Gå til innhold

BK: Løpende hundevalp

cfager

Anbefalte innlegg

Av rundt 150 bilder jeg tok av en ivrig liten puddel, ble dette det beste bilde. Valpens ansikt/hode ble ikke så skarpt jeg kunne tenke meg.

Setter pris på tips til hvordan jeg kunne fått bedre bilde.

Teknisk info:

Nikon D7000 med Nikkor 35mm f/1.8

f/1.8 | 35mm | ISO 100 | 1/640

Fokuserte stort sett med Spot Continuous, men også litt med Spot Continuous 3D (en funksjon i Nikon kamera der fokuspunktet skal følge objektet.. fungerte ikke veldig bra på en vill sort hund på mørkt grønt gress)

post-65414-0-19298000-1334312555_thumb.jpg

Endret av cfager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har bommet litt med fokusen her (da ser jeg for meg at øynene på hunden skal være skarpe) og skylden i det er nok for stor blender. Er ikke lett å treffe fokus 100% med blender på f/1.8.

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å kompensere den store blenderen med høyere ISO med tanke på lukkertiden. Blender f/4.0 og ISO 400 vil gi deg omtrent like god lukkertid og større dybdeskarphet, og det vil hjelpe deg med å treffe bedre med fokuseringen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt mindre blender vil nok være enklere, og du ser ikke forskjell på ISO 100 og 400 med D7000 uansett. Slike bilder kan bli enklere å få riktig fokus på om du skyter noen bilder i serie, evt. kombinert med trap focus, dvs at kameraet automatisk tar bilde når objekt er i fokus. Vanlig teknikk for sportsfoto, som også er veldig kjekk å bruke på viltre puddeldyr. :)

Har forøvrig personlig erfaring med å fotografere kølsvarte puddeldyr, og det er virkelig ingen lett oppgave, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...