Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av bil, med problemer

Zeeza

Anbefalte innlegg

Heisann, har et problem som jeg håper noen jusskyndige kan hjelpe meg litt med.. :)

For ca. et halvår siden solgte jeg og noen venner av meg russebilen vår. Jeg har ikke tenkt på den siden, men nå begynner problemene å oppstå.

Først var det omregistreringen. Jeg bor i Bergen, og bilen ble kjøpte av noen som bor i Ålesund. De hadde sett annonsen på finn, ringte ned og ønsket at jeg skulle sende den opp med Hurtigruten til Ålesund. Altså ble bilen solgt usett. Jeg informerte dem om bilens stand, og vi ble enige om pris. Siden jeg aldri møtte dem i person, ble vi enige om at jeg skulle legge salgskontrakt og vognkort del to ferdig signert fra vår side i bilen, slik at de kunne signere dem og levere de inn til omregistreringen når de fikk bilen opp. Siden jeg ikke har hørt noe fra dem siden har jeg gått ut i fra at alt har gått fint, men forrige uke fikk jeg en telefon fra dem. De sa at vognkort del 2 manglet, så de fikk ikke omregistrert bilen. De lurte på om jeg hadde glemt å sende det opp, eller om det var borte. Hvor det har blitt av vet jeg ikke, jeg var sikker på at det ble sendt opp med bilen. Uansett sa jeg at jeg skulle skaffe et nytt, signere og sende opp til dem slik at de får omregistrert bilen.

De er veldig irritert over at dette ikke er gjort enda, og jeg forstår at det stresser dem med tanke på at russetiden begynner om et par uker. Jeg holder på å skaffe et nytt vognkort, men det tar tid når det må gå gjennom biltilsynet og posten. Forøvrig ble bilen sendt opp med prøveskilter på. Derfor kan de ikke kjøre med den før dette er gjort,. Vi valgte å sende den opp med prøveskilter på som en slags "forsikring" på at de omregistrerte bilen, istedenfor å kjøre med skilter registrert på oss.

Har jeg mitt på det tørre her? Det er tross alt et halvt år siden bilen ble solgt. Vi ble enige om at papirene skulle bli lagt i bilen, og at de først nå finner ut at det er noe som mangler er vel mer deres problem enn mitt? Jeg prøver selvfølgelig å skaffe et nytt så fort som mulig, men som sagt, det tar litt tid.

Problem nummer to er at de er misfornøyd med bilens generelle stand. De mener at jeg har lurt dem, og ikke informert om store feil og mangler på bilen. Når jeg solgte den informerte jeg dem om de feilene jeg var klar over, og det hørtes greit ut. Noen dager etter telefonen om vognkortet fikk jeg en ny telefon. De hadde hatt den på en sjekk, og fortalte at det var store feil og mangler på bilen som må ordnes før den i det hele tatt er lov å kjøre på veien. Før vår russetid hadde vi den på en lignende sjekk. Det eneste vi fikk utsettelse på da var bremsene, og de fikset vi. Dette informerte jeg også kjøper om ved salg. Det ble ikke påpekt noen andre feil med bilen da, og hvor disse feilene de snakker om kommer fra skjønner jeg ikke. Bilen har jo tross alt for det meste stått i ro halvåret før den ble solgt.

Har jeg gjort noe gale her? Jeg informert dem som sagt om det jeg var klar over, og dette er feil jeg ikke forstår hvor kommer fra. Det er jo også en gammel, utslitt bil. Når de kjøper den usett slik som den står, har de hold i å komme et halvt år etterpå og klage på feil de har funnet?

Forøvrig mener de også at jeg har svindlet dem på prisen (25.000). Det var en pris vi ble enige om, men nå sier de at det er langt mer enn bilen er verdt, og at jeg ikke kunne ta så mye for bilen. Jeg kan vel ta så mye jeg vil for det jeg selger, så lenge kjøper er enig? Som sagt flere ganger før informerte jeg dem om bilen over telefon, de så bildene på finn.no, og ellers var bilen kjøpt usett..

Helt til slutt kan jeg bare nevne at for et par måneder siden fikk jeg en telefon fra en sint restauranteier som klaget på en stor rød bil som hadde stått parkert på parkeringsplassen hans i noen måneder. Han hadde sjekket med biltilsynet hvem som hadde tatt ut prøveskiltene på den, og fått mitt telefonnummer. Han var lei av å ha den der og ville taue den vekk om jeg ikke hentet den. Jeg sa at den bilen var ikke min lengre, og jeg kunne ikke gjøre noe med det.. Det at bilen har stått dumpet på en tilfeldig parkeringsplass i et par måneder etter kjøp sier jo litt om hvordan de har tatt vare på den?

Mye tekst her, men håper noen kan gi meg tips om jeg har mitt på det tørre eller ei, og kanskje råde meg om hvordan å håndtere denne situasjonen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det hadde vel gjerne vært en bedre løsning. Det er altså jeg som får alle problemene med omregistreringen, selv om vi hadde en muntlig avtale på at de skulle gjøre det når de fikk bilen? Og når det gjelder det med bilens stand, har de rett til å føle seg svindlet, hvis vi ser vekk fra alt som har med omregistreringen å gjøre?

Lenke til kommentar

Ok, så det jeg taper på her er at bilen ikke har blitt omregistrert, men vi har tatt penger for den? Går utifra at da har ikke deres klager på bilens stand noe å si for utfallet, så lenge de har muligheten til å kreve pengene tilbake siden bilen faktisk ikke er deres per dags dato?

Lenke til kommentar

Når dere har inngått en kjøpskontrakt så er bilen deres, helt uavhengig av hvem den er registrert på. At de ikke kan bruke den før de har registrert den er jo deres problem.

Selv når det er vår feil at de ikke får registrert den? Det vil jo si at vi har tatt penger for noe som vi ikke har gitt dem? Har forresten blandet salgskontrakt med salgsmelding ser jeg, som såvidt jeg forstår er to forskjellige ting... Dvs at vi har ingen salgskontrakt, noe som er ganske så dumt skjønner jeg..

Lenke til kommentar

Det er da vel så sannsynlig at de har rotet vekk vognkortet som at du har det. De fikk den jo for månedsvis siden, fikk de ikke? Og du fikser jo dette for dem nå gjør du ikke?

Kontrakt er ikke så farlig så lenge du har annen dokumentasjon på opplysningene du har gitt og avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, tanken har slått meg at det er de som kan ha rotet det vekk og. Får se hvordan det går nå når jeg får nytt vognkort. De truet med anmeldelse for svindel i dag, men føler jo at de ikke har noe sak på det. Har virkelig ikke lyst til å hoste opp 25.000kr, så bekymret meg jo for utfallet uansett til dette er løst..

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at de har noen sak her.

Det jeg ville gjort er å sendt vognkort del 2 til de i usignert stand og fått de til å returnere det til deg. Da er du helt sikker på at omregistreringsmeldingen blir gjort. Hvis du ikke har mulighet til å leveren den personlig til vegvesenet kan du sende det til dem i posten.

Ikke at jeg ville gjort det selv, men du kan jo true dem med å politianmelde dem for å ha stjålet bilen din :D

Lenke til kommentar

Du leverte vel inn skiltene da du tok dem av? Hvis ikke, er du som registrert eier 1. januar skyldig årsavgift. Men isåfall skulle regningen ha kommet for over en måned siden. Det høres nesten ut som at kjøperne har satset på å utsette omregistreringen så du skulle få regningen. Hva i all verden kan ellers ha oppholdt dem i et halvår?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, skiltene ble levert inn. På den måten følte vi at vi hadde en "forsikring" på at vi ikke fikk noen utlegg på bilen etter den ble sendt vekk, pluss at de faktisk måtte omregistrere den for å få tatt ut noe annet enn prøveskilter. Hva som har oppholdt dem så lenge aner jeg ikke, men det er jo bare de som taper på det i og med at russetiden starter om 2 uker..

Lenke til kommentar

Ser ut som det har ordnet seg nå. Var på biltilsynet og leverte tapsmelding om vognkort i dag (har tatt tid å få gjort det siden jeg har måttet vente på en fullmakt fra den egentlig eieren i posten). Damen på biltilsynet så da på skjermen at bilen skulle over til den som har kjøpt bilen av oss. Hun sa at når de fikk bilen eu-godkjent (informerte ved salg at bilen måtte godkjennes før russetiden..), ville bilen nå automatisk bli omregistrert over på dem og de kunne ta ut skiltene selv.

Forstår egentlig ikke helt hvordan det kan være sånn, trodde vognkortet uansett måtte skrives under og leveres inn, men jeg blir vel aldri helt klok på dette systemet..

Sendte forøvrig en melding til kjøper og informerte dem om at det var gjort og ordnet, og fikk et takk og en beklagelse på oppførselen deres til svar :)

Lenke til kommentar

Ser ut som det har ordnet seg nå. Var på biltilsynet og leverte tapsmelding om vognkort i dag (har tatt tid å få gjort det siden jeg har måttet vente på en fullmakt fra den egentlig eieren i posten). Damen på biltilsynet så da på skjermen at bilen skulle over til den som har kjøpt bilen av oss. Hun sa at når de fikk bilen eu-godkjent (informerte ved salg at bilen måtte godkjennes før russetiden..), ville bilen nå automatisk bli omregistrert over på dem og de kunne ta ut skiltene selv.

Forstår egentlig ikke helt hvordan det kan være sånn, trodde vognkortet uansett måtte skrives under og leveres inn, men jeg blir vel aldri helt klok på dette systemet..

Sendte forøvrig en melding til kjøper og informerte dem om at det var gjort og ordnet, og fikk et takk og en beklagelse på oppførselen deres til svar :)

Ikke værst at dem tar seg i det :) Godt å høre at det fikk en lykkelig slutt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...