Gå til innhold

Trener hjelp til innkjøp av fotostudio!

Anbefalte innlegg

Jeg er helt i start og lærefasen.. Men i det siste har jeg fått en del oppdrag. Jeg har et helt simpelt mobilt studio med to lamper.. Men flytter nå fra leilighet til hus, ser da muligheten for å utvide hobbyen min å lager meg et lite studio..

Er på jakt etter bakgrunn - veldig skeptisk til de billige i 100% bomull. Noen som har erfaring med de? Tar mye barnefoto, så ser for meg at de kommer til å krølle seg.tenker at jeg vil ha ca 3x6m.

Har et nikon D300, 17-70mm.. Er også på jakt etter tele (er det det det heter)? Gjerne opptil 200mm.. Har ikke peiling på det her, men vil ungå å kjøpe noe som er dårlig.. Men helst ikke alt for dyrt heller :) Bør vel være ganske lyssterk om man skal unngå å bruke blitz?

Externblitz til mitt kamera?

Reflektor?

Hva er det grunnleggende man trenger?

Håper noen orker å ta seg tid til å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ikke noe budsjett her, det hadde hjelpet på for de som kan og vil hjelpe deg.

Noe av det billigste du kan skaffe deg er vel å finne 2 eksterne Nikon blitser, F. eks SB-700, koster 2700 ny og 2000 ish på bruktmarkedet. Disse kan du fjernutløse trådløst via den innebygde blitsen på huset ditt satt i commandermode. Skaffer du deg i tillegg 2 lysstativ (noen hundrelapper pr stk), paraplyholdere med blitsfeste og 2 paraplyer har du et greit basic sett å begynne med. Jeg kjøpte nylig et sett fra elinchrom med 1 hvit og en sølv paraply på 83 cm til litt over 400 kr. Hele oppsettet kostet meg 4500 kr, da hadde jeg en SB600 blits fra før som ikke ble tatt med i regnestykket, men kjøpte en ny SB700. Har du mer penger å spytte inn i dette, kan du kikke på dette kittet som er et flott kit å starte med. Med dette er du riktignok avhengig av strømforsyning, enten via stikkkontakt eller medbrakt aggregat om du skal bevege deg ut i skog og mark med hele sulamitten.

Skal du ha tele opp til 200mm som samtidig skal være lyssterk kan du kikke på Nikons 70-200mm F2.8 VR1 (Det er en nyere og dyrere versjon som heter VR2, men med mindre du planlegger å gå over til fullformat holder VR1 lenge). VR1 pleier å gå for rundt 8000 kr på bruktmarkedet. Du kan også kikke på Sigma sin 70-200 F2.8. Men om du tar mye portretter og andre typiske studiobilder kan du jo også prøve å kikke på Nikons 85mm F1.8G. Relativt billig, meget lyssterk og går for å være VELDIG skarp uten at jeg har prøvd den personlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...