Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal kjøpe moped


sk97

Anbefalte innlegg

hei :) eg skal kjøpe moped etter sommeren etter som eg ikke kan ta lappen før om et år.

hvor mye vil ca. sertifikatet koste?

er derbi senda X-treme sm 50 en god moped?

eller noen andre forslag?

skal ikke ha scooter eller liggesykel...

maks pris 26000kr

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Prisen på lappen er ca 5.000 +/-

 

Derimot kan dette ble mye billigere hvis det er skolen som står for oppkjøring.

Selv har jeg kompiser som tok lappen på skolen til 3.500kr (TG, Oppkjøring og Prøve)

 

 

Du må også huske på at en Moped har størrebehov for service enn en Scooter...

Og gire 4-6 ganger for å nå 45-55km/t er ikke like gøy etter noen mnd'er, spessielt da Scootere som f.eks TGB kjører i fra deg...

 

Vil anbefale Scooter på det sterkeste!

 

Uansett, Lykke til!

Endret av PavilionI7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scooter er mye bedre enn girmoped.

 

Klart, girmoped er "tøffere", men det blir du raskt lei av.

Jeg synes det er mye bedre å slippe å gire, når du uansett ikke skal opp i mer enn 45.

 

Jeg synes variator er mye bedre enn kjede, når det gjelder vedlikehold.

Lettere å rengjøre plastkåpa også, sammenlignet med en masse stålrør.

 

Og ikke minst: det er plass til hjelm eller bagasje under setet.

 

Tenk deg nøye om.

Jeg har erfaring fra både Tempo Panter og Peugeot Speedfight.

Jeg er ikke i tvil om hvilken jeg foretrekker for daglig pliktkjøring som skole og jobb.

 

Panteren er kul for søndagsturer i juni og juli.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

scooter er sikker mer praktisk men synst ikke de ser så "tøffe" ut,

skal bruke den litt i terenget og så tror ikkje scooter er det beste der.

ikke ekstrem tereng kjøring men litt humpete grus veier siden eg bur "på landet"

får trafikalt gratis på skolen :)

Lenke til kommentar

klarer å skru litt selv og så blir ikke sendt på service med det første, tenker å kjøpe ny så jeg slipper at folk har tuklet med den før.

viss jeg ikke klarer det selv har jeg pappa som kan slikt og kjenner en lokal mekaniker som fikser deler til meg billigt :)

Lenke til kommentar

Hvis veiene ikke er asfaltert, kan "vanlig" moped med store "sykkelhjul" være et bedre valg enn scooter med små "trillebårhjul".

 

Faktisk er Tempoen mye mer behagelig enn Speedfighten når det er ujevn vei.

Støtdempingen på scooterens forhjul har veldig lite utslag, og er laget for å dempe vibrasjoner, ikke dypere hull og sprekker i veien.

Kjøp macho-moped om du ofte kjører på dårlig vei.

 

Lykke til!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hei!

Derbi er veldig gode sykler, og er nok de mest ettertraktede ved siden av Yamaha. Kan ikke gjøre annet en å anbefale. Har selv en Gilera, hvor nesten samtlige deler er fra Derbi, og den er veldig god å bruke. Har også kjørt diverse Derbi'er, og de er fantastiske. Tøffe, enkle i drift, lette å mekke på, og deler finner du overalt.

 

Og forresten - Å gire er faktisk veldig morro :)

Scooter, etter min mening, er for jenter. Giring er også kraftig overdrevet. Er du på veier med mye rettstrekke, kan du ligge i 6. gir hele veien.

Det å gire går også veldig fort, så det er inget problem.

 

Skal du mest på asfalt, så er supermotard-dekk et must, for knastedekk på asfalt er ikke noe særlig.

 

Kjøper du en ny og original moped, er skruing det minste du trenger å bry deg om. Bare smør kjedet en gang i blant, og ha litt olje i bensintanken, så går alt fint.

Husk også at du må kjøre mopeden fint inn. Dette vil delvis si at du sjeldent bør ligge i 45 km/t de første 50 milene.

 

Selv så ble jeg aldri lei av å gire, og er det ikke nå heller, men ble lei av å kjøre i 45 km/t, som etter min mening er farligere en å kjøre i 60 km/t. Har dog trim på min sykkel nå.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Scooter, etter min mening, er for jenter.

 

Nei.

Scooter er folk som har et transportbehov, og mener at scooteren er mer praktisk av årsaker som serviceintervall, renhold, giring, komfort og bagasjerom.

 

Du har rett i at mange jenter passer til denne beskrivelsen.

Men det gjør mange gutter også.

 

Ikke alle bryr seg om hvor tøft det ser ut.

Min Peugeot Speedfight har selvstarter, separat oljetank (slipper å blande olja i bensinen selv) og jeg slipper å brenne ankelen på eksosrøret.

 

Scooteren har mange fordeler. Men den er ikke god på dårlige veier.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal ikke si meg uenig, Mannen med ljåen.

En scooter er mer praktisk, og det finnes mange scootere som ser meget tøffe ut, som for eksempel Speedfight. De fleste scootere er vel også billigere.

 

Men jeg mener allikevel at moped er tøffest, og "best". Barnslig er det, men er det jeg mener. Selv så har jeg ikke behov for den praktiske delen med plass. Har en sekk på ryggen, og det er alt jeg trenger.

Alle mopeder i dag har separat oljebeholder, men i den tiden du kjører sykkelen inn, anbefales det at du blander litt olje i bensintanken.

 

Hvordan det er med renhold og service på moped, så kan jeg enkelt og greit si - Det kunne ikke blitt enklere. Ved ny moped skal den på service etter 1000 kjørte kilometer, og det er nesten det.

Både scooter og moped har sine gode og dårlige sider. Som du sier - Scooter er ikke noe særlig på dårlige veier, og moped er mindre praktisk.

Men for meg er det å kunne starte mopeden med kicken, og å gire, utrolig morro, og ja, det er "tøft".

De aller fleste mopeder, som Derbi, har varmeskjold, så du slipper å brenne deg.

Lenke til kommentar
Men for meg er det å kunne starte mopeden med kicken,

 

Speedfighten min har også kickstarter. Veldig praktisk når batteriet er flatt.

Har opplevd det noen ganger, etter dårlig vedlikehold eller feil i el-anlegget. Den er fra 1998, så den begynner å bli gammel.

 

 

De aller fleste mopeder, som Derbi, har varmeskjold, så du slipper å brenne deg.

 

Det har ikke Tempo Panter. Har fremdeles brannmerker på benet. :realmad:

Lenke til kommentar

50 mil er anbefalt for at motoren skal vare lengst mulig, ja. Har hørt flere si "Det holder med 5 mil", men dette er idioter som bare "tror", og ikke "vet". Følg hva som står i bruksanvisningen.

 

En moped skal på service etter 1000 km for å sjekke at alt er i orden med motoren. De sjekker da om motoren går bra, og om den starter greit. De sjekker vel også oljen, filtere, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Håper du nå har "falt" for Scooter.

Vil da anbefale deg å ta en titt på TGB Bullet, ser flere plasser at de er de kraftigste Scooterne ute på markedet, og kjører i fra Gilera Runner og Yamaha Aerox lett i bakkene grunnet kraftig bunndrag.

Hvis du bor i Trondheim kan du ta deg en tur innom Ride, de har 5 TGB'er som du kan få prøvekjøre opp Lerkendal bakkene! I tillegg har de en vårpakke, 18k for registrering, hjelm, hansker og selvfølgelig Scooteren selv.

 

Vil nok tippe at Scooter er mye mer praktisk for deg, med mindre du kjører i skogen. Dessuten er Scootere raskere enn Mopeder!

 

mvh

 

Christian

Lenke til kommentar

Hei! Vil anbefale supermotard, altså moped med flate dekk(asfalt dekk). Kjøper du en ny moped trenger du ikke og kjøre den inn etter det jeg har hørt. og skulle det bli noe tull så er det jo som regel 2 års garanti.

 

Mopedene er såpass nedplombert at du ikke trenger og kjøre dem inn, bare og gi bånn gass. Helt enig med Vertical^ at moped er mye tøffere en scooter, og giring er noe du gjør helt automatisk etterhvert. Har selv en Aprilia sx 50 2010 og er storfornøyd med den. Er mye av de samme delene som er i derbi. Starter altid på første tråkk og er en drøm og kjøre!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville gått for Riejuen eller Derbien selv. Alt etter hvor mye penger du har, og hva du ønsker.

Selv så ville nok Derbien tatt førsteplassen, grunnet at Riejuen har knastedekk. Ubehagelig på asfalt.

 

Kan jeg spørre hvor høy du er? Riejuen er veldig høy, bare så du vet det. Knastedekkene gjør det ikke akkurat noe bedre.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Er det da grus/sand det er snakk om? Da holder et par motarddekk i massevis. Skal du mildt sagt kjøre på skogveier, så vil knastedekk klart være bedre.

Men om det er slik at du tilbringer 70% på asfalt og 30% på sand/grus eller lignende, ville jeg gått for motard.

 

Vil si meg sikker på at Riejuen vil være for høy for deg :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...