volts anlegg som jeg aldri har vært borti fordi denne byen her har utelukkende 230vs anlegg på vanlig hus.

Ville en innstallasjon sett veldig annereldes ut? N- ledern kommer inn i bildet som direkte forbindelse til lampe?

Lenke til kommentar

Hei Slafse !

Det var godt at eksamen paserte greit. Går ut fra at tegningen var til hjelp under forberedelsen og ikke under eksamen, sånn bokstavelig talt.

Å kombinere 230 V 3 fase og 2 fase på denne måten, synes jeg vel er "litt snålt" men kanskje ikke direkte "feil". (Men ikke langt unna feil).

Ved en 400 V TN-S eller TN-CS installasjon så ville vi jo ha hatt 400 V mellom fasene og hvis man da fordeler 230 V enfase og 400 V trefase ut i fra den samme koblingsboksen og ved bruk av de samme vernene, da vil jeg tro at det blir "mer enn snålt". Med andre ord: Det bør man vel ikke gjøre.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...