Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som kjefter, og de lar meg ikke røyke (gutt 14)


Anbefalte innlegg

Hei jeg er gutt på 14 år og har noen problemer hjemme.

 

Jeg snuste i blant før, men var ikke avhengig. Etter å ha blitt tatt dabba det av. Jeg gikk idag for å kjøpe lighter og har informert mamma om at jeg skal kjøpe lighter allerede 1-3 dager før.. Målet med lighter er at jeg skal røyke vannpipe i blant for å kose meg og ha det hjemme for det er nyttig og ha.. i fjor fikk jeg ikke lov til å røyke vannpipe av pappa, fordi han trodde jeg kunne bli avhengig.. Men nå vet han at jeg ikke blir avhengig (håper det)

 

For å si det sånn; VI er ikke normal familie.. Mamma skriker og kjefter etter ungnene når ungene gjør noe galt som f.eks tisse så slår hu på beinet til en unge på 1 1/2 år for å vise at det ikke er lov å tisse på sofaen, hu slår ikke hardt.. Det er sånn at hu har det dårlig hjemmet som å være i kjøkkenet fleste parten av tiden sin og passe på 2 rampete unger under 3 år.. Men uansett er det ikke lov? Har også en far som veldig fort blir sur, kjefter og noen ganger blir jeg livredd av han da jeg føler at han tenkt å slå meg eller no sånt, men det har aldri skjedd..

 

Idag var jeg forsinka på skolen og han kom ned etter at han våkna, og så at jeg ikke enda var ut av huset og skolen startet om 7 minutter.... han sto og kjefta på meg og jeg sto og kjefta på han så stakk jeg til skolen..

 

Altså.. problemet er siden jeg har kjøpt lighter skal mamma si til pappa og si at jeg har kjøpt lighter og har tenkt å røyke vannpipe.. fra en skala av 10, hvor stor sjanse er det for at jeg går å sier til foreldrene min at jeg skal kjøpe lighter og når formålet er å røyke? Pappa kaster mg ut av huset og kontakter barnevernet hvis jeg gjør det, men haddde jeg planer om å røyke hadde jeg gjort det i skjul ikkesant?

 

Jaja, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og er veldig redd for framtiden til mine to små søsken som blir utsatt for mye kjefting og sånt, altså, mamma koser med dem, kysser ungene, leker med dem, gir dem mat, men noen ganger klikker hu.. samma med pappa..

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og barnevernet er IKKE aktuelt.. det er ikke sånn at foreldrene mine hater meg, de kjøper meg masse rart men det er et par problemer hjemme..

 

Hva skal jeg gjøre? Mamma sier at hun skal si til pappa av at jeg kjøpte lighter og tenkt å røyke vannpipe som jeg forsåvidt ikke ser noe farlig i det når jeg __VET__ at jeg IKKE blir avhengig av et par sug? Kommer til å gjøre det et par ganger måneden..

 

Hva skal jeg gjøre? er fryktelig lei og er redd det skal skje noe med meg og pappa når han kommer hjem.. Jeg orker ikke å høre han skrike etter meg..

 

Jeg er dritt lei, jeg har hatt veldig dårlig forhold til mamma, hu skjønner ikke noe.. det er en person DET IKKE går an å snakke alvor med.. Jeg overdriver ikke... nå har jeg gått temmelig lei og fått tanker om å slå ned henne snart og har trua med å drepe henne, det har GÅTT så langt men jeg kommer aldri til å gjøre det uansett ..

Please hjelp! er DRTT lei

 

Skrivefeil overalt, sorry! Anonym poster: 2b82d683de02baa3840b9f8363d31e7a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du korte litt ned.

 

Du har forklart at du bor i en helt gjennomsnittlig familie.

At du vil røyke vannpipe. (Hva er innholdet i denne vannpipen du skal røyke ?)

At du har kjøpt en lighter.

Du er 14 år gammel og sint på mor og far.. 97% av alle 14 åringer er det.

 

Hvor er det skoen virkelig trykker ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

<<<<¤>>>>

Anonym poster: 2b82d683de02baa3840b9f8363d31e7a

Og så?? Du er 14, ikke 18. Du må lære deg å leve innenfor de rammene du får av dine foreldre. (ja jeg er klar over at alle 14-åringer en hormondreven trang til å opponere, og at det å "hate" foreldrene sine er vanlig), men om et par år skal du begynne å jobbe og da får du masse restriksjoner på deg.

 

Lær deg å leve innenfor restriksjoner. Gjør som foreldrene dine sier, og er du uenig ta det saklig opp, og ikke krangl med dem, (forøk å ungå krangling hvertfall :p). Oppfør deg som en voksen, (for du er snart en), og lev med at man kan ikke gjøre som man vil.

 

Og vannpipe?? seriøst? eneste grunnen til å røyke vannpipe er om det er hasj i. hvis det er det "fruktobakk"-faenskapet så er det hvertfall idiotisk. Hold deg unna det uansett, har ingen funksjon, og dine foreldr ekan ikke kaste deg ut, det er ulovlig.

 

Slik jeg ser det er det DU som er problemet, alt annet du beskriver her er temmelig bra. Ingen vold hjemme, (og et kjærlig klaps på unger som ikke oppfører seg er ikke unormalt, (ja det er galt å slå barn, men vi har alle fått en dask over hendene når de har vært steder de ikke skulle vært, eller man har blitt ført inn på rommet sitt etter overarmen når man gjør noe galt, det er ikke barnemishandling men barneoppdragelse).

 

Så oppfør deg som en 14-åring og ikke en bortskjemt 5-åring så skal du se at ting forbedrer seg!

 

-frank

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vannpipe? - Med frukttobakk?

 

Tobakk inneholder nikotin, som gjør oss avhengig.

 

Frukttobakk/shisha inneholder også nikotin (i mindre doser), men røykes langt mer.

 

Har selv røykt mye vannpipe, og fått nikotinsjokk av dette.

 

Ergo: Dersom du _VET_ at man ikke blir avhengig av frukttobakk, så _VET_ du feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Anonym!

 

Jeg forstår det som av infoen at du ikke har det helt lett hjemme og at forholdet til foreldrene dine ikke er helt på topp. Vi har alle vært 14 år en gang, og det er rundt da vi merker forskjellene på å være tenåring og forelder aller best/verst. Det gjør meg litt vondt de beskrivelsene du har av du føler deg utrygg og truet, og jeg har så lyst til å hjelpe deg! Men det eneste jeg kan gjøre her, er å skrive ned noen tips til deg;

 

Du skriver en del om rus og vannpipe. Slike ting virker spennende for en tenåring, og jeg vet jeg høres ut som en kjedelig voksen, men jeg har selv lært av erfaringer, og jeg skulle gjerne dratt tilbake i tid og endret på ting. Når du blir eldre vil du nok ikke helt kjenne deg igjen i tankegangen du har akkurat nå. Det er godt mulig du fortsatt mene dine foreldre er alt for strenge og sinte, men din egen oppførsel kunne du nok gjerne tenkt deg å endre. Når det gjelder ditt ønske om å røyke vannpipe er dette noe jeg sterkt vil advare deg imot. Jeg har faktisk selv hatt vannpipe, vi var noen venninner som spleiset da jeg var 18 år, og den ble brukt kun i festlige anledninger kanskje 3-4 ganger. Det er ikke noe til daglig bruk, og det er faktisk enda verre for lungene enn vanlige sigaretter da denne pipen ikke har noe som helst filter for tobakken og kullet. Siden du er i den situasjonen du er i, er det ikke lurt å respektere ønskene til foreldrene dine? De kan ikke true deg, eller være voldelig mot deg, de skal elske deg og respektere deg, men de kan absolutt nekte deg å røyke vannpipe. Når mine barn blir 14 år og forteller meg at de skal røyke vannpipe, er det UAKTUELT. Jeg vil så gjerne anbefale deg å respektere dine foreldres regler, hjelpe til i hjemmet, gjøre skolearbeid og være høflige mot de. Dette tror jeg vil gjenspeile seg i de, og du vil nok merke at atmosfæren i hjemmet blir mye bedre når du spiller på lag med de! Husk det; dere er et lag! :) Og du sier noe om småsøsken, er du eldst i søskenflokken? Tenk deg hvor glad moren din blir hvis du hjelper henne med de små, og tilbyr deg hjelp med andre ting? Dersom du gjør dette, tror jeg du vil merke frihet på andre måter og når dere har et forhold fullt av tillit vil de stole på deg så du kan gjøre mer som du vil når du blir eldre. Det er helt naturlig at ungdom begynner å teste alkohol og tobakk før de fyller 18 år, men så ungt som 14 er ikke så lurt. Når du begynner å bli 16-17 tror jeg det vil være mye lettere for deg være en sosial ungdom dersom du spiller på lag med foreldrene dine - du respekterer de, og de respekterer deg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Høres ut som om du ikke akkurat har de perfekte foreldre, men vil du at de skal bli bedre så må du oppføre deg bedre også.

Det er ikke "barebare" å starte å røyke vanlig røyk og vannpipe, og du kan aldri vite om du kommer til å bli avhengig eller ikke. For nikotin er utrolig vanedannende. Så jeg syns du er litt dum, som gjør det selv om du vet hvordan foreldrene dine kommer til å reagere...

Lenke til kommentar

Synes foreldrene dine høres vrange ut jeg, sant at vi alle har vært 14. men synes ikke TS virker så urimelig, gjør som andre 14. åringer, ikke informer foreldrene dine om alt du gjør.

 

At noen har blitt avhengi av å røyke vannpipe har jeg aldri hørt om, selv med vanlig røyk tok det flere måneder før jeg ble avhengi, egentlig synes jeg hele den avhengihetsgreia er ganske oppskrytt, har slutta på dagen jeg etter 5 år med røyking, merket ikke noe særlig jeg sålenge jeg var med folk som ikke røyket.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Haha, om du mener dine foreldre er vrange, så har du enda mye å lære! dine foreldre gjør nesten det samme som mine gjør.... til meg så var det ganger at pappa var så ille at mamma anbefalte meg å begynne på internat. Jeg har nå hatt 1 år fri fra hjemmet, og jeg har insett hvor mye av kjeftingen som faktisk har vært med på å forme meg, og jeg er faktisk evig taknemlig! jeg gadd bare ett år på internat, og skal hjem nå. I den alderen du er i nå, så er frontallappen (delen av jærnen som hjelper deg bl.annet med å se konsekvenser av ting(langtidstenking)) i en større "oppussing", og har på en måte slått seg av. Det er her foreldre kommer inn i bildet! Dine foreldre er der for å holde deg på jorda (selvfølgelig skal de ikke være komplett natzier, men det tviler jeg sterkt på), og hjelper deg gjennom hele pubertetsperioden!

 

Se opp til dine foreldre, lær av deres feil, og lær av det rette de gjør. De vil deg det beste, og de er sikkert ekstremt glade i deg( men i denne alderen så må de fleste foreldre håndtere en tikkende hormonbombe, og det er vanskelig å opfatte deres "kjærlige tegn"), faren min sluttet å klemme meg, og begynte å forvente sinnsykt mye av meg. Dette var noe av det jeg hatet, men det viser egentlig bare at han annser meg som "mer" voksen, og forventer at jeg skal se litt selv også.

 

Hør på dine foreldre, uansett om det virker litt hardt nå, så vil du faktisk takke dem for mye, (selvølgelig ikke alt) og du vil angre på mye av det du gikk i mot dem på. Håper du iværtfall er voksen nokk til å lære av dine feil!

 

"Like a sir. Always like a sir."

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Liten bump. Minner meg om da jeg røyket shisha i den alderen selv. Prøvde aldri å holde det skjult for mine foreldre da dette selvfølgelig var helt trygt. Mor trodde på meg, men ble litt lang i maska da hun fikk en araberkompis til å oversette innholdsfortegnelsen. Er faktisk ganske mye nikotin i det.

Lenke til kommentar

Herres, for å være ærlig høres du rett og slett ut som en normal drittunge :)

Hvorfor er det så viktig for deg å røyke den idiotiske vannpipa? Høres ikke ut som foreldrene dine er strengere enn noen andre, faktum er at hvis du driver å røyker vannpipe er det kortere vei til den ekte røyken enn for noen som ikke gjør det, helt forståelig at foreldrene dine synes dette er idioti, for det er det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...