Gå til innhold

Sykkeltyveri?


Shushi

Anbefalte innlegg

Hei. Hvor utbredt er sykkeltyveri i Trondheim? Jeg tenker på å kjøpe en dyr sykkel til 6000kr, og bruke den til å sykle til og fra skole.

 

Forresten, kan en av dere også fortelle meg hvor lenge garantien på en ny sykkel gjelder?

 

Takk på forhånd for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykkeltyverierer er vel omtrent like vanlig i tr.heim som andre steder tenker jeg. D.v.s. vanligere enn ønskelig.

 

En sykkel til 6k vil nok ikke tiltrekke bestillingstyvene, men man er alltid utsatt for opportunister. Skaff en god bøylelås f.eks abus granit x-plus 54, og lås sykkelrammen og bakhjulet til noe solid i nærheten av andre sykler. Da tar opportunisten en annen.

 

Reklamasjon på sykkel er som for andre varige varer 5år. Husk det er mange slitedeler på en sykkel, reklamasjon dekker bare defekter fra produksjon. Øvrige garantier er opp til hver enkelt leverandør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode tips her, men å male sykkelen stygg blir litt for ekstremt :p

 

Reklamasjon på sykkel er som for andre varige varer 5år. Husk det er mange slitedeler på en sykkel, reklamasjon dekker bare defekter fra produksjon. Øvrige garantier er opp til hver enkelt leverandør.

 

Og hvilken deler er det forventet skal holde ved normal bruk i 5 år?

Lenke til kommentar

Og hvilken deler er det forventet skal holde ved normal bruk i 5 år?

 

Ramme, gaffel, styre, stem, ikke-slitasjeutsatte deler på utstyret. Det er viktigere å se på hva som gjør at en komponent har feilet enn hvilken komponent det er. Har kasetten fått haifinner er den nedslitt, har den sprukket er det en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

OK :) En siste ting: Hvilken av disse (http://www.sykkelspe...=Standardsykler) syklene til under 7000,- er best "in terms of value for money", og hvorfor?

Til den bruken du har skissert ville jeg ha siktet på trek 7.5 FX disc av de. Skivebremser er konsistente og pålitelige, stiv gaffel er lettere og dempegafler i denne prisklassen er sjeldent noe å rope hurra for. Jeg ville heller hatt 2x10 fremfor 3x9 gir, men man kan ikke få alt.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg likte også Trek 7.5FX, men den versjonen uten diskbrems. Jeg er på ingen måter en ekspert på sykler, men er diskbrems virkerlig verdt tusenlappen ekstra for normal pendlingsbruk?

 

Forresten, kan en av dere også fortelle meg hvor lenge garantien på en ny sykkel gjelder?

Kommer an på hvor du kjøper den. Ikke bland garanti og reklamasjon. Reklamasjon er lovfestet og gjelder uansett. Garanti er noe produsent eller butikk gir deg i tillegg.

 

Reklamasjon er en garanti på at en vare funker som reklamert. Men sant, jeg burde ha presisert bedre. Sorry, det var sent igår når jeg postet.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Hmm, jeg likte også Trek 7.5FX, men uten diskbrems. Jeg er på ingen måter en ekspert på sykler, men er diskbrems virkerlig nødvendig for normal pendlingsbruk?

 

Nødvendig? Nei, men duverden så mye mer behagelig.

Skivebremser er mye mer tolerante for vær og spiser ikke opp felgene dine når asfaltstøvet og vann danner slipemasse på felgene, i tillegg beholder de effekten sin når de blir våte.

 

Hydrauliske bremser har i tilegg fordelen at de gir mye bedre kontroll på bremsingen siden hydraulikken gir mer moment og mer kontant kontroll av bremsene enn hva en wire gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...