Gå til innhold

jeg har et spørsmål: er linux noe å ha?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Linux from schratch!!

 

er du gææærn?

det er forbeholt 1337 hax0rz

 

Det er det ikke. Som AMDfan og Egil.b sier, trenger du ikke være 1337 hax0r i det hele tatt. Det er en prosess som kanskje er litt for avansert for nybegynnere, men når man har holdt på en stund, er det mye å lære av LFS. Det er kanskje et helvete å vedlikeholde, og mange liker det ikke, men det er allikevel en fin læringsprosess.

Jeg, for eksempel, er langt fra noen 1337 hax0r, men jeg sitter og skriver dette på et LFS-system...

Lenke til kommentar

Snakker nå uten erfaring, mtp at jeg har brukt linux i en uke nå :p

Bruker forholdsvis redhat og kde, senest i stad kom jeg til å tenke på at linux er like vanskelig som windows!

Dette gjelder selvfølgelig start prosessen. Tenk deg første gang du bootet opp windows og skjønte ikke bæret ?

 

Samme er med linux og, "herregud hva er dette" tenker jeg.

Når man er vant til windows, men vil gjøre som meg, og gi linux en sjanse innen desktop, blir dette selvfølgelig vanskelig. Jeg husker at jeg hadde win3.11 første gang jeg satte meg på en pc. Det var jo kjempevanskelig!

 

Når jeg tenker over det så er det nesten som om jeg har gått tilbake i tid, tilbake til newbie status :p

 

Hadde aldri klart meg uten google og faq'n på sia her!

 

Selv om denne tråden er et par mnd gammel så må jeg nesten svare forde ;)

 

Hvis man tenker litt etter så er ikke linux så vanskelig i forhold til windows.

Det er bare slik at man er vant til windows, at man mener at linux er så vanskelig.

 

Sitter akkurat nå og prøver å få x-chat tilbake fra 2.0.5 til gammle rh versjon ;) (Edit: takket være google gikk dette i boks og:))

Selvfølgelig er det vanskelig. Det er nytt jo!

 

Og ja, linux er verdt å ha.

Lenke til kommentar

er omtrent så n00b som det går an å være.... :oops:

men jeg har en linux distro på en DVD?? eller cd plate som jeg har tenkt å legge inn på pc'en snart.... det er mandrake...

har dere noen nyttige tips til meg?? synes installasjonene hørtes litt skremmende ut.... liker ikke å jobbe i dos.... får noe JÆVELIG hjertebank hvis pc'en slutter å fungere.....

 

og jeg har lest om KDE, SuSe og X... er dette også distroer, eller hva er dette?? :o

Lenke til kommentar
får noe JÆVELIG hjertebank hvis pc'en slutter å fungere.....

 

Been there. Done that. Begynn med Mandrake ja. Det en en god start. Når du føler deg trygg nok kan du heller gå over til en, i mine øyne bedre, distro som SuSE. Den har jeg brugt siden i sommer, og jeg angrer ikke. Det er en befrielse å slippe Windows.

 

SuSE er en distro. X er det grafiske systemet til *nix (Samme som Win3.11 er for MS DOS) KDE kjører igjen oppå X og er et desktop på lik linje med Aqua for OS X.

Lenke til kommentar
er omtrent så n00b som det går an å være.... :oops:

men jeg har en linux distro på en DVD?? eller cd plate som jeg har tenkt å legge inn på pc'en snart.... det er mandrake...

har dere noen nyttige tips til meg?? synes installasjonene hørtes litt skremmende ut.... liker ikke å jobbe i dos.... får noe JÆVELIG hjertebank hvis pc'en slutter å fungere.....

 

og jeg har lest om KDE, SuSe og X... er dette også distroer, eller hva er dette?? :o

Om du i det heletatt _KLARER_ å komme deg ut i terminal under en Mandrake-installasjon, så er du god. Mandrake er en av de mest finpolerte brukervennlige distribusjoner du kan teke på å installere.

Uansett, når du blir litt mer erfaren, kommer du til å ELSKE kommandolinja :D

Lenke til kommentar
og jeg har lest om KDE, SuSe og X... er dette også distroer, eller hva er dette?? :o
Kjapt:

KDE - Såkalt Desktop Environment - En window manager, samtidig som det følger men en (enorm) haug med programmer. Programmene er alt fra ultrabarnslige spill til konsoller.

SuSE: - Distro, ja.

X - kort sagt, det grafiske...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...