Gå til innhold

jeg har et spørsmål: er linux noe å ha?


Anbefalte innlegg

Men det som er en ulempe med disse såkalte "newbie-distroene" er at mange får en ugunstig egoboost og tror de er linux-guruer fordi de klarer å koble seg på internett (med ADSL...) i Mandrake, og roser Linux opp i skyene.

Det er ikke alle som bruker Linux for å få en ego-boost. Bare fordi noen begynner å like Linux fordi alt «bare funker» i distroen de bruker, betyr ikke det at de mener de er bedre enn deg. Synes slackere kan være nokså paranoide til tider.

Det er selvfølgelig fint om alt funker "ut av boksen", men man sitter djupt i møkka når man blir konfrontert med kommandolinjen. Ikke alt kan gjøres fra et pakkeprogram med "brukervennlig" GUI vettu ;-)

 

 

Men så snart "de" får litt problemer begynner de å sutre på linux-forumene.

Det er forskjell på å sutre og å spørre om hjelp. Min erfaring er at enkelte installerer Slackware nettopp for å få et ego-boost (de har hørt hvor leet det er i forhold til f.eks. Red Hat). Så får de ikke til noe som helst, og kommer og sutrer.

Slackware er ikke en vanskeligere distro å bruke enn f.eks Red Hat (bortsett fra at "alle" de andre har en mer fancy installasjon), men er likevel ikke en typisk mainstream-distrubsjon (hvorfor?). Jeg valgte Slackware fordi jeg det er så mye greiere å krysse av på at jeg vil installere alt, uten at jeg er nødt til å fòre maskinen med 6 CDer med tilsvarende mengde med "dritt".

 

Det er forskjell på å sutre og å spørre om hjelp ja, men å skrive at Linux er bare driiiiiiitbra/ skikkelig tøft, og krype tilbake til et eller annet linux-forum et par dager senere og skrive: linux suger hardt!!!!!!!! Noe jævlig drit ass!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette er på grensen på hvor lavt det går an å synke :grumpy: Da får "de" iallfall bruke cella si på å vurdere om de faktisk liker linux før de roser det opp i skyene.

 

Forresten så har jeg ikke sett èn eneste slackware-bruker som har kommet med useriøs "sutring" i forumet ;-) Er det bare jeg som tilbringer for lite av tiden min på internett, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yippeee! En ny distro-war... (Neida)

Det er selvfølgelig fint om alt funker "ut av boksen", men man sitter djupt i møkka når man blir konfrontert med kommandolinjen. Ikke alt kan gjøres fra et pakkeprogram med "brukervennlig" GUI vettu ;-)

Jeg lærte meg kommandolinjen med Redhat, faktisk, og jeg trur mange andre har gjort det også. Det kan hende det var fordi jeg var i en situasjon der jeg måtte bruke kommandolinjen, men dog... Ideen om at man må "skremmes" til å bruke kommandolinjen tviler jeg på er gyldig.

Men så snart "de" får litt problemer begynner de å sutre på linux-forumene.

Det er forskjell på å sutre og å spørre om hjelp. Min erfaring er at enkelte installerer Slackware nettopp for å få et ego-boost (de har hørt hvor leet det er i forhold til f.eks. Red Hat). Så får de ikke til noe som helst, og kommer og sutrer.

Slackware er ikke en vanskeligere distro å bruke enn f.eks Red Hat (bortsett fra at "alle" de andre har en mer fancy installasjon), men er likevel ikke en typisk mainstream-distrubsjon (hvorfor?). Jeg valgte Slackware fordi jeg det er så mye greiere å krysse av på at jeg vil installere alt, uten at jeg er nødt til å fòre maskinen med 6 CDer med tilsvarende mengde med "dritt".

Du kan krysse av for "alt" i redhat også. Vil også påpeke at det er 3 CDer, og dritten som blir installert er vel mye den samme dritten som blir installert på slackware... :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en ganske bratt lærekurve.

Jeg begynte med RedHat 8.

Reinstallerte PGA at jeg glemte å skrive "nvidia" i stedet for "nv" i /etc/X11/XF86Config.

 

Når jeg fikk til det, syntes jeg at jeg var skikkelig 1337 for å ha jobba i kommandolinja for første gang uten mulighet til å starte grafisk.

 

Dette var i August i fjord.

Ved Juletider installerte jeg Slackware. Det første jeg merka meg var hvor kjapp denne distroen var. Likte den ganske godt, men ville etter hvert ha nye utfordringer: LFS.

 

Og det kom rundt vinterferien. Egentlig utrolig enkelt, cut'n'paste fra nettet...

 

Nå sitter jeg å mekker en modifisert versjon av knoppix.

 

 

Konklusjon: GNU/Linux går egentlig ganskje fort å lære bare en har interessen/viljen!

 

 

Og, BTW: Prøv å mekke en boot-from-CD(og modd den) som er Windows-basert!

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg å mekker en modifisert versjon av knoppix.

 

Og, BTW: Prøv å mekke en boot-from-CD(og modd den) som er Windows-basert!

Hehe, alle på irc-kanalen "vår" har hørt om din moddix ja ;) Hehe..

 

Men hva mener du med Windows basert? Sånn jeg forsto: X basert? Det du i bunn og grunn mener er at folk må prøve seg på nye ting, og prøve å gjøre noe selv, noe litt vanskelig..

 

veldig enig der AMDfan ;)

Lenke til kommentar
Men det som er en ulempe med disse såkalte "newbie-distroene" er at mange får en ugunstig egoboost og tror de er linux-guruer fordi de klarer å koble seg på internett (med ADSL...) i Mandrake, og roser Linux opp i skyene.

Det er ikke alle som bruker Linux for å få en ego-boost. Bare fordi noen begynner å like Linux fordi alt «bare funker» i distroen de bruker, betyr ikke det at de mener de er bedre enn deg. Synes slackere kan være nokså paranoide til tider.

 

Tingen er bare den at folk ofte kan være stolte av faktisk å tørre å prøve GNU/Linux. Mange går jo rundt å ergrer seg konstant over Windows, og snakker masse drit om MS, uten at de gidder å løfte en finger for å gjøre noe med det....

 

Jeg er stolt!! :D:D

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg å mekker en modifisert versjon av knoppix.

 

Og, BTW: Prøv å mekke en boot-from-CD(og modd den) som er Windows-basert!

Hehe, alle på irc-kanalen "vår" har hørt om din moddix ja ;) Hehe..

 

Men hva mener du med Windows basert? Sånn jeg forsto: X basert? Det du i bunn og grunn mener er at folk må prøve seg på nye ting, og prøve å gjøre noe selv, noe litt vanskelig..

 

veldig enig der AMDfan ;)

Mente "Microsoft Windows-basert".

Det er jo en fysisk umulighet..

 

Men, uansett er det lurt å prøve noe utfordrende, for da lærer du mye!

Lenke til kommentar

Prøvde Linux første gang for ca. 1 1/2 år siden tror jeg, da jeg skulle sette opp serveren min. Men da Mandrake 8 ikke klarte å finne min harddisk nr. 2 (fucka master/slave innstillinger tror jeg), ga jeg opp, etter en runde med RedHat 8, og la inn win XP på serveren min. Det kjører den ennå, pga at jeg er for lat til å gjøre noe med det :oops: . Da jeg litt senere hørte om Mandrake 9 og RedHat 9, MÅTTE jeg bare teste det. Likte ikke mandrake noe særlig (personlig smak, selv om det er veldig greit config system i X, da... Bruker mest VIM til det nå om dagen

:) ) Da jeg endelig klarte å få overtalt en venn av meg med ADSL til å laste ned RedHat 9, var jeg frelst. :D Jeg ellsket det! MYYYE bedre enn XP, bortsett fra at jeg ikke klarte å få opp wine til CS... Fått tak i en til maskin som skal få det da, (mamma og pappas internett maskin), men det er en annen sak. Begynnte sakte men sikkert å lete meg fram i komandolinja, med MYE hjelp av RUTE som fulgte med på en LFX DVD jeg kjøpte (DYYYYYRT på Narvesen!) (rute.sourceforge.net), men vil ikke kalle meg en leet :p , kansje om et år vil noen gjøre det. :D

 

Men men.

 

Tror skal mye til for at jeg skal gå tilbake til win nå. :lol:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå sitter jeg å mekker en modifisert versjon av knoppix.

 

Og, BTW: Prøv å mekke en boot-from-CD(og modd den) som er Windows-basert!

Hehe, alle på irc-kanalen "vår" har hørt om din moddix ja ;) Hehe..

 

Men hva mener du med Windows basert? Sånn jeg forsto: X basert? Det du i bunn og grunn mener er at folk må prøve seg på nye ting, og prøve å gjøre noe selv, noe litt vanskelig..

 

veldig enig der AMDfan ;)

Mente "Microsoft Windows-basert".

Det er jo en fysisk umulighet..

 

Men, uansett er det lurt å prøve noe utfordrende, for da lærer du mye!

 

http://www.nu2.nu/pebuilder/

 

måtte bare bumpe denne threaden etter jeg leste det på osnews :p

Lenke til kommentar

Jeg begynte med Linux i mai dette året. Da var det RH 8.0. Så, ganske nøyaktig etter én måned, installerte jeg Slackware.

 

Synes forsåvidt at RedHat var en grei inngangsport til Linux-verdenen. I og med at jeg hadde drevet på med m$-ting helt siden familien fikk sin første PC i -95, så var jo kommandolinje det mest grusomme med Linux.

...Trodde jeg.

Nå er det mer slik at når jeg får tak i kommandolinja, da er jeg redda, hvis dere skjønner.

 

For å lære seg å drive med Linux må man være litt nyskjerrig, ha tålmodighet, og man bør kanskje orke å lete gjennom en howto eller så (jada, zZzZz tar selvkritikk :) )...

Lenke til kommentar

Eg har veldig lyst til å gå over til Linux, men det er nokre problem:

 

1. På jobb kjører me MS Exchange server, og har ikkje funne nokon gratis klient til denne. (Har ikkje penger å bruke for å kjøpe plugins osv) Er det nokon som kjenner til ein gratis klient. Det går sjølvsagt å ha oppe ein nettleser som ligger konstant mot webmailen, men dette blir ikkje det same, har prøvd.

 

2. Me kjører elles eit Ordre/regnskapssystem som heiter Navision Financials, finner ingen linux klient til dette programmet.

 

3. Har ein USB/FireWire Disk som er på 120GB. Denne er formatert med NTFS, og eg kan då ikkje skrive til den i frå Linux. (Er ikkje interesert i at ein ustabil write funksjon skal gjera det slik at eg mister alt som er på disken, tar ikkje sjansen på det) Vil ha heile disken som ein enhet og skal kunne skrive frå både windows og Linux.

 

4. Har ein TV/Radio-kort av typen Terratec Cinergy 600, har fått dette til å virke i Linux, men det mangler Radio og line inn, slik eg har fått det til.

 

Dersom nokon har lyst til å hjelpe er det bare å svare på innlegget, eller sende ein mail til [email protected]

 

PS. Kjører for tida Dual Boot mellom WinXP og Mandrake.

Har som sagt ikkje penger til å bruke på Linux, så alt må vera gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...