Gå til innhold

Fra billån til forbrukslån?

Gjest Slettet+987123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123

Hei.

Har idag et billån på X kr, men har søkt og fått et nytt tilbud på X kr forbrukslån som er 35.000kr over billånet, men dette nye lånet er på tot 15år, mens billånet er på kun 7år, men mnd betalingen er den samme i kr, altså ca 3000kr i mnd på begge låna.

Det som jeg lurer på ifølge planen min er om at det kan være lurt å ta det nye lånet, altså forbrukslånet, for å kvitte meg med panten i bilen og deretter selge den. Altså vil jeg innfri billånet og sitte med det eksakte lånet + 35.000 til i forbrukslån på 15år, men etter å ha solgt bilen så vil det nye lånet også bli 90% innfridd, da vil jeg kun sitte med et lite lån igjen på 35.000kr på 1-3år ifølge banken jeg snakket med, så jeg vil på en måte sitte igjen med et mastercard lån. Dette planlegger jeg å betale ned fortest mulig.

Er dette en dum ide? Er det bedre å bare selge bilen med pant og deretter innfri billånet ved salg? Og så heller bruke mitt eget masercard til diverse ting jeg trenger etterpå? Altså å ikke leve for mye på forskudd.

Grunnen til at jeg vurderer det nye forbrukslånet er at samtidlig som bilen blir lettere å selge (uten pant), så får jeg også et par ekstra penger å rutte med slik at jeg kan få de tingene jeg ønsker meg + en billigere bil, disse kostnadene er mer enn mitt mastercard tillater meg idag.

Jeg kan jo uansett innfri forbruks-lånet eller betale mer på det slik som jeg ønsker selv, selv om det står på 15år når jeg får det.

Jeg klarer bare ikke å bestemme meg her :p Håper på noen gode tips og svar slik at jeg blir litt klokere her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her må du se på rentene. Det er som regel mye lavere rente på et lån som er sikret i hus eller bil enn et usikret forbrukslån, som kan være mange ganger dyrere. Å selge en bil med pant er ikke noe problem så lenge du opplyser dette til kjøper slik at lånet kan innfris, dette er snarere regelen enn unntaket i dag.

Lenke til kommentar

Selg bilen med pantet, det er som nevnt helt normalt. Bare pass på å vise fram dokumentasjon på hvor mye som er igjen av lånet samt hvordan kjøper skal gå fram for å slette pantet. Det kan være lurt å ha en saksbehandler i banken som kjøper kan kontakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...