Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skjermkort - automatisk valg av port for lyd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte meg en ny stasjonær PC for 2 uker siden. Og nå er det sånn at jeg har 2 skjermer. 1 x 27" som brukes som hovedskjerm og 1 x 40" som kjører duplisert skjermbilde (likt bilde på begge). Begge bruker HDMI kabel, men 40" bruker dvi til hdmi adapter (fordi det er 1 x hdmi og 1 x dvi kontakt på skjermkortet), slik at det er mulig å få lyd over.

Problemet er at skjermkortet velger automatisk at hdmi porten skal sende lyd, når jeg vil at dvi porten skal sende lyd. Og det skjer hver gang jeg restarter PC-en. Hvis jeg kobler 40" til DVI-HDMI adapteret først, også 27" til HDMI porten så får jeg lyd på 40".

Ja jeg vet at jeg kunne bare kjørt 40" på HDMI kontakten og 27" på DVI-HDMI adapteret. men da får et annet problem. DVI-HDMI adapteret gir bare 27" (ikke 40") screen tearing når jeg spiller, men ikke på 40".

Jeg vet ikke hvorfor det skjer, men DVI-HDMI adapteret er DVI-D singel-link. Så jeg lurer på om jeg blir kvitt screen tearingen hvis jeg bytter ut mot DVI-D dual-link.

Kan kanskje være litt vanskelig å forstå, men enkelt og greit så må jeg vel nesten velge mellom pest eller kolera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd forskjellige kabler men de samme problemene står igjen.. hadde jeg bare hatt muligheten til å prøve et annet dvi-hdmi adapter...

btw, prøvde dvi til dvi på 27", men får screen tearing uansett... begge kontaktene er singel link.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en mulighet til å overstyre lyd valget på portene til skjermkortet?

Edit: ja men da er det jo jævlig rart at jeg ikke får screen tear på hdmi da. har jo prøvd å ta på vsync også, samme problemene uansett.

Endret av cratrooper
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg kan det, men det funker ikke når jeg restarter pc-en, da må jeg alltid ta ut skjermkablen og sette inn den jeg vil ha lyd på først, fordi softwaren overstyrer.

Jeg mistenker DVI adapteret... men er veldig forvirra. Når jeg bruker dvi på 40" får jeg ikke screen tear.. kan det ha med oppdateringsfrekvensen å gjøre?

Lenke til kommentar

Har du forskjellige skjermer? jeg har disse: Philips 27" LED 273E3LHSB og Samsung 40" LED-TV UE40D5004. etter det jeg klarte å skjønne så er det 40 Hz forskjell på disse skjermene... kanskje derfor jeg ikke får screen tear på 40" når den har 100Hz.

Lenke til kommentar

Ingen TV er mer enn 60Hz, alt over er interlaced. 100Hz er sannsynligvis 50Hz input med motion blurred utregnede frames. Det vil hjelpe på screen tear siden skjermen er nødt til å ha en eller annen form for dobbel- eller trippelbufret vsync for at interlacing skal fungere ;)

Personlig kjører en XL2410T (120Hz, non-interlaced) og en U2312HM (60Hz), der XL2410T er gamingskjermen mens U2312HM er sideskjermen. U2312HM får screen tearing om jeg prøver å spille på den uten Vsync, XL2410T får det samme om jeg kjører et spill i 200 fps, men det er ikke mange spill som kjører så raskt.

Lenke til kommentar

I see. men uansett rart at 27" får screen tear på DVI men ikke på hdmi xD Leste noe i stad om forskjellen mellom DVI singel link og dual link. Hvor dual link klarer bedre oppløsninger og refreshrate. MEN så skjer det jo bare når det er 2 skjermer koblet til. så da spørs det jo hva som egentlig er problemet, hardware relatert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...