Gå til innhold

HDMI/DVI 2560x1440 oppløsning over 15 meter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg pusser opp stua, og har tenkt å sette datamaskinen i et skap 15 meter unna (total lengde), slik at jeg slipper all støyen i stua.

Men, jeg har to utfordringer:

• Jeg har tenkt å benytte hulkillister, og dessverre er det seks 90 graders vinkler, noe som gjør at en standard HDMI 1.4/DVI kabel ikke kan bli lagt grunnen stive kabler.

• Det andre er at skjermen har 2560x1440 oppløsning (Apple Cinema). Og det ville vært synd å måtte gå ned til 1920x1200 som er mulig via Rainbow fish sin kabel (på papiret).

Er det noen som har gjort noe lignende, har ideer, etc? Alle forslag tas i mot med stor takk.

Mvh

Tristan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Mr. A

Takk for innspillet. Et av problemene med Cat5e kabling er at man ikke kommer over 2 Gb (med to kabler) som, i følge produsentene, trengs for høyere oppløsninger enn 1920x1200. Jeg har ikke noe kjennskap til annet enn VGA konvertorer, men om Cat5e takler høyere oppløsninger kjører jeg på jeg.

Cat6 kabler er hakket stivere, men jeg tror jeg skal klare å bende dem rundt vinklene. Jeg har forespurt flere av leverandørene, men ingen svar så langt. Ser at de norske nettbutikkene heller ikke har noe som kjører høyere oppløsning hvis man ikke skal ha HDMI ledning, og den er altfor stiv.

Lenke til kommentar

@Actibus: Jeg har tenkt tanken, men hjørnene er en del av pipeløpet og det har jeg fått tilbakemelding at er uaktuelt av snekkeren som har bistått.

Dette er ikke en enkel greie å få til, skal innrømme det, men jo mer jeg leser jo mer innbitt blir jeg på å finne en løsning. Jeg får svar i løpet av kvelden fra to leverandører, og poster så fort jeg har mottatt dem for de av dere som ser på det samme.

Igjen takk for innspillene, alle ideer er gode og det kan være ting jeg ikke har tenkt på.

/T

Lenke til kommentar

Etter å ha sett over en del løsninger har jeg funnet et par, men felles er at de starter på 700 dollar bare for konvertorene, så kommer fiberkabler i tillegg. Men hvis jeg dropper lyden, og la den gå over USB via Ethernet, så er Opticis sin løsning lovende. Eneste aberet med den er at den også koster i nærheten av 700 dollar for 20 meter, men da slipper jeg noe mer konvertorer, strømadaptere, etc. Fortsatt relativt dyrt, men en kostnad jeg er villig til å leve med om den leverer det den lover.

Er det noen av dere som har vært borti lange strekk av DisplayPort, alternativt nevnte produkt?

DVI er fortsatt et alternativ, om jeg finner en god løsning for det.

Siste skanse er å gå bort fra WQXGA oppløsning, og ned til vanlig 1920x1200. Da er det ca. halve prisen. Men den oppløsningen er egentlig verdt å jobbe for, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...