Gå til innhold

Ny el gitar,noen forslag?


Memorience

Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe en ny el gitar.Har bare en akustisk som jeg har spilt på i 2 år eller noe. nå vil jeg prøve ut en el gitar til rundt 2000kr. Jeg vil spille innenfor rock. Jeg kjenner ikke til noen spesielle merker eller noe. så hadde vært fint om noen kom med forslag til el gitar og merke som kan være egnet til bruk for 2k? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epiphone er ikke så verst for nybegynnere, på 4sound starter de på ca. 2600 kr. Ellers så har du jo også Hagström som var den første skikkelige el-gitaren min. Synes den var utrolig god å spille på, og føltes mye bedre enn en Epiphone etter min mening, men da må du nok litt høyere opp i pris om du er villig til det :) Kjøpte min ny for 5000. Mener det så absolutt er verdt det, mye gitar for pengene!

Lenke til kommentar

Hvis du er sikker på at du vil fortsette å spille gitar i noen år og ta det noenlunde seriøst er du absolutt tjent med å investere litt i gitaren, rett og slett fordi det gir mer spilleglede å ha et ordentlig instrument i hendene. Billige gitarer har også for vane å bli ustemt lettere og ikke være like gode å spille på.

 

Epiphone Les Paul er et kjempegodt utgangspunkt som vil holde mål i årevis. Opp til et visst punkt får man virkelig hva man betaler for når det gjelder gitarer, i hvert fall når man kjøper merker som er kjente og har bra kvalitetskontroll. Det beste er selvsagt å dra til en musikkforretning og be om å få prøve alle gitarer innenfor budsjettet ditt, men erfaring tilsier at Epiphone og Squire er meget gode gitarer til prisen.

 

Det kan også være lurt å se på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar

Må si meg enig med han over meg, stikk heller til en gitarforhandler å prøv ett instrument. Det er ingen fasit på om ett instrument er BRA, men hvordan det er tilpasset og hva DU SELV synes om det.

 

Stikk som sagt til en gitarforhandler og spør om å få prøve ett par gitarer av samme og ulike merker innenfor den prisklassen.. Du kommer ikke til å angre :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er veldig mange som driter på draget når de kjøper første gitaren sin. Jeg mener 100% ærlig at den første gitaren må være av soppas kvalitet at den faktisk er gøy å spille med / god å spille på!

 

For min del vil ikke en billig møkkagitar være intressant i det heletatt.

 

Det kommer også en del an på hvilken musikk du skal spille:

 

Fender Stratocaster; Egner seg fint til alft fra blues, rock, til litt tyngre musikk. Jeg har 3 fender stratocastre, den ene av dem er håndbygt i USA. Dette er absolutt den kuleste gitaren man kan ha spør du meg, på www.gitarhuset.no får du denne typen gitar fra 5 000 NOK til 40 000 NOK!! Det er absolutt verd å legge litt ekstra penger i et førstegangs gitarkjøp. På den måten har man en konge gitar, som man virkelig digger å spille på.

 

Det som skiller gitarer (generelt sett) i pris er kvaliteten på materialene som er benyttet i produskjonen. Altså tre-sortene. Man har veldig mange forskjellige tre.sorter som benyttes under produksjonen av en gitar. Noen tresorter gir fyldigere lyd, andre gir en hardere og mer stiv lyd.

 

Når man ser på halsen på selve gitaren er den og laget i forskjellige tresorter, de mørke halsene er Rosewood, denne trenger en del vedlikehold.

 

Man har og Napalm halser, disse er helt lyse. Jeg har to stratocastere med Rosewood og en med Napalm. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilke av disse jeg foretrekker, da jeg synes alle de tre gitarene er fantastiske å spille på.

 

Fender stratocaster er verdens mest populære gitar på linje med Gibson Les Paul. Den benyttes av kjente artister verden over: Iron Maiden, Jimi Hendrix, Steve Ray Vaughan, Eric Clapton, Dire Straits (Mark Knophler), er bare noen av verdens mest kjente artister som benytter denne gitaren.

 

Man har også Gibson Les Paul å velge i. Disse har jeg mindre kjennskap til, men en ting er helt sikkert, de samme prinsippene gjelder og jeg SKAL ha meg en skikkelig Gibson Les Paul en dag. Jeg vet om et merke som lager Gibson modeller dette merket heter ESP. De er mye billigere enn en orginal Gibson Les Paul, men fremdeles er det vanvittig kule gitarer.

 

Men om du virkelig vil ha en skikkelig gitar kan jeg alltids bygge en til deg... hehehe ;)

 

Her er diverse linker du kan sjekke ut som jeg mener vil være et verdig førstegangskjøp jeg har prøvd å finne de billigste alternativene.

(ja, det er kansje litt dyrere enn hva du sikta til, men jeg mener fremdeles at når det gjelder et gitarkjøp så er det veldig lurt å legge i noen ekstra lapper!!!! hvist ikke blir du lei etter en uke! ;) )

 

 

Fender Stratocaster: http://www.gitarhuset.no/product/gitarer/fender/3002595/fender-50s-stratocaster-

 

ESP: http://www.gitarhuset.no/product/gitarer/ltd/3003313/ltd-ec-256-ahb-aged-honey-burst-el-gitar

 

Ibanez (verdens råeste gitarer etter min mening) : http://www.gitarhuset.no/product/gitarer/ibanez/3007177/ibanez-rg-350dxz-wh-el-gitar-

 

(NB NB!!!) Jeg vil IKKE anbefale deg å kjøpe en gitar med Floyd Rose system første gangen man kjøper gitar!!! Disse kan være jævlige å stemme, om man ikke har gode metoder OG god tålmodighet når man skal stemme dem.. da stolen på disse gitarene oppfører seg helt ulogisk i forhold til stoler på vanlige gitarer uten strenglåse system (Floyd Rose).

 

Lykke til med kjøp av gitar. Jeg håper at noen av linkene over kan være intressange, og at du legger ut 2000 - 3000 kr ekstra, å får deg en skikkelig gitar!!!! :)

 

Om du trenger fler tips kan du maile meg.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye rundt på nettet og forskjellige forum sider og har begynt å skjønne at jeg må nok litt høyere opp i prisklassen for en god første el-gitar. Så jeg kan strekke meg til rundt 5000 ;)

 

Og en av gitarene du linka meg virka ut som en gitar for meg, den Ibanez gitaren. Det eneste som mangler er å prøve den i en butikk for å finne ut om det er den jeg ønsker å kjøpe. Så jeg får se hva jeg får tid til framover i sommerferien, kanskje jeg kjøper en ny gitar :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye rundt på nettet og forskjellige forum sider og har begynt å skjønne at jeg må nok litt høyere opp i prisklassen for en god første el-gitar. Så jeg kan strekke meg til rundt 5000 ;)

 

Og en av gitarene du linka meg virka ut som en gitar for meg, den Ibanez gitaren. Det eneste som mangler er å prøve den i en butikk for å finne ut om det er den jeg ønsker å kjøpe. Så jeg får se hva jeg får tid til framover i sommerferien, kanskje jeg kjøper en ny gitar :)

 

Det blir nok bra kan jeg tenke meg! Bare husk at det er floyd rose på den gitaren. Så da må du eventuelt ha en skikkelig gjennomgang av hvordan man stemmer den når jeg kommer meg hjem fra Mexico. Eventuelt kan jeg lage en topic på hvordan man stemmer slike gitarer.

 

De er en del vanskeligere å stemme skikkelig enn en vanlig gitar!

 

Men til gjenngjeld så er det mye vanskeligere å få den ustemt også når den først er stemt ! :)

 

Men 5000 er nok et greit beløp til første gangs gitarkjøp ;) Dyreste gitaren jeg har betalte jeg 30 000 for.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye rundt på nettet og forskjellige forum sider og har begynt å skjønne at jeg må nok litt høyere opp i prisklassen for en god første el-gitar. Så jeg kan strekke meg til rundt 5000 ;)

 

Og en av gitarene du linka meg virka ut som en gitar for meg, den Ibanez gitaren. Det eneste som mangler er å prøve den i en butikk for å finne ut om det er den jeg ønsker å kjøpe. Så jeg får se hva jeg får tid til framover i sommerferien, kanskje jeg kjøper en ny gitar :)

 

Det blir nok bra kan jeg tenke meg! Bare husk at det er floyd rose på den gitaren. Så da må du eventuelt ha en skikkelig gjennomgang av hvordan man stemmer den når jeg kommer meg hjem fra Mexico. Eventuelt kan jeg lage en topic på hvordan man stemmer slike gitarer.

 

De er en del vanskeligere å stemme skikkelig enn en vanlig gitar!

 

Men til gjenngjeld så er det mye vanskeligere å få den ustemt også når den først er stemt ! :)

 

Men 5000 er nok et greit beløp til første gangs gitarkjøp ;) Dyreste gitaren jeg har betalte jeg 30 000 for.

Hehe, jeg har sett litt på Youtube, og det så ikke akkurat veldig lett ut nei. Det hadde vært fint om du kunne lagd en topic på det. For det virker ikke veldig lett ;p

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye rundt på nettet og forskjellige forum sider og har begynt å skjønne at jeg må nok litt høyere opp i prisklassen for en god første el-gitar. Så jeg kan strekke meg til rundt 5000 ;)

 

Og en av gitarene du linka meg virka ut som en gitar for meg, den Ibanez gitaren. Det eneste som mangler er å prøve den i en butikk for å finne ut om det er den jeg ønsker å kjøpe. Så jeg får se hva jeg får tid til framover i sommerferien, kanskje jeg kjøper en ny gitar :)

 

Det blir nok bra kan jeg tenke meg! Bare husk at det er floyd rose på den gitaren. Så da må du eventuelt ha en skikkelig gjennomgang av hvordan man stemmer den når jeg kommer meg hjem fra Mexico. Eventuelt kan jeg lage en topic på hvordan man stemmer slike gitarer.

 

De er en del vanskeligere å stemme skikkelig enn en vanlig gitar!

 

Men til gjenngjeld så er det mye vanskeligere å få den ustemt også når den først er stemt ! :)

 

Men 5000 er nok et greit beløp til første gangs gitarkjøp ;) Dyreste gitaren jeg har betalte jeg 30 000 for.

Hehe, jeg har sett litt på Youtube, og det så ikke akkurat veldig lett ut nei. Det hadde vært fint om du kunne lagd en topic på det. For det virker ikke veldig lett ;p

 

Jeg kan prøve å gjøre det når jeg kommer meg hjem fra jobb ;)

 

Er stuck i Mexico Gulfen inntil videre, så må vente litt

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye rundt på nettet og forskjellige forum sider og har begynt å skjønne at jeg må nok litt høyere opp i prisklassen for en god første el-gitar. Så jeg kan strekke meg til rundt 5000 ;)

 

Og en av gitarene du linka meg virka ut som en gitar for meg, den Ibanez gitaren. Det eneste som mangler er å prøve den i en butikk for å finne ut om det er den jeg ønsker å kjøpe. Så jeg får se hva jeg får tid til framover i sommerferien, kanskje jeg kjøper en ny gitar :)

 

Det blir nok bra kan jeg tenke meg! Bare husk at det er floyd rose på den gitaren. Så da må du eventuelt ha en skikkelig gjennomgang av hvordan man stemmer den når jeg kommer meg hjem fra Mexico. Eventuelt kan jeg lage en topic på hvordan man stemmer slike gitarer.

 

De er en del vanskeligere å stemme skikkelig enn en vanlig gitar!

 

Men til gjenngjeld så er det mye vanskeligere å få den ustemt også når den først er stemt ! :)

 

Men 5000 er nok et greit beløp til første gangs gitarkjøp ;) Dyreste gitaren jeg har betalte jeg 30 000 for.

Hehe, jeg har sett litt på Youtube, og det så ikke akkurat veldig lett ut nei. Det hadde vært fint om du kunne lagd en topic på det. For det virker ikke veldig lett ;p

 

Jeg kan prøve å gjøre det når jeg kommer meg hjem fra jobb ;)

 

Er stuck i Mexico Gulfen inntil videre, så må vente litt

Okay, herlig!

Lenke til kommentar

Når man ser på halsen på selve gitaren er den og laget i forskjellige tresorter, de mørke halsene er Rosewood, denne trenger en del vedlikehold.

 

Man har og Napalm halser, disse er helt lyse. Jeg har to stratocastere med Rosewood og en med Napalm. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilke av disse jeg foretrekker, da jeg synes alle de tre gitarene er fantastiske å spille på.

Takk for godt innlegg. Bare innvende at de lyse halsene ikke er laget av napalm, men av lønn (maple på engelsk). Napalm er de ekle greiene som amerikanerne brant opp jungelen (og ikke sjelden mennesker) i Vietnam med for 40-50 år siden.

 

Og at det strengt tatt ikke er halsen som er laget av rosewood (som noe unøyaktig kalles palisander på norsk), men gripebrettet.

 

De fleste av mine elgitarer har lønn gripebrett, men yndlingsgitaren har ibenholt. (Ebony)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

(NB NB!!!) Jeg vil IKKE anbefale deg å kjøpe en gitar med Floyd Rose system første gangen man kjøper gitar!!! Disse kan være jævlige å stemme, om man ikke har gode metoder OG god tålmodighet når man skal stemme dem.. da stolen på disse gitarene oppfører seg helt ulogisk i forhold til stoler på vanlige gitarer uten strenglåse system (Floyd Rose).

Et poeng her er at en skikkelig Floyd Rose er relativt dyr. Det vil si at hvis du kjøper en gitar til under 5000 så "kaster du bort" mye av pengene på den biten, som kunne vært brukt på bedre pickuper eller byggekvalitet. Floyd Rose er ganske så bortkastet på en nybegynnergitar, etter min mening.

 

Edit: Jeg bør kanskje legge til at ingen av mine gitarer har Floyd Rose, og at jeg generelt ikke synes noe om det. Så jeg er ikke helt uhildet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

(NB NB!!!) Jeg vil IKKE anbefale deg å kjøpe en gitar med Floyd Rose system første gangen man kjøper gitar!!! Disse kan være jævlige å stemme, om man ikke har gode metoder OG god tålmodighet når man skal stemme dem.. da stolen på disse gitarene oppfører seg helt ulogisk i forhold til stoler på vanlige gitarer uten strenglåse system (Floyd Rose).

Et poeng her er at en skikkelig Floyd Rose er relativt dyr. Det vil si at hvis du kjøper en gitar til under 5000 så "kaster du bort" mye av pengene på den biten, som kunne vært brukt på bedre pickuper eller byggekvalitet. Floyd Rose er ganske så bortkastet på en nybegynnergitar, etter min mening.

 

Edit: Jeg bør kanskje legge til at ingen av mine gitarer har Floyd Rose, og at jeg generelt ikke synes noe om det. Så jeg er ikke helt uhildet.

 

Geir :)

 

hehe mange som deler den meninga! Jeg har og kun Floyd på en av mine gitarer. Jeg synes det er et brilliant system, men såklart så låser det vitaren til en fast stemming. Men på solistgitarer fungerer det fint :)

 

Stratocasterene mine er orginale uten floyd ;)

Lenke til kommentar

Har selv Floyd Rose, og det er et slit å bytte strenger og stemme den, spesielt hvis man skal gå for en annen tykkelse på strengene eller en annen stemming. Ville absolutt ikke anbefalt det til en fersk gitarist, da det kan bli litt mye styr for en som ikke har erfaring med å mekke på gitarer.

 

Til tross for alle ulempene er jeg fornøyd med min Floyd Rose. Den holder på stemmingen til lenge etter at man egentlig burde bytte strenger, og jeg har ikke noe imot å bruke noen minutter ekstra når den tid kommer uansett. Varierer heller ikke mellom forskjellige stemmeoppsett at det gjør noe.

 

Startet selv ut med en Strat-kopi og den var så god som en hvilken som helst gitar kan forventes å være for en nybegynner. Kostet ikke skjorta heller. I ettertid har det uansett blitt en gitar eller fire ekstra, så det å oppgradere kvalitet kom helt naturlig for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv Floyd Rose, og det er et slit å bytte strenger og stemme den, spesielt hvis man skal gå for en annen tykkelse på strengene eller en annen stemming. Ville absolutt ikke anbefalt det til en fersk gitarist, da det kan bli litt mye styr for en som ikke har erfaring med å mekke på gitarer.

 

Til tross for alle ulempene er jeg fornøyd med min Floyd Rose. Den holder på stemmingen til lenge etter at man egentlig burde bytte strenger, og jeg har ikke noe imot å bruke noen minutter ekstra når den tid kommer uansett. Varierer heller ikke mellom forskjellige stemmeoppsett at det gjør noe.

 

Startet selv ut med en Strat-kopi og den var så god som en hvilken som helst gitar kan forventes å være for en nybegynner. Kostet ikke skjorta heller. I ettertid har det uansett blitt en gitar eller fire ekstra, så det å oppgradere kvalitet kom helt naturlig for meg.

 

den orginale floyd rosen er vel egentlig ikke laget med tanke på "andre" stemminger hehe.. Du har nå den nye typen floyd da, som skal være litt bedre dersom man foreksempel sliter en streng. Med gamle typen floyd blir hele fjøla totalt ustemt om man sliter en streng. Nå er forøvrig jeg ikke så plaget med at jeg sliter strenger så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...