Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Automatgir - gire til lavere gir i nedoverbakke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig fått meg bil med automatgir. I instruksjonsboken til bilen står det at man bør velge et lavere gir i nedoverbakke, slik at motoren hjelper til med å bremse.

Bør man gjøre dette i stor fart også? Hvis man f.eks. kjører ned en bratt bakke i 80 km/t, og like etter bakken starter en 60 sone. Er det da lurt å velge 2. eller 3. gir for at motoren skal bremse mer, eller kan dette gjøre skade på noen måte?

 

Bilen er en Mitsubishi Carisma 98-modell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En 98-modell har trolig elektronisk kontroll av gearkassen, så selv om du setter den i 1. når du kjører i høy fart, vil den ikke gå lenger ned i gear enn elektronikken tillater.

Lenke til kommentar

Faktisk vil ikke gamle hydraulisk styrte converterkasser heller gire lengere ned en den enkle styringen i kassa tillater.

Mellomakslingen går fortsatt rundt og skaper trykk til styrings som tar utgangspunktet i laveste gir den tillater.

 

Men om det er ei elektronisk styrt kasse med clutcher er det ingenting å være bekymret for, til og med bremseeffekten vil være den samme sim i ei manuell kasse.

 

Har du en konverter der vil bremseeffekten fra motoren bli redusert på grunn av at ikke all kraften blir overført bakveien gjennom konverteren og til motoren.

Lenke til kommentar

Du trenger å være forsiktig å bruke 1 gir...jeg har kjørt automat i mange år og aldri brukt 1.gir. Jeg kjørere ned i D og bremse lett om nødvendig.

Litt tilleggsinfor om det der.

Har også mange år med automat bak meg og overaskelsen kan ligge i at spesielt 1. giret kan hugge kraftig når det legger inn.

Det er lagt inn en grense i styringen for hvor lav farten må være før det legger inn og når det gjør det lugger det godt om man reduserer farten til det tar.

Lenke til kommentar

Du vet at kassa di takler køkjøring utmerket i D, samme nedgiring forran rundkjøringer og sånt.

Er i grunnen kun om man skal enten kjøre forsiktig opp en bakke eller at man ønsker et høyere turtall en kassa vil gi deg at det er noe behov for å gire ned manuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En annen grunn til å geare ned er for å "spare" bremsene litt i lange nedoverbakker, slik at de ikke skal fade pga varmgang. Ikke særlig bra å kjøre ned Trollstigen med campingvogn med gearvelger i D. Før rundkjøringer og kryss gidder jeg svært sjelden å skifte ned.

Lenke til kommentar

Du vet at kassa di takler køkjøring utmerket i D, samme nedgiring forran rundkjøringer og sånt.

Er i grunnen kun om man skal enten kjøre forsiktig opp en bakke eller at man ønsker et høyere turtall en kassa vil gi deg at det er noe behov for å gire ned manuelt.

 

Jeg girer ned for å slippe å bremse.

 

Samme med køkjøring, for å slippe å holde bilen igjen på bremsen.

Lenke til kommentar

det skal ikke kjøres over 30 på 1. gir.

Å kjøre fortere i 1. vil det skade girkassa?

På Laurellen min med automatkasse gikk det fint å få 60 på første og revers.

Begge deler blei prøvd.

Kjekt med første over 30 km/t om man skal akselerere raskt.

Ikke at det er noe jeg gjør vanligvis men av og til hender.

Lenke til kommentar

Jeg byttet begge skivene etter 150,000 km........og klossene etter 60,000 og jeg kjører kun i D. Det hender om vinteren at jeg bruker lavere gir for å sette i gang. det skal ikke kjøres over 30 på 1. gir.

 

Å jeg bytter mye skjeldnere enn det ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...