Wlasna Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Helene Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Liker dette. Fin styling og lys. Dessverre er bildet som er lagt ut for lite til å kommentere etterbehandlingen. Bildet virker litt "soft", mangler litt skarphet så det er vanskelig å kommentere på stylingen av lepper/øyenbryn og etterbehandlingen. Sett på flere av bildene dine. Veldig mange er oppgitt at de er tatt med blender f/13. Er det riktig? Eventuelt hvorfor? Lenke til kommentar
40D Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Likte dette veldig godt. Ga deg en femmer. 1 Lenke til kommentar
Wlasna Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 vet ikke... rødmer..hehe...lærer meg selv, så synes bare det var passende med lyset...er ikke sikker nå det var riktig....men hva er riktig da? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) vet ikke... rødmer..hehe...lærer meg selv, så synes bare det var passende med lyset...er ikke sikker nå det var riktig....men hva er riktig da? Regner med du refererer til mitt spørsmål om bruken av blender f/13? Hvis det virkelig er sant at du ikke er mer bevisst på kreativ bruk av blender , dybdeskarphet og lukkertid er jeg ganske overrasket. Bildene dine viser jo at du er en veldig talentfull fotograf. En så liten blenderåpning som f/13 gir veldig stor dybdeskarphet (Depth of Field/DOF). Mye større dybdeskarphet enn det som er nødvendig for et slikt bilde. I tillegg så passerer du objektivets maksimum skarphet fordi det oppstår diffraksjon i objektivet som bidrar til uskarphet. Diffraksjon starter gjerne ved f/11. De fleste objektiver er skarpest mellom f/4 og f/8. Med f/8 som skarpeste "sweet spot" for de fleste objektiver. Normalt så vil f/4 være en passende blender for portretter fordi den gir nok dybdeskarphet til at hele ansiktet er i fokus. Men med en hel modell sittende f.eks. er kanskje f/8 bedre for at hele kroppen er i fokus, hvis det er det du ønsker. Ofte brukes full blenderåpning på portretter, som f.eks. f/1.4 eller f/2.8, da er meste av ansiktet ute av fokus mens øynene er skarpe. Dette myker opp huden og krever mindre etterarbeide. Men dette vet du jo, for jeg ser du bruker stor blender og dybdeskarphet bevisst på noen av bildene dine (med mindre du gjør dem uskarpe i retusjeringen i stedet?) Eksempel basert på Exif fra bildet ditt. Avstand 1.76cm. Objektiv 110mm. Kalkulert etter tabell ved 2m avstand. f/4 med et 110mm objektiv på 2 meter avstand vil gi deg 44cm dybdeskarphet. f/8 med et 110mm objektiv på 2 meter avstand vil gi deg 87cm dybdeskarphet. Så blender f/4 ville gitt deg dybdeskarphet nok, men blender f/8 hadde også vært OK. Bruk alltid blenderåpning og dybdeskarphet bevisst som et kreativt artistisk verktøy når du fotograferer. Hvis du har "for mye lys" og dermed tidligere har blendet ned objektivet, så skal du heller øke lukkerhastigheten. Det bidrar også til skarpere bilder. På dette bildet har du brukt 1/125 s. Det er ganske lang lukkertid for å oppnå skarpe bilder selv om du bruker stativ. Sett kamera på AV, så regulerer du blender selv, men lar kamera velge lukkertid. Bruker du blits og ikke kan øke lukkerhastighet form mye så skru ned effekten på blitsen. Du har brukt f/2 på flere av de andre bildene dine med fin effekt. For den typen bilder du tar burde du aldri gå over f/8. Jeg er veldig misunnelig på modellene du har tilgang på. De er veldig vakre og flinke som modeller og du har veldig god fotografisk kontakt med dem. Her har du en Depth of Field tabell som du kan bruke å beregne avstander og blender. Legg også merke til det som heter hypefocal distance (gjelder mest for landskaps fotografi) Guide: Dybdeskarphet TUTORIALS: DEPTH OF FIELD Håper forklaringen min er forståelig. Hvis ikke, så spør mer. Endret 14. april 2012 av arthon Lenke til kommentar
fotopoulsen Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Ett tiltalende bilde! Det som trekker bilde opp, er den fine lyssettingen, og det drømende/lengselsfulle uttrykket. Lenke til kommentar
Wlasna Skrevet 14. april 2012 Forfatter Del Skrevet 14. april 2012 arthon.... kan si bare Tusen takk til deg...i 2 minuter jeg har lest meldingen, fikk jeg mer nødvendig infomasjon enn fikk på kurs for 2 år siden..hehe... har lyst å låpe til studio til å prøve mer...og mer...og mer....)) Mvh, Natalia http://www.facebook.com/foto.pipkina Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Hvis det virkelig er sant at du ikke er mer bevisst på kreativ bruk av blender , dybdeskarphet og lukkertid er jeg ganske overrasket. En så liten blenderåpning som f/13 gir veldig stor dybdeskarphet (Depth of Field/DOF). Mye større dybdeskarphet enn det som er nødvendig for et slikt bilde. Før du gir tips bør du lære deg en eller to ting først. Kreativ bruk av blender, dybdeskarphet og lukkertid? Det er svart bakgrunn! Å bruke f/13 er ikke feil i slike sammenhenger. f/8-f/11 er kanskje bedre, men er verken "riktig eller feil". I tillegg så passerer du objektivets maksimum skarphet fordi det oppstår diffraksjon i objektivet som bidrar til uskarphet. Diffraksjon starter gjerne ved f/11. Diffraksjon, distrasjon... Man ser ikke forskjell. Hun bruker FF, diffraksjon starter seinere og who cares!? De fleste objektiver er skarpest mellom f/4 og f/8. Med f/8 som skarpeste "sweet spot" for de fleste objektiver. Normalt så vil f/4 være en passende blender for portretter fordi den gir nok dybdeskarphet til at hele ansiktet er i fokus. Men med en hel modell sittende f.eks. er kanskje f/8 bedre for at hele kroppen er i fokus, hvis det er det du ønsker. Ofte brukes full blenderåpning på portretter, som f.eks. f/1.4 eller f/2.8, da er meste av ansiktet ute av fokus mens øynene er skarpe. Dette myker opp huden og krever mindre etterarbeide. Men dette vet du jo, for jeg ser du bruker stor blender og dybdeskarphet bevisst på noen av bildene dine (med mindre du gjør dem uskarpe i retusjeringen i stedet?) Eksempel basert på Exif fra bildet ditt. Avstand 1.76cm. Objektiv 110mm. Kalkulert etter tabell ved 2m avstand. f/4 med et 110mm objektiv på 2 meter avstand vil gi deg 44cm dybdeskarphet. f/8 med et 110mm objektiv på 2 meter avstand vil gi deg 87cm dybdeskarphet. Så blender f/4 ville gitt deg dybdeskarphet nok, men blender f/8 hadde også vært OK. Bruk alltid blenderåpning og dybdeskarphet bevisst som et kreativt artistisk verktøy når du fotograferer. Se bort fra dette. Mye svada pakket inn i mer svada. Tabellryttere :nei2: Hvis du har "for mye lys" og dermed tidligere har blendet ned objektivet, så skal du heller øke lukkerhastigheten. Det bidrar også til skarpere bilder. På dette bildet har du brukt 1/125 s. Det er ganske lang lukkertid for å oppnå skarpe bilder selv om du bruker stativ. Sett kamera på AV, så regulerer du blender selv, men lar kamera velge lukkertid. Bruker du blits og ikke kan øke lukkerhastighet form mye så skru ned effekten på blitsen. Lukkerhastigheten har INGEN betydning for blitslyset! Det er kun blender som bestemmer hvor mye av blitslyset som skal komme inn til sensor. Hun kan bruke lukkertid på 1/15sek og fortsatt få skarpe fine bilder når hun bruker blits. Blitslyser fryser motivet. Kamera og blits skal/bør være i M modus, IKKE Av eller A. Du har brukt f/2 på flere av de andre bildene dine med fin effekt. For den typen bilder du tar burde du aldri gå over f/8. Tull og atter tull! Bruk stor blender(f/2-4) for å skille motivet fra bakgrunnen, evt. få motivet lengre unna bakgrunnen. Når bakgrunnen er slik som dette, studiobakgrunn etc. da er det samme hva du bruker; mindre blender (f/8-...) Studioblitser er mye kraftigere enn de små speedlight'a, da må man ofte ha mindre blender for å få dempet blitslyset. Her har du en Depth of Field tabell som du kan bruke å beregne avstander og blender. Legg også merke til det som heter hypefocal distance (gjelder mest for landskaps fotografi) Guide: Dybdeskarphet TUTORIALS: DEPTH OF FIELD Håper forklaringen min er forståelig. Hvis ikke, så spør mer. arthon, du bør ikke komme med masse tips når du ikke har så mye peiling selv. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Hvis det virkelig er sant at du ikke er mer bevisst på kreativ bruk av blender , dybdeskarphet og lukkertid er jeg ganske overrasket. En så liten blenderåpning som f/13 gir veldig stor dybdeskarphet (Depth of Field/DOF). Mye større dybdeskarphet enn det som er nødvendig for et slikt bilde. Før du gir tips bør du lære deg en eller to ting først. Kreativ bruk av blender, dybdeskarphet og lukkertid? Det er svart bakgrunn! Kreative bruk av blender/lukkertid har generelt og spesielt her, har ingen ting med bakgrunnen å gjøre med mindre bakgrunnen har betydning. Jeg har heller ikke nevnt bakgrunnen. Ikke direkte referert til dette motivet spesielt. Jeg har gitt en tilbakemelding på generelt grunnlag basert på Wlasna's utstrakt bruk av f/13++ blendere i flere av hennes portretter og hennes respons på på mitt spørsmål om hvorfor. Dette var hennes respons,....... vet ikke... rødmer..hehe...lærer meg selv, så synes bare det var passende med lyset...er ikke sikker nå det var riktig....men hva er riktig da? Noe som tyder på en lite bevisst holdning til bruk av forholdet blender/lukker og kreativt uttrykk, noe du ser ut til å ha oversett. Å bruke f/13 er ikke feil i slike sammenhenger. f/8-f/11 er kanskje bedre, men er verken "riktig eller feil". Akkurat! Så hvorfor komme med den tilbakemeldingen, og hvorfor være så arrogant at du mener jeg må "lære meg en eller to ting før jeg gir tips", når du samtidig bekrefter det jeg skrev, og at det er bedre rent fototeknisk. I tillegg så passerer du objektivets maksimum skarphet fordi det oppstår diffraksjon i objektivet som bidrar til uskarphet. Diffraksjon starter gjerne ved f/11. Diffraksjon, distrasjon... Man ser ikke forskjell. Hun bruker FF, diffraksjon starter seinere og who cares!? "Diffraction" starter gjerne rundt f/11 på de fleste objektiver/sensorer/oppløsninger. Hvis du ikke bryr deg om "Diffraction" uskarphet og "artifacts" så sier det bare mer om din lavere kvalitets nivå og kunnskap. Andre bryr seg om slikt og kunnskapen om "Diffraction" og er en god kunnskap å ta med seg som fotograf. ( "Diffraction" er mye diskutert i andre mer fototekniske deler av Akam.) De fleste objektiver er skarpest mellom f/4 og f/8. Med f/8 som skarpeste "sweet spot" for de fleste objektiver. Normalt så vil f/4 være en passende blender for portretter fordi den gir nok dybdeskarphet til at hele ansiktet er i fokus. Men med en hel modell sittende f.eks. er kanskje f/8 bedre for at hele kroppen er i fokus, hvis det er det du ønsker. Ofte brukes full blenderåpning på portretter, som f.eks. f/1.4 eller f/2.8, da er meste av ansiktet ute av fokus mens øynene er skarpe. Dette myker opp huden og krever mindre etterarbeide. Men dette vet du jo, for jeg ser du bruker stor blender og dybdeskarphet bevisst på noen av bildene dine (med mindre du gjør dem uskarpe i retusjeringen i stedet?) Eksempel basert på Exif fra bildet ditt. Avstand 1.76cm. Objektiv 110mm. Kalkulert etter tabell ved 2m avstand. f/4 med et 110mm objektiv på 2 meter avstand vil gi deg 44cm dybdeskarphet. f/8 med et 110mm objektiv på 2 meter avstand vil gi deg 87cm dybdeskarphet. Så blender f/4 ville gitt deg dybdeskarphet nok, men blender f/8 hadde også vært OK. Bruk alltid blenderåpning og dybdeskarphet bevisst som et kreativt artistisk verktøy når du fotograferer. Se bort fra dette. Mye svada pakket inn i mer svada. Tabellryttere :nei2: En totalt kunnskapsløs idiotisk arrogant respons og uansvarlig. Hvis du har "for mye lys" og dermed tidligere har blendet ned objektivet, så skal du heller øke lukkerhastigheten. Det bidrar også til skarpere bilder. På dette bildet har du brukt 1/125 s. Det er ganske lang lukkertid for å oppnå skarpe bilder selv om du bruker stativ. Sett kamera på AV, så regulerer du blender selv, men lar kamera velge lukkertid. Bruker du blits og ikke kan øke lukkerhastighet form mye så skru ned effekten på blitsen. Lukkerhastigheten har INGEN betydning for blitslyset! Det er kun blender som bestemmer hvor mye av blitslyset som skal komme inn til sensor. Hun kan bruke lukkertid på 1/15sek og fortsatt få skarpe fine bilder når hun bruker blits. Blitslyser fryser motivet. Kamera og blits skal/bør være i M modus, IKKE Av eller A. Total misforståelse fra din side og igjen kunnskapsløst. Ved blitslys kan man selvfølgelig bruke lavere lukkerhastighet, jeg har ikke sagt imot det, men det er større fare for å få feil med høyere lukkerhastighet enn den den hastigheten blitsen fyrer av, som var poenget her. Responsen min var til det fakta at blenderåpningen var valgt utelukkende pga. for mye lys, ikke spesielt respons eller råd om blitsfotografering. Hvis man har for mye lys ved blitsfotografering er ikke beste løsningen å blende ned forbi "Diffraction" men å senke effekten på blitsen, som var det viktigste poenget her. Prøv å les og forstå hva du svarer på før du svarer. Du har brukt f/2 på flere av de andre bildene dine med fin effekt. For den typen bilder du tar burde du aldri gå over f/8. Tull og atter tull! Bruk stor blender(f/2-4) for å skille motivet fra bakgrunnen, evt. få motivet lengre unna bakgrunnen. Når bakgrunnen er slik som dette, studiobakgrunn etc. da er det samme hva du bruker; mindre blender (f/8-...) Studioblitser er mye kraftigere enn de små speedlight'a, da må man ofte ha mindre blender for å få dempet blitslyset. Spar deg for å kalle innlegg "Tull og atter tull!". Ikke bare er det fornærmende, men blir spesielt fornærmende når du svarer helt ut av sammenheng (jeg har aldri i hele innlegget mitt nevn bakgrunnen), og egentlig bare bekrefter akkurat det jeg vil frem til. Her har du en Depth of Field tabell som du kan bruke å beregne avstander og blender. Legg også merke til det som heter hypefocal distance (gjelder mest for landskaps fotografi) Guide: Dybdeskarphet TUTORIALS: DEPTH OF FIELD Håper forklaringen min er forståelig. Hvis ikke, så spør mer. arthon, du bør ikke komme med masse tips når du ikke har så mye peiling selv. At du ikke har kunnskap om kreativ bruk av "Depth of Field" har jeg gjennom ditt innlegg nå forstått. At du totalt avviser innholdet i lenkene jeg har lagt ved, ved å stryke dem ut, viser bare hvor kunnskapsløs du er. Disse Tutorials og tabeller er laget for fotografer som bruker dem aktivt og kreativt. At du ikke har forstått at når slike artikler blir skrevet så er det fordi det er verdifull kunnskap er ganske sjokkerende. Mine tips er sunn teknisk fotokunnskap. Det er ingen radikale råd. Det fototekniske basis prinsipper som er gitt i mange innlegg og diskusjoner på Akam i tråder hvor deltagerne har bedre teknisk kunnskap en deg, uten å møte den arrogante og kunnskapsløse responsen du har gitt her. At du hverken forstår det jeg skriver, har kunnskap til å forstå innholdet eller har kunnskap nok til å verdsette det er ditt problem. Prøv en annen gang å avstå fra å svare på innlegg som overgår din kunnskap, fatteevne og forståelse. Hvis du har ambisjoner om å være en "besserwisser", så må du også vise at du har den overlegne kunnskapen du tror du har ved å faktisk ha rett, noe du feiler totalt med i dette innlegget. Prøv å tilegn deg mer fototeknisk kunnskap før du igjen prøver å gi råd til andre fotografer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg