Gå til innhold

Asus Maximus IV Extreme B3 erfaringer (P67)? Og noen spørsmål.


Decoman

Anbefalte innlegg

1) I manualen til Asus Maximus IV Extreme, så står følgende og jeg undres over hva dette betyr. På forumet dems er det ingen som har kommet med en god forklaring:

 

"USB 3.0 devices can only be used as data storage only." (side 2-53)

 

Hvis en kan benytte vanlige USB 2.0 devices så er jeg fornøyd, men hvis ikke jeg kan koble til et USB 2.0 tastatur i USB 3.0 portene, da må jeg si at dette er noe som irriterer meg.

 

Selvfølgelig, jeg kjenner ikke til andre USB 3.0 devices enn harddisker og minnepenner, så da er kanskje eventuelle begrensninger ikke så ille likevel.

 

 

 

2) Noen mente et sted på internett at til tross for 10 USB 3.0 porter, så er det kun 4 reelle USB 3.0 porter på dette hovedkortet. Er dette sant? Antagelig ikke noen uting for min egen del, men, men.

 

 

 

3) Er det riktig at hovedkortet ikke har funksjonalitet, som tillater kobling/lodding til grafikkort for direkte måling av temperatur? Antar det, men vil bare spørre for moro skyld for det kan være at jeg har oversett noe.

 

 

 

4) Iflg. en fyr i et forum, så må det enda en bios oppdatering til for å kunne benytte en Ivy Bridge prosessorer til overklokking, har jeg skjønt det riktig?

http://hardforum.com...&postcount=5693

 

 

 

5) Har lest om at man kan få dobbelt booting, men har ikke skjønt hva som eventuelt kan være årsaken. Veit ellers at mitt nåværende hovedkort booter to ganger hvis jeg bytter ut hardware.

 

 

 

Diverse:

Noen tips til praktiske USB 3.0 hardware? Litt dyrt med ny ekstern harddisk, men en USB 3.0 minnepenn til 250 kr som jeg så et sted kunne vært noe.

 

Ellers har jeg hørt at man kan slå av strømmen for ubrukte pci-e porter med de fire brytere på hovedkortet. Noe som kanskje er kun en marginal fordel.

 

Er det kanskje uheldig å kjøre overklokka 2500k prosessor sammen med speedstep? Leser nå om noen som mener ting kan bli ustabilt eller noe.

 

Edit: Jeg bestilte 2x4 GB ram akkurat nå. Corsair CML8GX3M2A1600C9 (sorte). CML8GX3M2A1600C9B er visst farget blå. Tenkte først at de sorte ville passe med hovedkortet perfekt, men de må jo inn i de rødfargede soklene. Godt at jeg ikke bestilte de blå da.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, du kan bruke USB2.0-enheter i USB3-portene så vidt jeg vet.

2. Japp, dette er fordi LGA1155 har begrenset med båndbredde, som gjør et high-end hovedkort som Maximus IV Extreme rimelig bortkastet

3. Ingen hovedkort har den funksjonaliteten du snakker om. Det har derimot mulighet til å koble til temperatursensorer med kabler.

4. Jepp, BIOS må oppdateres for at Ivy Bridge skal fungere

5. Dette skjer med alle LGA1155-hovedkort når man overklokker.

 

Du kan koble ut PCIe-portene ja, mest praktisk for feilsøking med vannkjøling eller testing av forskjellige SLI/CFX-konfigurasjoner på LN2

 

Speedstep koster deg 0.001% ytelse

Lenke til kommentar

Jeg så i dag at CDON.no har tilbud på 2700k til 1.990,- og valgte å kjøpe denne, selv om lanseringen av Ivy Bridge så å si er rundt hjørnet.

 

Hvis Ivy Bridge mot formodning viser seg å på mange måter være så veldig fantastisk, så kan jeg eventuelt oppgradere om et år eller to.

Lenke til kommentar

Oj, jeg kikket igjennom Asus sin side for oppdateringer for MIVE hovedkortet, og ser at det er lagt ut en en-sides oppdatering for manualen.

 

Denne ene siden omhandler Asus Bios Flashback.

 

Med denne funksjonen er det tydeligvis slik at man kan ha cpu, minne og grafikkort tatt av hovedkortet og likevel vil man kunne flashe bios med en usb minnepenn, bare ved å ha hovedkortet koblet til strømforsyningen. Minnepennen skal da settes inn på bakplata, hvor denne ene usb 2.0 porten finnes som en del av ROG greia.

 

USB BIOS Flashback

The USB BIOS Flashback allows user to update the BIOS without entering the BIOS or the

operating system by using a USB flash disk drive under standby power.

 

1. Download the latest BIOS file from the ASUS website

 

2. Extract and rename the BIOS image file to “M4E.ROM”

 

3. Copy “M4E.ROM” to the root directory of the USB flash disk drive

 

4. Turn off the system and connect the

USB flash drive to the ROG Connect

port (the white USB 2.0 port) at the rear

panel of the motherboard

 

5. Hold the ROG Connect button until the

LED begins to blink, then release

 

6. Wait until the LED stops to blink, then

the BIOS flash will be completed.

 

• This function can support devices such as a USB flash disk with FAT 32/16

format and single partition only.

• DO NOT unplug the power of the system while updating the BIOS to

prevent system boot failure!

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...