Gjest Slettet+987123 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Hei. Har idag et billån på X kr, men har søkt og fått et nytt tilbud på X kr forbrukslån som er 35.000kr over billånet, men dette nye lånet er på tot 15år, mens billånet er på kun 7år, men mnd betalingen er den samme i kr, altså ca 3000kr i mnd på begge låna. Det som jeg lurer på ifølge planen min er om at det kan være lurt å ta det nye lånet, altså forbrukslånet, for å kvitte meg med panten i bilen og deretter selge den. Altså vil jeg innfri billånet og sitte med det eksakte lånet + 35.000 til i forbrukslån på 15år, men etter å ha solgt bilen så vil det nye lånet også bli 90% innfridd, da vil jeg kun sitte med et lite lån igjen på 35.000kr på 1-3år ifølge banken jeg snakket med, så jeg vil på en måte sitte igjen med et mastercard lån. Dette planlegger jeg å betale ned fortest mulig. Er dette en dum ide? Er det bedre å bare selge bilen med pant og deretter innfri billånet ved salg? Og så heller bruke mitt eget masercard til diverse ting jeg trenger etterpå? Altså å ikke leve for mye på forskudd. Grunnen til at jeg vurderer det nye forbrukslånet er at samtidlig som bilen blir lettere å selge (uten pant), så får jeg også et par ekstra penger å rutte med slik at jeg kan få de tingene jeg ønsker meg + en billigere bil, disse kostnadene er mer enn mitt mastercard tillater meg idag. Jeg kan jo uansett innfri forbruks-lånet eller betale mer på det slik som jeg ønsker selv, selv om det står på 15år når jeg får det. Jeg klarer bare ikke å bestemme meg her Håper på noen gode tips og svar slik at jeg blir litt klokere her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Her må du se på rentene. Det er som regel mye lavere rente på et lån som er sikret i hus eller bil enn et usikret forbrukslån, som kan være mange ganger dyrere. Å selge en bil med pant er ikke noe problem så lenge du opplyser dette til kjøper slik at lånet kan innfris, dette er snarere regelen enn unntaket i dag. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Et forbrukslån kan som nevnt være dyrere pga det er usikret. Nå vet jeg ikke hvor mye penger det er snakk om, men Skandiabanken tilbyr nok det kredittkortet med lavest rente per i dag. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Selg bilen med pantet, det er som nevnt helt normalt. Bare pass på å vise fram dokumentasjon på hvor mye som er igjen av lånet samt hvordan kjøper skal gå fram for å slette pantet. Det kan være lurt å ha en saksbehandler i banken som kjøper kan kontakte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå