maquaii Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Jeg vet ikke om disse problemene henger sammen eller ei men jeg tenkte jeg kunne begynne i begynnelsen. PC-en bygget jeg for litt over 2 år siden. Gigabyte ud3 p55, Intel I5, Radeon HD 5s Problemene begynte med viftene i kassen (K-vifte) begynte å bråke noe felt. Jeg har hatt en tendens å slå PC-en litt… For å få det til å slutte, om det har forårsaket noe vet jeg ikke… Senere begynte jeg å få et problem med memory dump, hvor jeg ble fortalt at PC-en ikke greide å restarte driverene til skjermkortet (Både før og etter ny installasjon av W7, og nye drivere). Det ser ut som det skjedde hovedsakelig når filmer spilte, enten streaming på nett, og en gang når jeg spilte pc spill og det var en litt lang videosnutt. Før Blåskjermen fryste skjermen og viften begynte å gå fortere. Det virket som at det hjalp å minimere det som ble spilt av filmer når jeg la merke til at dette skulle skje. Så for en uke siden eller noe slikt så ville ikke PC-en nå post etter at jeg slo av PC-en pga. brølelydene fra K-viftene. Når jeg prøvde å starte PC-en igjen hørtes det ut som om alle viftene nå gikk i 100 uten å noen sinne stoppe. Jeg holdt inn av knappen noen sekunder og PC-en slo av, men så på uten at jeg gjorde noe. Jeg fikk det til å fungere etter jeg fjernet de fleste K-viftene med unntak av den som var direkte tilkoplet PSU, kun de som var koplet til hovedkortet. I de siste dagene når jeg har startet opp PC-en har HW-viftene gått i 100 (hvilken vet jeg ikke om ikke alle) rett ved oppstart. I går kveld tok jeg den i sleep mode, og jeg våknet opp om natten når PC-en «startet» opp igjen hvor HW-viftene gikk i 100 i noen sekunder, og så stoppet alt. Jeg studerte ikke mer ved det da, men i dag morres ville ikke PC-en nå post. Når jeg trykker restart knappen starter PC-en ikke om igjen heller. Cpu viften går rundt en gang så stopper den, det tror jeg den alltid har gjort for å så starte opp igjen når man er i post, men jeg kommer aldri dit nå. Jeg testet med en annen PSU og et annet grafikkkort uten at det hjalp. Endret på plassene til minne også… Så jeg lurer på om problemet kan være hovedkortet? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Kan jo prøve å resette BIOS. Hender det hjelper når man ikke kommer til POST. Slå pc'n er sjelden en god idé, hovedproblemet her er vibrasjonene du sender til harddisken. Her kan du være uheldig å få lesehodet til å dunke nedi harddiskplatene og skade dem. Sjelden bra... Når det gjelder oppstartsproblemer kan det være at du har aktivert viftestyring på hovedkortet, og siden du har fjernet viftene nekter BIOS oppstart av sikkerhetsmessige grunner. Har du sjekket at skjermkort sitter skikkelig på plass? Kanskje du har dunket så hardt og så ofte at skjermkort har glidd ut av sporet sitt? CPU-vifte? Sitter den slik den skal? Lenke til kommentar
maquaii Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Har fjernet cmos batteriet, siden jeg ikke kommer til bios. Vet ikke hva du mener med viftestyring, viftene som ble fjernet er ikke en nødvendighet, men jeg kan vel se hva som skjer om jeg setter alle på plass igjen. Jeg har som nevnt testet et ekstra skjermkort, uten at det hjalp. Skal litt vel mye til for å få slått ut skjermkortet når den er både skrudd fast og pci-e "låsen" er på plass. Har fjernet alt og plasser det tilbake. Med unntak av de K-viftene. Lenke til kommentar
maquaii Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 K-vifter med eller ei hjalp ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå