Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist med arbeidsgiver!

Lavalampe

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Etter mye snoking så har jeg endelig registrert meg her på forumet:)

Er for tiden i en liten tvist med rederiet jeg jobber i!

Jeg har problemer med politikken som føres på jobben, tross dette gjøres jobben til punkt og prikke!

Da jeg kom hjem fra sjøen sist så bestemte jeg meg for å kutte all kontakt med rederiet i friperioden min!

I samme periode fant jeg meg en ny jobb som 1 maskinist i ett annet rederi, dette kommer jeg tilbake til.

Ettersom rederiet ikke fikk kontakt meg så kuttet de lønningen min!

Dette er lønn jeg har jobbet meg opp, en lønn jeg altså har krav på.

Ingen plass i min kontrakt står det noe om at løpende kontakt skal være ett kriterium for å få utbetalt lønn (hehe).

Rett før påske så ringte jeg jobben og lurte på hvor lønnen min hadde blitt av! Fikk ikke tak i rett person, men vedkommende jeg snakket med kunne fortelle meg at min lønn var stanset ettersom jeg ikke hadde tatt kontakt når jeg kom hjem! Jeg fortalte at dette var galskap og at man ikke kan holde på sånn med arbeidere som har vært i rederiet i 6 år.

Lønnen skulle rullet in 25 mars.

Nå kommer mitt spørsmål til dere, kjære venner.

Er dette ett så alvorlig brudd på arbeidsmiljølovens § 14-15 som omfatter utbetaling av lønn at jeg kan si opp stillingen min, samt nekte å jobbe i oppsigelsestiden?

(jeg sier naturligvis fra meg all lønn i denne perioden, samt frynsegoder).

-Jeg har ikke gjort noe som strider mot kontrakten min, dette bekreftet damen på kontoret!

Arbeidsmiljøloven er streng på disse punktene! Lønn kan ikke holdes tilbake! Selv om arbeidsgiver tror det er ulovligheter på gang så kan ikke lønn holdes igjen uten en dom!

Jeg ønsker ikke å ha muntlig dialog under noen som helst omstendigheter med jobben. Jeg ønsker å sende ett formelt brev (rekomandert)! Hva burde jeg skrive og hvilke krav kan jeg sette?

Jeg har planer om å starte i den nye jobben rimelig snart, så hadde vært fint å vite hva jeg går til

Håper det er noen drevne mennesker her som kan svare meg. :)

Endret av Lavalampe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du skaffe deg profesjonell bistand. Arbeidsrettjus er såpass komplisert at man fort kan gå seg fast/bort. Selv om jeg tror du har rett i at arbeidsgiver ikke bare kan holde tilbake lønn - så skal jeg ikke være skråsikker. Mange års erfaring som tillitsvalgt har lært meg at man skal være litt ydmyk.

Du må også være klar over at arbeidsmiljøloven også gir den ansatte plikter. F.eks kan man ikke bare forlate en jobb uten å si opp på korrekt måte og om nødvendig stå oppsigelsestiden.

Er du organisert så kan fagforeningen trolig hjelpe deg - uansett kan de være en ide å kontakte den fagforeningen som i hovedsak organiserer folk i din bransje. Er du ikke organisert har de fleste hjemforsikringer ordninger som kan dekke advokatbistand i slike tilfeller. Men husk at du vil ha hjelp av noen som kan arbeidsrett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har politikken frem til ts ble lei av arbeidsgiver, vært å rutinemessig holde kontakt med arb. giver i friperioden. I så fall bryter ts en innarbeidet ordning ved å plutselig endre rutinene ...

Har jeg forstått det riktig?

Lenke til kommentar

Takk for raske svar! Skal ta til meg tipsene dine, Bolson..

PencilCase:

De ringer meg før jeg skal reise ut, men utover det har vi minimal kontakt. Det hender de ringer, men det er heller skjeldent.

Om jeg en gang skulle endret rutinene, så får det bare være!

Det er i mine øyne vesentlig forskjell på rutiner og norsk arbeidsmiljølov!

Jeg skjønner hva du vil frem til, men rent juridisk så kan vel ikke en arbeidsgiver ha en egen tolkning av norsk lovgivning?

Det er jo ikke slik at jeg kan stoppe å betale skatt fordi jeg har noe usnakket med en i skattemyndighetene.

Ett teit eksempel, men det blir jo litt av det samme!

Endret av Lavalampe
Lenke til kommentar

Hvordan beskriver arbeidskontrakten din friperioden? Denne kan ofte bli beskrevet forskjellige, hvor det går fra fullstendig avspasering, til en periode hvor arbeidstaker skal være disponibel. Eksempel kan være selskaper som krever at arbeidstaker skal disponible hele friperioden, og arbeidstaker er nødt til å melde ifra om de er utilgjengelige i en periode.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en del av min kontrakt! Kontrakten er rimelig enkel! Står at jeg har 10 uker (+/- 14 dager) kontrakt, utenom dette så står det bare småtteri! Intet om at jeg skal være tilgjengelig!

Tenkte jeg kunne sende ett brev til de på mandag hvor jeg krever at pengene skal være på innen 5 dager.

Er ikke dette greit tror dere?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-95147

Så flott - grattis!

Selv var jeg i en periode hyret inn i et firma som jeg tror heter; Olympic Shipping. Rederen satte en helt ny standard for galskap som ingen har sett før. Fisket var greit, men rederen var altså best egnet som agn - synd han aldri turte være med ut på feltet .... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...