AimAr Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 ja, er det det?? i forhold til windows?? jeg har tenkt å innstalere linux, bare sann for morro skyld... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Når du spør Linux-brukere vil de si ja.. Selv bruker jeg Linux til alt, har ikke Windows på maskinene mine og jeg føler meg langtifra handlingslammet.. Men selv om Linux er fantastisk for meg og at jeg er virkelig glad i dét betyr ikke at det er rett for deg. Har du kompetansen / interessen osv så kan det hende du liker det veldig godt! ALLE LIKER IKKE LINUX! Første gangen jeg prøvde SuSE 6 var det ikke så veldig kult syntes jeg. Var liksom litt for vanskelig å gå over, men etter et par distroer og dualboot har jeg til slutt funnet ut at jeg liker Linux mye bedre enn windows og går derfor for Linux. Og nå, som jeg sa, bruker jeg bare Linux og har "ryddet" win2k ut av rommet mitt (både fra harddisk og cden). Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 ok, jeg må vertfal prøve for å finne det ut! Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 ok, jeg må vertfal prøve for å finne det ut! Da's right. Da er enten SuSE live-eval (www.suse.com) noe for deg, eller en knoppix (google: "knoppix based distro"). Oppskrift: Brenne cd med ISO-fil, boote med cd, *prima vera* "er saa enkelt at det hele laeres paa en kveld, laeaeaeaeaeres paa en kveld!". Gud loekk. :wink: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Min erfaring med linux: Linux er noe du bruker for moro skyld, fordi du synes det er interessant. Særlig nyttig er det ikke. Er mer som et spill - problemer dukker opp som må løses etc. Alle andre bruker windows, og da blir du litt avhengig av å bruke windows. Desverre. Er ikke så mange spillutviklere som bryr seg om linux heller. Synes egentlig at programvaren til windows er generelt mye bedre også. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Da er enten SuSE live-eval (www.suse.com) noe for deg, eller en knoppix (google: "knoppix based distro"). Heh, et google-søk på "knoppix based distro" ga jo mye rart, hvorfor ikke bare søke etter "knoppix"? Knoppix-siden kommer øverst her. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 har allerede lastet ned RedHat 9 no da men. Gidder ikke å laste ned på nytt. Men har hørt at RedHat er "ok" for noobs. så jeg bare prøver redhat jeg.... Men har dere noen tips for vilken grafisk grensesnitt jeg skal bruke?? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Heh, et google-søk på "knoppix based distro" ga jo mye rart, hvorfor ikke bare søke etter "knoppix"? Knoppix-siden kommer øverst her. if (nit_picker == 0) nag(); else these_are_not_the_droids_I_am_looking_for(); Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 Men har dere noen tips for vilken grafisk grensesnitt jeg skal bruke?? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Min erfaring med linux: Linux er noe du bruker for moro skyld, fordi du synes det er interessant. Særlig nyttig er det ikke. Er mer som et spill - problemer dukker opp som må løses etc. Alle andre bruker windows, og da blir du litt avhengig av å bruke windows. Desverre. Er ikke så mange spillutviklere som bryr seg om linux heller. Synes egentlig at programvaren til windows er generelt mye bedre også. Min erfaring med Volvo: Volvo er noe du kjører for moro skyld, fordi du synes det er interessant. Særlig nyttig er disse bilene ikke. Er mer som radiobilene på tivoli. Alle andre bruker Ford, og da blir du litt avhengig av å bruke Ford. Dessverre. Er ikke så mange McDonald's Drive-in-restauranter som bryr seg om Volvo heller. Synes egentlig at hjulkapslene til Ford er generelt mye bedre også. Hehe... Min erfaring med Windows: Noe man bruker når man skal spille(hvilket jeg gjør ca.1 gang i året). Linux dekker mine behov, alt i fra knoting til mailsjekking. Jeg er så fantastisk glad i oppbyggingen. Og så så sykt fleksibelt! Prøv å mekk en live os-CD med Windows, eller at maskinen henter hele filsystemet fra server over NFS(Diskløs, eneste du trenger er et nettverkskort som støtter PXE(eller hva det nå heter), HK, CPU, Skjermkort,mus og tastis (ikke viss den bare skal være clusternode), RAM.) Sysadmin's drøm: Masse clustrede maskiner med en Root-over-NFS-server. All config skjer på en maskin, som even kan fjernstyres. Og når da i tillegg herligheten er gratis, hvorfor ikke? Jo: Noen klager på kompatibilitetsproblemer med Windows-programmer. Er enig, men wine blir bare bedre og bedre. Noen klager på brukervennlighet. Ikke enig, bare se her. HW-inkompatibilitet På noe sær HW, ja. Dette er på grunn av at produsenter ikke vil gi fra seg drivere på samme måte som på Windows, men det bedrer seg. Kan bli krøll Kan bli ja, backup er din venn. Edit: Svar på siste post før meg: Bruk KDE i begynnelsen. Det er lettest. Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Kalol?!?!? Hva skulle det bety?? Men over til tema, jeg har også nettopp gått over til Linux, og jeg synest det er veldig bra (og gøy). Jeg antar en må ha ganske lyst til å gå over til det for at det skal gå, siden det krever sitt å lære det. Men jeg anbefaler deg det! Er min konklusjon ihvertfall! Forresten så har jeg også Red Hat 9.0, jeg bruker Gnome desktop (tror jeg :-?) Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 tror jeg prøvver KDE jeg, har sett litt screenshots og sant, synest den ser finest ut... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 tror jeg prøvver KDE jeg, har sett litt screenshots og sant, synest den ser finest ut... Da bør du gå for Suse, synes jeg. Redhat baserer seg først og fremst på Gnome og har med en halvhjerta KDE installasjon. Suse baserer seg først og fremst på KDE, og har en halvhjerta Gnome installasjon. Det er i alle fall mitt inntrykk av oppsettene rett ut fra boksen. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 SuSE og KDE kan sterkt anbefalles jah 8) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Skal du ha Gnome, kjør Gnome 2.3 (ustabile versjonen). Den er kjeeempesexy, og jeg synes den ser bedre ut enn KDE. Dessuten har den bedre lisens har jeg hørt Jeg har lyst til å kjøre Gnome men jeg finner ikke en dependency! Finnes jo ikke på nettet! *banne* Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 jo færre newbies som bruker linux, desto bedre. Derfor blir svaret nei. ?? Nå er vi ikke helt enige... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Fra og med RedHat 8.0 er GNOME og KDE likestilt på redhat! tidligere var det ingen hos RedHat som brukte KDE, så det var ingen som gadd å skrive config for det.... KDE && RedHat && apt-rpm === Rocker Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Min erfaring med Volvo: Volvo er noe du kjører for moro skyld, fordi du synes det er interessant. Særlig nyttig er disse bilene ikke. Er mer som radiobilene på tivoli. Alle andre bruker Ford, og da blir du litt avhengig av å bruke Ford. Dessverre. Er ikke så mange McDonald's Drive-in-restauranter som bryr seg om Volvo heller. Synes egentlig at hjulkapslene til Ford er generelt mye bedre også. Hmm... Hvis du prøvde å ytre en mening med det innlegget tror jeg du må prøve en gang til. Var kanskje derfor du slettet det? Btw, alle hevder at linux er så stabilt. At det er stabilt i X er i hvertfall tøv. Mine erfaringer med linux installs med X (har sikkert prøvd 10 forskjellige linux distroer - både KDE og Gnome) er at det er meget ustabilt, og det er ikke en gang alle programmer som fungerer etter en clean install! (Crash/Error når programmet skal startes). Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 YEAH! no sitter jeg inni RedHat!! tror det er GNOME som er på no.... men jeg innstalerte begge deler.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå