greenman Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 (endret) Her kan du stille spørsmål og prate rundt PC-bygging. Innlegg som passer inn: Holder du på å bygge og lurer på hvor noe skal være? Er du førstegangsbygger og vil ha noen tips? Lurer du på hva du trenger for å bygge? Ellers er det meste av spørsmål velkommen. Legger ved noen YouTubevideoer med litt forskjellig Paul fra NewEgg som bygger PC. Veldig greie videoer for nybegynnere: http://www.youtube.com/watch?v=lPIXAtNGGCw http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=RxaVBsXEiok&feature=relmfu Hvordan du tar på kjølepasta/termisk pasta. Dette er måten jeg liker best. Det finnes utallige meninger om hvilken måte som er riktig, men denne er veldig lett og fungerer bra. Tips fra 007DC ang ESD (Elektro Static Discharge): 1. Kast ut katta, hunden eller (Sett inn ditt favoritt kjæledyr med pels her) da disse er fine til å ladde deg opp på statisk elektrisitet. 2. La fleece genseren ligge på gulvet, senga eller en helt annen plass enn der hvor du jobber, denne kan fort lade deg opp (Du har vell hørt "knittringen" når du tar den av?) 3. Ta på kabinettet hvor det er blankt metall (Ingen farge) når du har forflyttet deg og før du rører komponenter, ikke så veldig viktig at PSUen er plugget inn da du kun trenger lik statisk spenning der du befinner deg. Hvilke komponenter må jeg ha for å bygge en PC? Kabinett Strømforsyning (PSU) Hovedkort (HK) Prosessor (CPU) Minne (RAM) Harddisk (HDD) Skjermkort (GPU) Optisk drev (DVD-ROM) Ting du ikke må ha med, men som ofte er greit / du kan glemme: (Ja, flere ting på listen over du ikke må ha med, men jeg tar utgangspunkt i en normal PC) Operativsystem (Windows, OSX, Linux osv Solid State Drive (SSD) En tredjeparts kjøler til prosessoren din. Ekstra vifter til kabinettet ditt. Mus, tastatur, skjerm, høyttalere/headset Nettverkskort (om du vil ha trådløst) Verktøy (hvis du ikke har det fra før) Rop ut hvis du har forslag til noe mer som kan være i førsteposten Endret 22. juni 2012 av Bibow 5 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Du kan jo også skrive i første posten at man må/bør lese hovedkortmanualen, siden det er jo der alt står ang kabler som skal kobles til. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Forslag til førstepost: Alltid noen som lurer på hvordan man tar på kjølepasta. 2 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Hei Micki. Tips når du skal bygge for første gang: Ta deg god tid. Beregn flere timer til bygging/oppsett. Ha det ryddig rundt deg og bruk godt lys. Prøvd å hold de forskjellige skruene seperat. Ha godt verktøy klart. Feks: tapetkniv, philips skrujern, strips osv Ikke "tight" skruene for mye. De skal mest sansyning av igjen en gang. Bruk antistatisk armbånd eller jord deg selv en gang i blandt. Og til slutt det viktigste av alt. Les hovedkort-manualen godt underveis. Det var de jeg kom på i farten. Grunnen til at paul bygger en maskin med stock-vifte og en uten er vel for å vise hvordan man monterer begge. Hvis Paul sin forvirrer deg, kanskje Joanne's video er greiere: 3 Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) jeg skal bygge pc første gang og vil høre ALLE ting.. fra om denne er nok til å demontere kabinettet til å skru inn vifter og annet tips f.eks hva jeg mest burde passe på ja alt com igjen takker btw rop ut om folk er enige ang. paul bygger en pc, og begynner å surre med en annen har sett den 100 ganger men forsatt forvirret og skjønner ikke at skal bygge 2 pcer.. stock på den første og tredjepart på den andre. lol Litt rotete innlegg du har der, men kan prøve å svare så godt jeg kan. Du trenger kun et stjerne-skrujern(Phillips), men sånn som på mitt kabinett så var det noen steder det var umbraco, så å ha et bits-sett liggende er ingen dum ide ;-) Når du bygger, husk å ha et antistatisk armbånd på deg, hvis ikke, så ta i kabinettet gjentatte ganger under byggerprosessen. Som Paul sier i videoen, ha et par timer tilgode siden det er første gang, ha et stort og fint arbeidsbord i passelig høyde. Når du skrur fast komponenter, alltid skru skruene i diagonale hjørner om gangen. Hvis kabinettet ditt ikke har støvfiltre, så kan du lage noen av et par strømper eller strømpebukser. Ta deg god tid til å montere, og ikke tving noe på/inn hvis det ikke går inn/på. Ikke sett komponentene oppå antistatiske poser, da de er statiske utenpå. Sett dem helst på selve boksen de kom i. Når du monterer vifter så har du tre valg: - Enten koble dem i en viftekntroller. - Enten i strømforsyningen, med en 3pin til Molex adapter. - Eller koble dem i headerene påhovedkortet. Lykke til ;-) Endret 18. april 2012 av stepking2 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) En veldig viktig punkt som ikke kan pirkes for mye på er å huske spacere bak hovedkortet. I mange kabinetter er disse festet på forhånd og det skal godt gjøres å glemme dem, men likevel popper det av og til opp en tråd omhandlende problemer som skyldes manglende eller feilplasserte spacere. Endret 18. april 2012 av Komakino Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Hvis du kobler den i et jordet uttak og berører noe av metall på PSU så skal det i utgangspunktet fungere ja. Jeg tror egentlig ikke lakk har stort å si så du kan like godt bare ta i kabinettet ved jevne mellomrom. Så lenge spenningsforskjellene mellom deg og komponentene du berører utlignes er det tilstrekkelig og dette oppnår du ved å ta i kabinettet. Nå skal det også sies at du skal være ekstremt uheldig hvis du klarer å kverke noe med statisk el. Så lenge du ikke tar direkte på kretser ol. kan jeg nærmest garantere deg at dette går smertefritt. Jeg har aldri brukt antistatisk lenke el. og jeg har til nå ikke drept noe (pga. støt vel og merke ) av det som med tiden begynner å bli en dugelig mengde hardware. Endret 18. april 2012 av Komakino Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hvilket kabinett vil dere litt mer erfarne si at er det letteste å bygge i? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hvilket kabinett vil dere litt mer erfarne si at er det letteste å bygge i? Jo større jo bedre! Hittil har 800D vært det letteste. Snart blir det vel Caselabs STH10 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Hvilket kabinett vil dere litt mer erfarne si at er det letteste å bygge i? Bygget nylig i et Corsair Carbide 500R og det var hyggelig å bygge i. Stor plass for gjeming av kabler, og all over gode løsninger. ser ikke ut til å ha metall, den er lakkert over visst men kan jeg ta på den forde Hvorfor kjøper du ikke bare et antistatisk armbånd? Koster 50kr i norge og en tier fra kina. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Bruk en skjøteledning, bygg PC-en i nærheten at en stikkontakt eller fest den i noe annet Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 tenkt å ta på strømforsyninga hvert 5 minutt En liten scroll nedover forumet her og du har denne som svarer på spørsmålet ditt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1427298 Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) problemet er at jeg ikke kan feste den noen sted.. kabinettet er lakkert overalt og har ikke stikkotankt i nærheten Skru en ulakert(blank) skrue i ett skruehull i metallet på kabinettet og fest lenken i denne. Å jorde seg mot jord i vegg (eller mot en ovn osv. som så mange anbefaler) har lite for seg med mindre enn jorder resten av det enn skal arbeide med/på (fortrinnsvis via en ESD/jord matte mot samme punkt da dette ellers vil føre til spenningsforskjell mellom deg og komponene da dere har forskjellig jord/null plan. Detter er en av de bedre forklaringene rundt ESD og PCbygging jeg har funnet, den er dessverre på engelsk: A Computer Builder's Guide to ESD 007CD forklarer det ganske greit i denne posten fra tråden referert til over også. Burde stått litt om dette i første posten kanskje? Endret 19. april 2012 av johskar Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Du kødder nå? Det står: SATA 3 Gbit/s kanaler 4 stk SATA 6 Gbit/s kanaler 2 stk Dvs. at du har totalt 6 stk sata kontakter som du kan koble til disker eller optiske drev. Er diskene Sata3 (6gbit) setter du disse i de 2 portene som er tiltenkt denne hastigheten og det optiske drevet i ene Sata2 (3gbit) kontaktene. 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Du trenger ikke å koble optisk drev eller mekaniske disker til SATA3. Kun SSD skal på SATA3. Resten går på SATA2 Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Koble de der det er ledig plass.. Og prøv å les litt i stedet for å bare spørre vilt. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 JAH!!! eneste disken som egentlig trenger Sata 6gbit er SSD disken. 1 Lenke til kommentar
CrushedCitizen Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hei, bare lurer på en liten ting. Er det mulig og forklare meg hva den fine saken man kan ha på forsiden av kabinettet som måler blandt annet cpu hastighet, temp, vifte RPM osv? Og om det finnes noen norske sider som tilbyr dette? Takk på forhånd! 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Tenker du på viftestyring? Fant en på komplett som viser temp også: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587785#reviews Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå