samye83 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Da ser det ut som strømpebukse fungerer. Leste en artikkel om bruk av støvsuger filter, da tenkte jeg med engang på airflow dreper. Men vedkommende var veldig fornøyd med resultatet. http://www.techradar.com/news/computing/how-to-keep-dust-out-of-your-pc-663270 Noen som har prøvd støvsugerfilter som støvfilter? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Prøvde å fikse faren min sin 7 år gamle PC (er førstegangsbygger), ved å sette inn nytt RAM, hovedkort og prossesor. Satt i alle kablene, og når jeg skulle slå den på viser den ingen tegn til liv bortsett fra ett blått lys. Noen som vet hva dette kan være? Kortslutning? En eller flere ledninger som er satt feil? Hovedkortet er forresten XFX nForce 780i SLi. Håper noen vet hva som er galt Lenke til kommentar
greenman Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Kan være mye forskjellig. Snurrer noen av viftene? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Nei, ingen vifter snurrer. Ifølge manualen skal de viktigste ledningene ihvertfall være satt inn riktig. Eneste som viser tegn til liv er bare det blå lyset. Lenke til kommentar
process Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Hvilket blått lys? På hovedkortet eller kabinettet? Hvordan skrur du den på? Bryter på PSU? Respons fra powerknapp på kabinettet? Hvor mange W er PSU på? Nyere (relativt) hovedkort trenger også en 4 pins molex som kobles til i nærheten av CPU'en, jeg har tidvis glemt å koble til denne og har fått lignende feil. Det er mulig en 7 år gammel PSU ikke har denne. Endret 22. mai 2012 av process Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Det blå lyset kommer fra hovedkortet, og den skrus på med Power-knappen på kabinettet. Vet ikke hvor mange Watt PSUen er på, står ingenting på den. Jeg søkte opp Molex 4 pins kabel og har flere som ligner, men finner ikke noe sted på hovedkortet å sette dem inn i. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Det er en sånn han snakker om. Den gir strøm til CPU og kommer fra PSUen din. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Det er forøvrig en ATX/EPS12v P4 connector, ikke molex. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Haha, så morsomt, Kandalfen starta! Viftene snurrer også! Gjore en stor nybegynner feil ved å glemme å sette i POWER SW ledningen, så det forklarer alt, hehe. Problemet nå er at BIOS ikke dukker opp på skjermen og det kommer en pipe lyd fra PC'en. Det er to skjermkort i den som jeg ikke fikk på SLi-broen, kan dette være grunnen? Ingen av SLi broene passer da det ene er for kort eller for lang, og den ene passer ikke til skjermkortet, så da må jeg vel bare ta ut ett skjermkort, eller er det en annen grunn til at ikke bildet kommer? Takk for svarene, forresten 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hehe, den kabelen er nesten noe man må glemme første gangen. I manuelen står det gjerne hva pipekodene betyr... Prøv å ta ut skjermkortet først ja. Feilplassert RAM kan også være årsaken, eller kort som ikke sitter ordentlig,. Lenke til kommentar
process Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Det er forøvrig en ATX/EPS12v P4 connector, ikke molex. Firmaet molex begynte å produsere slike kontakter, men det har i dagligtalen blitt synonymt med denne typen og andre varianter av slike plastkontakter. Jeg ser ikke noe problem med å referere til denne som en molex. Endret 23. mai 2012 av process Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Haha, så morsomt, Kandalfen starta! Viftene snurrer også! Gjore en stor nybegynner feil ved å glemme å sette i POWER SW ledningen, så det forklarer alt, hehe. Problemet nå er at BIOS ikke dukker opp på skjermen og det kommer en pipe lyd fra PC'en. Det er to skjermkort i den som jeg ikke fikk på SLi-broen, kan dette være grunnen? Ingen av SLi broene passer da det ene er for kort eller for lang, og den ene passer ikke til skjermkortet, så da må jeg vel bare ta ut ett skjermkort, eller er det en annen grunn til at ikke bildet kommer? Takk for svarene, forresten Nei du trenger ikke SLi broen for å få start og BIOS, men har du husket strøm til skjermkortene? Hvis de ikke får alle strømkontaktene sine tilkoblet så hyler og skriker de. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hehe, den kabelen er nesten noe man må glemme første gangen. I manuelen står det gjerne hva pipekodene betyr... Prøv å ta ut skjermkortet først ja. Feilplassert RAM kan også være årsaken, eller kort som ikke sitter ordentlig,. Står ingenting om pipekoder som jeg kan se ihvertfall, merkelig. Både RAM og GPU skal være satt riktig. Nei du trenger ikke SLi broen for å få start og BIOS, men har du husket strøm til skjermkortene? Hvis de ikke får alle strømkontaktene sine tilkoblet så hyler og skriker de. Det var en kabel til hvert skjermkort, samtidig som det er en ledning som er limt fast til skjermkortet som jeg er litt redd for å rive ut, så tror alt er satt inn, ja. Har prøvd å bare gi strøm til ett av de også, men heller ikke det hjalp. Tror du de kan være ødelagte? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Firmaet molex begynte å produsere slike kontakter, men det har i dagligtalen blitt synonymt med denne typen og andre varianter av slike plastkontakter. Jeg ser ikke noe problem med å referere til denne som en molex. I ATX-standarden for PSU kalles den ATX12v, og de oppgir nummeret på molex-plasten. Men hvis folk skal gå rundt å kalle alle kontakter laget av Molex for molex går det i surr. Eneste kontakt jeg har lest om, sett og selv benevner som molex er også kalt peripheral power connector (synonymt om du vil) . /OT off Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg husker at på de gamle hovedkortene så må man forandre på jumper innstillingene på hk'et for å få sli i gang. Kan det være tilfellet? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Det går ikke ann å sette skjermkortene i SLi da broen er enten for lang eller for kort, avhengig av hvilke spor jeg setter de i. Er det en eller annen kabel jeg har satt feil eller funker ikke skjermkortene? Pipelyden høres ut som en error-pip. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) har du sjekket opp i hovedkortmanualen ka den pipelyden er ? Men uansett. Strømkontakter. 4/8pins strøm rett vedsiden av cpu(som regel) 24pins strøm til hovedkort, ca midten og helt til høyre på hovedkortet(som regel) 6pins strøm til skjermkortet? Viss du har husket alt dette, så bytt ut strømledning fra vegg til PSU, har vert borti tilfeller hvor det er den som har laget krøll. Hvilket skjermkort er det du har ? Endret 23. mai 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg tenker siden PCen er 7 år gammel er det godt mulig at strømforsyningen er slitt / ikke gir nok effekt. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hvilke komponenter er det spesifikt du har skaffet? Mulighet til å ta et oversiktlig bilde av innmaten? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hadde vært mye enklere om Aerow hadde listet opp komponentene, så vi kan vurdere situasjonen enda nøyere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå