Gå til innhold

Er det bare varmen som er farlig når du hever VCore?

Talker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det bare varmen som er farlig når du hever VCore eller er det VCore i seg selv? :shrug:

Håper på svar...

VCore i seg selv er også i stand til å permanent skade eller ødelegge en CPU. CPUer idag er designet og garantert til å tåle +/- 5% av standard spenning uten å ta skade av det. Hva som skjer etter det ... vel det tar ikke Intel og AMD ansvar for. (Dette gjelder for all annen hardware også; minne, HDD, skjermkort etc... )

Kan blant annet bruke P4 Northwood som eksempel. Da den ble lansert, var det nesten en folksport å klokke en 1600Mhz opp til 2200, 2400Mhz. Dette gikk fint om man øka spenninga en del. Maskinene var stabile og ingen tegn til feil ... noen måneder etter begynte CPUene å dø som fluer. Forumet var fullt av P4'er som hadde dødd helt mystisk. Siden temp'en var lav, var det nok ikke det som drepte dem. Siden har det vist seg at P4 har særdeles lite godt av for høy spenning. Det dreper ... fort.

Lenke til kommentar
Er det bare varmen som er farlig når du hever VCore eller er det VCore i seg selv? :shrug:

Håper på svar...

VCore i seg selv er også i stand til å permanent skade eller ødelegge en CPU. CPUer idag er designet og garantert til å tåle +/- 5% av standard spenning uten å ta skade av det. Hva som skjer etter det ... vel det tar ikke Intel og AMD ansvar for. (Dette gjelder for all annen hardware også; minne, HDD, skjermkort etc... )

Kan blant annet bruke P4 Northwood som eksempel. Da den ble lansert, var det nesten en folksport å klokke en 1600Mhz opp til 2200, 2400Mhz. Dette gikk fint om man øka spenninga en del. Maskinene var stabile og ingen tegn til feil ... noen måneder etter begynte CPUene å dø som fluer. Forumet var fullt av P4'er som hadde dødd helt mystisk. Siden temp'en var lav, var det nok ikke det som drepte dem. Siden har det vist seg at P4 har særdeles lite godt av for høy spenning. Det dreper ... fort.

Hvor mye synest du jeg skal holde meg under da?

Har hørt at jeg helst ikke skal over 1,7v...

Hva trur du? Hva dreper, hva er brukelig under korte perioder og hva kan brukes på helitd?

Lenke til kommentar

I følge noen whitepapers så skulle man fint kunne kjøre 2.0v på en Tbred uten at den tok skade av dette. Jeg husker ikke helt hvor jeg leste dette, men jeg kan sjekke det opp. At AMD tåler høy vcore er jo ikke noe nytt, men at det er fult 2.0v høres litt mye ut. Jeg har ennå ikke drept en cpu, og jeg skal inrømme at jeg kjører noen av dem temmelig hardt.

Uansett så kan jeg se om jeg finner noe dokumentasjon på det.

Edit:

Jeg kom på at jeg muligens definerer farlig på en litt annen måte enn noen av dere. Når jeg tenker farlig, så tenker jeg at den mest sannsynlig ikke holder lenger enn 5-6 måneder. Alt som holder lenger enn det er i mine øyne trygt.

For dere som ikke liker å bytte utstyr relativt ofte, og ønsker å ha komponentene deres i lang tid så er det svært lite jeg sier som er trygt.. om dere skjønner :)

Lenke til kommentar

Jeg kom på at jeg muligens definerer farlig på en litt annen måte enn noen av dere. Når jeg tenker farlig, så tenker jeg at den mest sannsynlig ikke holder lenger enn 5-6 måneder. Alt som holder lenger enn det er i mine øyne trygt.

For dere som ikke liker å bytte utstyr relativt ofte, og ønsker å ha komponentene deres i lang tid så er det svært lite jeg sier som er trygt.. om dere skjønner :)

hehehe er det noe rart at ditt utstyr bare holder 5-6 måneder med den overklokkingen? hvor mye volt har du på vcore?

må si jeg er imponert over 2.6 ghz

Lenke til kommentar

hehehe er det noe rart at ditt utstyr bare holder 5-6 måneder med den overklokkingen? hvor mye volt har du på vcore?

må si jeg er imponert over 2.6 ghz

Hovedkortet holt i 3 måneder, skjermkortet i 2måneder.. hmm.. hva snakker du om? :p

2.6Ghz er oppnådd med 2.08vcore, så det er ikke så kjempe ille. Nå er det riktignok PSU som setter en stopper for videre spennings-mating, for så fort nytt PSU er på plass så nøler jeg ikke et sekund med å mate på med 2.2+vcore. Målet helliger middelet :D

Om noen lurer på hvorfor vi driver på som vi gjør.. så finnes svaret i linken under.

http://privat.bluezone.no/forman/mips-2606.gif 8)

Dette er ikke den cpu´n jeg kjører til vanlig. Dette er en jeg som jeg nettopp har solgt til "Wanvik" her på forumet. Håper han får det like gøy med den som jeg selv har hatt under testing :D

Lenke til kommentar

at Tbird tåler 2.0V er noe jeg kan godt gå god for, kjørte i over ett og ett halvt år med en Tbird 850@1155 med 1.95v på vcore, cpu temp var ytterst få ganger under 60c ved max load.

cpu'en lever fortsatt i sitt beste velgående uten noen mèn etter min torturering av cpu'en :)

men.. Pentium 4.. humm, der hadde jeg villet vært ytterst forsiktig med å skrue opp vcore, maks justert opp 0.10, kanskje 0.15v. 0.2+ og jeg vil anta at en stykk P4 kreperer etter en stund... its youre choice! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jeg klare bare å klokke min P4 2.4 til 2.68. :-? Voltcoren står på 1.5 nå. Klarer jeg å klokke lengre hvis jeg stiller den opp? I såfall, hvor mye?

Multiplieren er låst på 18x, og har en boxed vifte.

Og hvordan låser man agp/pci? Finner det ikke i bios. Har det noe å si for overklokkingen?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
at Tbird tåler 2.0V er noe jeg kan godt gå god for, kjørte i over ett og ett halvt år med en Tbird 850@1155 med 1.95v på vcore, cpu temp var ytterst få ganger under 60c ved max load.

cpu'en lever fortsatt i sitt beste velgående uten noen mèn etter min torturering av cpu'en :)

Tbird og Tbred har to vidt forskjellige kjerner og har lite eller ingenting med hverandre å gjøre mht spenningstålighet.

Men jeg kan skrive under på at både Thunderbird og Thoroughbred kjernene tåler mye juling mht spenning og varme.

DrErling

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jeg klare bare å klokke min P4 2.4 til 2.68. :-? Voltcoren står på 1.5 nå. Klarer jeg å klokke lengre hvis jeg stiller den opp? I såfall, hvor mye?

Og hvordan låser man agp/pci? Finner det ikke i bios. Har det noe å si for overklokkingen?

Takk for svar!

Kan noen svare på detta mon tro.... :roll:
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Kan noen svare på detta mon tro.... :roll:

gjeg har klar å klokke min 2,4 til 3,1 (ca.) med med 1,68v (ca.) går fint det... vell ikke 100% stabilt da, med jeg har ikke merket noe i spill eller noe sånt. bare i prime95..

Lenke til kommentar
Tbird og Tbred har to vidt forskjellige kjerner og har lite eller ingenting med hverandre å gjøre mht spenningstålighet.

Men jeg kan skrive under på at både Thunderbird og Thoroughbred kjernene tåler mye juling mht spenning og varme.

DrErling

oops.. hehe, stemmer det ja, var litt trøtt da jeg skrev det der og koblet ikke helt riktig tbred og tbird 8) uansett, AMD er flinke å lage prosessorer som tåler juling, det skal være sikkert :D

Edit BBcode er noe herk.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...